• Anonym (Maria)

Nyckelpiga inomhus. Är det ett tecken från Andra sidan?

Tänkte höra vad ni tror om nyckelpigans symboliska betydelse.

Jag har under senaste veckan haft tre nyckelpigor här hemma. En vet jag inte vart den tog vägen, den andra släppte jag ut igen och nu har den tredje kommit in. Andevärlden har flera tecken för att göra en uppmärksam på att dom finns omkring en för en hälsning eller för att tala om att de finns nära. Det kan vara genom en fågel, fjädrar eller en nyckelpiga. I somras flög en fågel in genom en öppen altandörr, satte sig på golvet och flög ut igen.

Om man läser i Carin Solögas bok, Djurens språk står det så här:

"Någon tänker på dig med kärlek. Min gåva till dig är att känna dig älskad. På kärlekens vingar kommer jag till dig för att överlämna ett bud om kärlek. Du är innerligt älskad för den du är". Nyckelpigor agerar ofta budbärare för någon annan. Jag förlorade ett älskat husjdur för en tid sedan, kan det var hon som besöker mig?

Sen finns det dom som säger att det kommer lycka och tur om man hittar en nyckelpiga inne, en turpiga.

Så vad tror ni, har nyckelpigan en symbolisk betydelse?

/Maria

• Svar på tråden Nyckelpiga inomhus. Är det ett tecken från Andra sidan?
  • Anonym (Maria)
    mamita64 skrev 2013-11-27 19:11:47 följande:
    Eller så har du krukväxter med bladlöss
    Jag har inga krukväxter.
  • Tow2Mater

Ha ha! Jag har haft säkert 500 av dem inne i år, och ännu fler i garaget. Bara en insekt som soker skydd.

• Anonym (.)

Varför vill du att det ska vara mer än vad det är?

• Tenshii
    Anonym (Maria) skrev 2013-11-27 19:10:55 följande:

Tänkte höra vad ni tror om nyckelpigans symboliska betydelse.

Jag har under senaste veckan haft tre nyckelpigor här hemma. En vet jag inte vart den tog vägen, den andra släppte jag ut igen och nu har den tredje kommit in. Andevärlden har flera tecken för att göra en uppmärksam på att dom finns omkring en för en hälsning eller för att tala om att de finns nära. Det kan vara genom en fågel, fjädrar eller en nyckelpiga. I somras flög en fågel in genom en öppen altandörr, satte sig på golvet och flög ut igen.

Om man läser i Carin Solögas bok, Djurens språk står det så här:

"Någon tänker på dig med kärlek. Min gåva till dig är att känna dig älskad. På kärlekens vingar kommer jag till dig för att överlämna ett bud om kärlek. Du är innerligt älskad för den du är". Nyckelpigor agerar ofta budbärare för någon annan. Jag förlorade ett älskat husjdur för en tid sedan, kan det var hon som besöker mig?

Sen finns det dom som säger att det kommer lycka och tur om man hittar en nyckelpiga inne, en turpiga.

Så vad tror ni, har nyckelpigan en symbolisk betydelse?

/Maria

Nyckelpigor kryper gärna in i våra hus när det börjar bli kallt ute. Det är inget konstigt i det. 
  • Anonym (123)

Ts, finner du tröst i den tanken är det bra så. Jag avundas dig.

• Anonym (Maria)

mamita64 skrev 2013-11-27 19:32:30 följande:

Hur vet du att de är fler än en? Har du färgkodat dem?

Jag har haft 3 nyckelpigor inne vid olika tillfällen sista veckan. En vet jag inte vad den tog vägen, den andra släppte jag ut och en tredje kom in idag.

• Bonsaiii

Som föregående talare, känner du tröst och trygghet i det så är det bra! Tror du att det är menat som tecken till dig så är det så. Det spelar INGEN roll vad vi på fl tycker, tänker eller tror. I detta fallet är bara din åsikt viktig. Ingen kan ta i från dig din känsla.

• Anonym (Maria)
    Anonym (.) skrev 2013-11-27 19:16:57 följande:
    Varför vill du att det ska vara mer än vad det är?
    Jag har en nära vän vars man gick bort för ganska länge sedan. Vi satt och åt en kväll och det kom in en fjäril och satte sig på hans tallrik. Han säger "det kanske är xxx som kommer och hälsar på". De orden fastnade hos mig för det kanske är så, att de i andevärlden har tecken för att göra oss uppmärksamma på att de finns nära oss för att skicka oss en hälsning. De gör det genom t.ex en fågel eller nyckelpiga eller som hos honom, en fjäril.

• Anonym (Maria)
    Anonym (123) skrev 2013-11-27 19:56:36 följande:
    Ts, finner du tröst i den tanken är det bra så. Jag avundas dig.

Ja den är väl en tröst för den saknaden jag känner och önskar att mitt älskade husdjur kommer och hälsar på för att visa att hon finns kvar hos mig genom en nyckelpiga, kanske. Jag vet inte....

Människor kommer på besök genom att flytta möbler, släcka och tända lampor osv. Ni vet vad jag menar, men djur kanske inte gör så, utan genom något annat.
  • Anonym (Maria)
    Bonsaiii skrev 2013-11-27 20:33:21 följande:
    Som föregående talare, känner du tröst och trygghet i det så är det bra! Tror du att det är menat som tecken till dig så är det så. Det spelar INGEN roll vad vi på fl tycker, tänker eller tror. I detta fallet är bara din åsikt viktig. Ingen kan ta i från dig din känsla.
    Dina ord betyder mycket för mig. Tack {#emotions_dlg.flower}
  • mamita64
    Anonym (Maria) skrev 2013-11-27 20:32:57 följande:

mamita64 skrev 2013-11-27 19:32:30 följande:

Jag har haft 3 nyckelpigor inne vid olika tillfällen sista veckan. En vet jag inte vad den tog vägen, den andra släppte jag ut och en tredje kom in idag.

Men hur vet du att det är tre olika? De ser ju likadana ut

En bekant till mej fick in möss i huset. H*n fångade dem i bur och släppte ut dem i skogen. Men det fanns hela tiden möss i huset. Till slut märkte hon en med färg, och visst var det den som kom tillbaka om och om igen
  • Anonym (Maria)
    mamita64 skrev 2013-11-28 16:10:59 följande:
    Men hur vet du att det är tre olika? De ser ju likadana ut

En bekant till mej fick in möss i huset. H*n fångade dem i bur och släppte ut dem i skogen. Men det fanns hela tiden möss i huset. Till slut märkte hon en med färg, och visst var det den som kom tillbaka om och om igen

Det vet jag inte, om det är tre olika eller samma. Lite svårt att märka en nyckelpiga med färg, krävs en pytteliten pensel och någon färg har jag inte hemma

Min första tanke var att det är samma som jag släppte ut som kommer tillbaka....som h*n med mössen.
  • sanne1018

Jag undrade just om dess betydelse när man har nyckelpigor innomhus
    för en månad sedan hade jag 3 st nyckelpigor i vardagsrummet och idag fredag 27/1 har jag 1 st nyckelpiga i köket  vad betyder det ????  vill gärna veta !!!

MVH
    Sanne

Svar på tråden Nyckelpiga inomhus. Är det ett tecken från Andra sidan?