• Anonym (Smygknarkaren)

Får läkaren göra så?

Jag är beroende av opiater. Jag har ätit dessa i flera år pga ryggsmärtor efter flera bukoperationer. För ca ett år sedan fick jag ett kraftigt slaganfall efter att ha tagit på tok för många Tramadol på en gång. Läkaren bytte då ut dem mot OxyNorm och OxyContin en tid. Dock blev jag så dålig i magen och fick svårt med sömnen av de tablettera, dessutom upplevde jag som sjukdomskänsla i kroppen. Så jag ringde och frågade läkaren om jag kunde få byta till något annat långtidsverkande. Ja visst, det gick bra. Så skriver han ut 400 Tramadol Retard på ett bräde. Med FYRA uttag utan några som helst datumrestriktioner, aöötså 1600 st bara sådär. Klart, jag blev ju nöjd, har saknat dessa tabletter och deras så mycket bättre verkan fram till nu. Så nu gäller det att jag lyckas hålla kontrollen på detta nu. Jag tackar ju inte nej, men jag undrar om läkaren inte gjorde en blunder här när jag både haft missbruksproblem med Tramadol och dessutom fått slaganfall av övetdosen. Allt står väl i journalen? Tycker bara att det är lite konstigt. :-/

• Svar på tråden Får läkaren göra så?
  • Anonym (Smygknarkaren)

Alltså det var 400 st Tramadol Retard på 100 g styck. Med fyra uttag.

• Anonym (Smygknarkaren)

Alltså det var 400 st Tramadol Retard på 100 mg styck. Med fyra uttag.

• nymedlem

Känner inte till den medicinen. Narkotikaklassad?

• Momalicious

Ja det är den. Har dock inte alls koll på hur läkare får förskriva men jag vet att de i allmänhet ska vara väldigt försiktiga med att förskriva sådana läkemedel och ännu mer så om du har missbruk i bagaget och dessutom överdos på just det läkemedlet. Tycker absolut han kunde förskrivit en mindre mängd åt gången för att på så sätt ha större kontroll över intaget. När jag fick oxynorm och oxycotin i somras så fick jag jättefå åt gången med endast ett uttag. Läkarna såg ju lätt att jag följde ordinationen då. Nu har jag visserligen inte den historien med överdos osv men ändå.

• frappa

Slaganfall fick du nog inte.

Utan krampanfall, det är vanligt när man överdoserar tramadol.

Detta sker extremt sällan vid den dos som läkaren föreskriver, EXTREMT sällan.

Detta brukar man läsa om när man närmar sig 500-1200mg doser.

När det börjar bli vanligare är doser vid 750-1200mg.

• NyttNamn

Oj. Känns spontant som den läkaren gjort en liten blunder... Jag har ju inte alls din bakgrund med problematiken kring läkemedlet, men har just tramadol retard utskrivna.. Hundra tabletter per förpackning med uttagsintervall på femtio dagar.. Alltså endast så det räcker till de max två tabletter per dygn som jag är ordinerad.. Vet att läkare är restriktiva med dessa mediciner, vissa skriver ju inte ens ut dem!! Tror du ärligt att du klarar av att hantera att du har så stor tillgång?! Annars skulle jag faktiskt prata med läkaren..

Pour some sugar on me...
  • Anonym (Smygknarkaren)
    Momalicious skrev 2013-11-27 22:14:50 följande:
    Ja det är den. Har dock inte alls koll på hur läkare får förskriva men jag vet att de i allmänhet ska vara väldigt försiktiga med att förskriva sådana läkemedel och ännu mer så om du har missbruk i bagaget och dessutom överdos på just det läkemedlet. Tycker absolut han kunde förskrivit en mindre mängd åt gången för att på så sätt ha större kontroll över intaget. När jag fick oxynorm och oxycotin i somras så fick jag jättefå åt gången med endast ett uttag. Läkarna såg ju lätt att jag följde ordinationen då. Nu har jag visserligen inte den historien med överdos osv men ändå.

Ja när jag hade OxyNorm och oxycontin så skrev han ut väldigt små doser åt gången fär han ville se att jag hade kontroll. Han verkade väl tycka det då tydligen eftersom han bara öser ut tramadol nu:-/
  • Anonym (Smygknarkaren)
    frappa skrev 2013-11-27 22:21:51 följande:
    Slaganfall fick du nog inte.Utan krampanfall, det är vanligt när man överdoserar tramadol.Detta sker extremt sällan vid den dos som läkaren föreskriver, EXTREMT sällan.Detta brukar man läsa om när man närmar sig 500-1200mg doser.När det börjar bli vanligare är doser vid 750-1200mg.

Förlåt, KRAMPANFALL ska det vara, helt rätt. och nej jag fick det inte från läkarens ordinerade dos, tog mycket mer än så. Under en tid var det två olika läkare som pga brist i kommunikationen mellan vårdcentral och lasarett skrev ut rätt stora mängder tramadol till mig. Det uppdagades ju dock när jag ifrågasattes varför jag fick så många. Pinsamt.:$
  • Anonym (Smygknarkaren)
    NyttNamn skrev 2013-11-27 22:23:30 följande:
    Oj. Känns spontant som den läkaren gjort en liten blunder... Jag har ju inte alls din bakgrund med problematiken kring läkemedlet, men har just tramadol retard utskrivna.. Hundra tabletter per förpackning med uttagsintervall på femtio dagar.. Alltså endast så det räcker till de max två tabletter per dygn som jag är ordinerad.. Vet att läkare är restriktiva med dessa mediciner, vissa skriver ju inte ens ut dem!! Tror du ärligt att du klarar av att hantera att du har så stor tillgång?! Annars skulle jag faktiskt prata med läkaren..

Det är ju just det, han har inte skrivit några uttagsintetvall och jag är rädd att förlora kontrollen igen. Nu skulle läkaren dock vara bortrest fram till innan jul så jag får väl fösöka hålla mig i skinnet. tt
  • aldrigmer

Du kan inte få 4 uttag på tramadol då den är narkotikaklassad. endast ett uttag per recept.

Svar på tråden Får läkaren göra så?