• heurlin

    Barnhemspersonal!

    Född -67 av en mor som var 17 år. Vart placerad på ett barnhem i Stockholm. Efter 6 mån. vart jag hämtad av min biologiska mamma. Mamma har gått bort, så nu kan jag söka. Söker efter barnhemmet och en viss kvinna som jobbade på barnhemmet. Har ett brev och ett smycke från henne. Hur går jag till väga? Vet ingenting!

  • Svar på tråden Barnhemspersonal!
  • Lady Paraplyh

    Vet du vad hon heter i för och efternamn kan du ringa folkbokföringen. Vissa kommer du kunna sålla ut pga ålder, andra för att de bor på fel ställen. (Visst kan man ha flyttat, men satsa på de som bor på rätt ort först.) Är det inte allt för många kan du ringa runt. Lycka till!

  • RöttÄrSött

    Socialtjänsten i din hemkommun borde ha en mapp på dig i sina arkiv, där borde du få reda på vilket barnhem du var på. Om du redan vet det så skulle jag ringa upp aktuell kommun och boka tid med en arkivarie och beställa fram personalrullorna för aktuellt år för just det hemmet. Ofta är det offentlig uppgift. Det kanske t o m är inscannat så personalen kan söka på det men annars måste de ner och leta. Sedan är det bara att köra uteslutningsmetoden.

  • en glad
    RöttÄrSött skrev 2013-11-27 17:16:25 följande:
    Socialtjänsten i din hemkommun borde ha en mapp på dig i sina arkiv, där borde du få reda på vilket barnhem du var på. Om du redan vet det så skulle jag ringa upp aktuell kommun och boka tid med en arkivarie och beställa fram personalrullorna för aktuellt år för just det hemmet. Ofta är det offentlig uppgift. Det kanske t o m är inscannat så personalen kan söka på det men annars måste de ner och leta. Sedan är det bara att köra uteslutningsmetoden.
    Om det var ett landstingsdrivet barnhem så kan du söka gamla journaler på landstingsarkivet i Flemingsberg!
Svar på tråden Barnhemspersonal!