• marla333

Är less på "traditionell" julmat. Vad kan man ha istället?

Det jag brukar äta på julbord är mest lax. Kanske lite skinka, men tycker inte prinskorv och köttbullar är så gott. Vi kommer ha både köttbullar och prinskorv, och annat som hör till julbordet, det var ett måste i familjen, men mycket mindre mängd. Istället vill jag ha lite nya grejer, tips på det? God plockmat, som helst kan göras några timmar innan julbordet. Det enda jag bestämt är laxbakelser, det ska finnas på mitt julbord! Skulle vara kul att höra vad andra har på julbordet som är lite mer ovanligt :) Efterrätt? Tårta kanske?

• Svar på tråden Är less på "traditionell" julmat. Vad kan man ha istället?
  • Lindsey Egot the only one

Du kan ju ha en kalkon med potatis och gräddsås på skyn och tranbärssylt alt vinbärsgelé. Det äter man i USA och jag har alltid det på juldagen för att få en dag med relativ magert kött gentemot den feta sillen och julskinkan som vi äter på julafton.

• Papricorn

Det finns ju vegetariska alternativ som är lite fräschare men ändå juligt.

Vi brukar dock ha skaldjur, löjrom, och lite magert viltkött som en del av vårt julbord. Det tycker vi är gott och skiter i att det inte passar

• Gryntroll

Dadlar lindade i bacon - rödkåls coleslaw - babyback ribbs/kamben - sallad av romansallat, en god grön/blåmögelost, valnötter och granatäpplekärnor - vaniljpannacotta med äpple-/kanelkompott

• Gryntroll

Kom även på att lingon cheesecake m pepparkaksbotten är gott och lite juligt också!

• Papricorn
    Gryntroll skrev 2013-11-27 21:54:01 följande:
    Dadlar lindade i bacon - rödkåls coleslaw - babyback ribbs/kamben - sallad av romansallat, en god grön/blåmögelost, valnötter och granatäpplekärnor - vaniljpannacotta med äpple-/kanelkompott

Är inte det vanlig julmat?
  • Rockabilly65

Vad som är julmat bestämmer ju du helt och hållet själv :) Här hemma har vi bestämt oss för att havreflarn är julkakor, så jag bakar bara det inför första advent.

Det vi brukar ha på julbordet är mycket kött: revbensspjäll, torkat/rökt kött, salami, olika sorters viltkorvar och så de "vanliga" julrätterna pressylta, aladåb, kalvsylta, prinskorv och köttbullar.

Vi brukar också ha en speciell sorts limpa som blivit synonym med jul - filmjölkslimpa med anis, fänkål och sirap.

• 5by5

Brukar ha ugnsomelett med kantarellstuvning och rödbetor med chevre creme. Mums! Även grönkål- och mögelostpaj.

• lilmissredhotts

Surkål finns alltid på vårt julbord. Vet inte om det är traditionellt. Men det finns alltid hos oss. Så jääääävla gott!!!!

• Coruscant

Vi brukar dela upp julmaten på flera dagar och äta fisk (lax, sill, ägg, potatis etc.) på julaftonen och kött (julskinka, köttbullar, prinskorvar etc.) på juldagen - då blir man inte så proppmätt under julhelgen. Och vi äter bara sånt vi gillar, dvs. Jansons går bort!

• Coruscant

...och där försvann testen av texten!

Men det finns ju inget som hindrar att man gör en buffé av sina godaste rätter som inte är traditionell julmat - för hyr blev egentligen köttbullar julmat? Det äts ju var och varannan dag hela året?! Nä, välj ut dina favoriter och njut av julen! Själv äter jag mest av rödkål och morotslåda. Ogillar att det sällan är grönsaker på julbordet!

Svar på tråden Är less på "traditionell" julmat. Vad kan man ha istället?