• Anonym (E)

Extremt lillgammal 2,5-åring

Jag har en dotter som är lite drygt 2,5 år. Hon är en ljuvlig liten tjej som jag just nu känner mig lite orolig kring...

Hon är otroligt duktig på att prata och har varit det länge. Hon pratar i hur långa meningar som helst och kan säga i princip allt. Det låter ju såklart fantastiskt o positivt kan man tycka, men jag är orolig över att hon är så enormt lillgammal i sitt sätt att prata...

Hon slänger sig med väldigt vuxna uttryck och alla tycker ju att det är hur gulligt som helst. Ibland rättar hon tom sin fyraåriga storasyster när hon säger fel el uttalar något ord knasigt. Jag är dock orolig att detta skulle bero på något slags npf, kanske någon högfungerande autism el liknande.

I övrigt är hon pigg och glad, leker varierat med leksaker ( älskar att pyssla med sina dockor, laga låtsasmat osv) älskar att vara på förskolan och funkar enligt pedagogerna bra där. Dock kan jag tycka att hon inte är världens mest sociala barn när det gäller lite yngre barn även om hon leker med dem lite. Hon föredrar att vara med äldre barn.

Jag är framför allt ute efter att höra om någon annan har eller har haft ett barn som varit väldigt lillgammal i sitt språk i den här åldern?

Har det hållit i sig?

Enormt tacksam för svar!!

• Svar på tråden Extremt lillgammal 2,5-åring
  • CherstinBovington

Min dotter har ALLTID varit Lill-gammal; och nu när hon är 8, så är de väldigt tydligt. När hon skriver små sagor eller liknande så ser de på riktigt ut som att en vuxen skrivit de. Hon använder stora ord och gör de även i konversationer.

• Anonym (.)

Sluta leta problem där det inte finns några.

• Anonym (Puss)

Var glad Ts, det är ju jättekul med ett talbegåvat barn

Min femåring var senare än ditt barn att börja prata men nu är hon fantastiskt duktig, och verkligen "lillgammal". I övrigt tycks hon vara helt normalstörd, det är säkert din flicka också!

• Anonym (har en likadan)

Känner igen det du beskriver. Min dotter har pratat mycket och bra tidigt och det tycker vi bara är roligt. ( Hon är tvåspråkig och kan räkna, färger, sjunger, alfabetet, och mycket mycket mer såklart skryt, skryt). MEN jag märker att ibland kräver andra lite mer av henne än andra jämnåriga. Märkligt vilka uttryck och meningar/funderingar som de små kan. Undrar om det är precis som någon tidigare i tråden skrev - att barnet fortsätter vara lillgammalt? Och när vet man att barnet är bara normal(störd) eller om det verkligen är särbegåvat?

• Anonym (hlljl)

Som jag kommer ihåg det så var just treårsåldern (som din dotter snart är i) en period som mina pojkar var som mest förtjusta i krångliga och vuxna ord och uttryck ("oooh vad det det doftar om godsakerna!" ). Och de var ändå helt nomaltidiga i sin språkutveckling innan dess.

Att hon helst leker med äldre just nu är väl inte så konstigt, jämnåriga pratar väl knappast så bra än att de är lika roliga att interagera med. Det är lite likadant med min dotter, som är lite yngre än två men tidig i talet. Hon söker iofs gärna kontakt med jämngamla, men de är fortfarande i det lite mer inbundna stadiet och skyggar ofta undan. Lite äldre barn tycker att hon är rar och rolig och leker gärna med henne och då finns det förstås en sannolikhet för att hon kommer att föredra dem framöver, tills de jämnåriga blir lite mer sällskapliga och konversabla.

Svar på tråden Extremt lillgammal 2,5-åring