• Slobodo

Kreditupplysning vid bemanning?

Hejsan,

Jag undrar hur vanligt det är att bemannings- och rekryteringsföretag gör en kreditupplysning när man är aktuell för en tjänst?

Om ni stött på det eller undvikit det så är jag nyfiken på vilket bemanningsföretag/tjänst som det gällt?

/skuldfri men med anmärkning

• Svar på tråden Kreditupplysning vid bemanning?
  • jsanna
    Slobodo skrev 2013-11-27 16:27:43 följande:
    Hejsan,

Jag undrar hur vanligt det är att bemannings- och rekryteringsföretag gör en kreditupplysning när man är aktuell för en tjänst?

Om ni stött på det eller undvikit det så är jag nyfiken på vilket bemanningsföretag/tjänst som det gällt?

/skuldfri men med anmärkning
    Aldrig någonsin har jag stött på det. Det kan inte ligga rätt till. En sak är upplysning vid arbeten som har med medicin, polis, godsförvaring etc. Då ett utdrag tas ur polisens register. Vilket bemanningsföretag talar du om????
  • Slobodo
    jsanna skrev 2013-11-28 10:20:09 följande:
    Aldrig någonsin har jag stött på det. Det kan inte ligga rätt till. En sak är upplysning vid arbeten som har med medicin, polis, godsförvaring etc. Då ett utdrag tas ur polisens register. Vilket bemanningsföretag talar du om????
    Polisregistret har jag lyckats hålla tomt!

Poolia och Amendo har sagt att de inte beaktar kandidater med anmärkning. Det senare företaget förmedlar mest ekonomi- och juridiktjänster. Att söka jobb inom bank och försäkring skall ej heller vara möjligt då de alltid kollar upp enligt en annan firma.
  • jsanna
    Slobodo skrev 2013-11-28 18:08:19 följande:
    Polisregistret har jag lyckats hålla tomt!

Poolia och Amendo har sagt att de inte beaktar kandidater med anmärkning. Det senare företaget förmedlar mest ekonomi- och juridiktjänster. Att söka jobb inom bank och försäkring skall ej heller vara möjligt då de alltid kollar upp enligt en annan firma.
    Detta låter helt absurt! Måste kolla upp detta. Vet inte om det är lagligt, men
    måste kolla upp det.
    Även kassa personal på willys arbetar med pengar, även kassapersonal kan ha betalningsanmärkningar. Och!
    Poolia sa du samt Amendo
    Någon annan?
    Halva Sverige har betalningsanmärkningar! Det behövs en missad vecka på någon räkning och det kan ha skickats till kronofogden såsom csn.
    Tipsa facket och ngn tidning ska det absolut göras om detta är sant!
  • Slobodo

De två nämnda byråerna är de enda av de jag pratat med som sagt att de haft det som policy, men att bank- och försäkringsjobb kräver kreditupplysning har jag hört från annat håll med. Därtill sades det att det också var relativt vanligt att större företag, till skillnad från mindre, ville ha kredituppgifter på sökanden. 

Lagligt är det om företaget kan motivera det. Lättare för en ekonomitjänst än en lokalvårdare kanske men jag säker bara inom en viss bransch så jag kan inte uttala mig om olika yrkeskategorier. Med dagens arbetsmarknad så är det ju inte direkt aktuellt att neka samtycka till upplysning heller.

Visst förstår jag hur arbetsgivarna resonerar, men å andra sidan ska man ju ha en chans när man bättrat sig med. Plus att det känns lite integritetskränkande att arbetsgivare begär mer och mer personlig information om sökanden.

• jsanna

Har skickat mail till de berörda om detta. Var inte orolig endast frågat hur det fungerar.
    Tar arbetsgivare reda på en kreditupplysning för att någon söker arbete.
    Poolia borde vara mer försiktiga....det skulle inte se fint ut då det finns på aktiemarknaden........
    Som jag ser det borde det inte förekomma alls. Det är helt omoraliskt om någon som suttit i en skuldfälla
    och vill ta sig ur inte ska kunna få uppdrag/arbete pga betalningsanmärkningar.
    Ingen snygg policy i dagens hårda ekonomiska klimat.

• Slobodo
    jsanna skrev 2013-12-01 23:44:38 följande:
    Har skickat mail till de berörda om detta. Var inte orolig endast frågat hur det fungerar.
    Tar arbetsgivare reda på en kreditupplysning för att någon söker arbete.
    Poolia borde vara mer försiktiga....det skulle inte se fint ut då det finns på aktiemarknaden........
    Som jag ser det borde det inte förekomma alls. Det är helt omoraliskt om någon som suttit i en skuldfälla
    och vill ta sig ur inte ska kunna få uppdrag/arbete pga betalningsanmärkningar.
    Ingen snygg policy i dagens hårda ekonomiska klimat.
    Berätta gärna vad du får för svar!
Svar på tråden Kreditupplysning vid bemanning?