• peppis1

Adhd, finns intresse?

Hej, jag fick nyligen diagnosen ADHD och det har varit jobbigt för mig så långt jag kan minnas,det var jobbigt i skolan, mitt humör gick inte att styra, sömnbrist m.m.  vet att mina föräldrar tyckte detta var jobbigt. Lärarna reagerade inte för dom menade på att jag var inte bråkig av mig utan bara en pratglad tjej med mycket energi. att jag inte kunde koncentrera mig ordentligt utan att flyta iväg i något annat samtal såg dom inte... 
    De jag har tänkt på nu är att det finns väldigt lite info egentligen som lärare och allmänheten inte får. De jag har mött tror att alla som har adhd är likadana, skrikiga, våldsam och hyperaktiv jämnt, dom tänker inte på att den där hyperaktivitet kan gå invärtes också att man hela tiden har tankar som snurrar konstant, att aldrig ha ett lugn i sig, att ligga vaken på natten och grubbla över små saker. jag hade önskat att det hade funnits någon som kom till skolorna och föreläste om alla dom här diagnoserna för både lärare och elever så att det kanske bygger en förståelse i att alla funkar inte likadant bara för att man har samma diagnos, va säger ni som fått diagnosen eller är föräldrar till barn med diagnos?  jag gick ut skolan för två år sedan och då pratades de inte om ett dugg

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Adhd, finns intresse?
  • Philippa

Fast jag upplever det tvärtom, att kunskapen finns på ett bra sätt om hur barn och ungdomar med ADHD fungerar.... och jag har två barn med ADHD.

• peppis1
    Philippa skrev 2013-11-27 20:42:19 följande:
    Fast jag upplever det tvärtom, att kunskapen finns på ett bra sätt om hur barn och ungdomar med ADHD fungerar.... och jag har två barn med ADHD.
    Det kanske är olika i olika kommuner för där jag kommer ifrån så togs det aldrig upp, trots att jag sa att jag tyckte de var jobbigt och berätta hur jag kände så skulle jag klara mig exakt som alla andra då jag inte hade fått någon diagnos. Och de informerades aldrig i skolan, utan alla trodde att en med adhd slogs jämt. och ja kunskapen finns de är ju bara att folk ska få ta del av den. Jag hade önskat de fanns de under min skoltid.  Men dom som jobbar med de är ju helt fantastiska :)
  • leexxii

Informationen om det har ju blivit bättre men de saknas ändå så mycke förståelse för det och som du skriver så är inte häller dessa adhd barn stöpta i samma form utan diagnosen kan uttrycka sej olika framför allt mellan pojkar och flickor. Jag fick en dyslexi diagnos när jag var liten, men inte ens en utredning för adhd för jag var ju så snäll och skötsam inte alls som min bror som var ett väldigt typiskt "adhd barn". Idag vet ja ju att adhd utredningen skulle ha kommit mer tillanvändning hos mej...

• peppis1
    leexxii skrev 2013-11-28 00:31:42 följande:
    Informationen om det har ju blivit bättre men de saknas ändå så mycke förståelse för det och som du skriver så är inte häller dessa adhd barn stöpta i samma form utan diagnosen kan uttrycka sej olika framför allt mellan pojkar och flickor. Jag fick en dyslexi diagnos när jag var liten, men inte ens en utredning för adhd för jag var ju så snäll och skötsam inte alls som min bror som var ett väldigt typiskt "adhd barn". Idag vet ja ju att adhd utredningen skulle ha kommit mer tillanvändning hos mej...
    ja så var de för mig med mina syskon trodde alla hade adhd för dom var ju världens vildingar och jag snäll och "lugn" medans de blivit lite tvärtom idag då dom är tyst och lugna och jag överallt och ingenstans, och har alltid varit så men inte visat de genom att va agressiv och "störig" 
Svar på tråden Adhd, finns intresse?