• knasen21

    Har nån blivit gravid trots användning av glidmedel med silikon?

    Jag började för ett tag sedan koppla ihop min infertilitet (har försökt bli gravid i ett år!) med det glidmedel vi använt. När jag började leta info på internet i oktober, då blev jag skräckslagen. Nyligen provade vi utan glidmedlet  "Klick Caring Silk Glide" och då blev jag gravid (!) Därför misstänker jag starkt att i mitt fall så har denna produkt vi använde, förhindrat graviditet det senaste året vi försökt. (Har inga barn sedan tidigare). Jag är nu snart 41 år, och det känns verkligen hemskt att jag förlorade ett av mina (kanske) sista värdefulla fertila år, pga brist på kunskap om glidmedlets nackdelar, och till råge på allt, använda glidmedlet med silikon, som jag nu insett är sämre än vattenbaserat i detta fall. 

    Känner därför att jag gärna delar med mig av min erfarenhet från min infertilitetsutredning, står tom i IVF-kö (har inte vågat avboka ännu pga rädsla för missfall). INGEN av alla gynekologer jag träffade frågade om vi använder glidmedel (vilket vi ju gjorde) och därmed ej heller gav oss informationen om att det kanske är därför barnalstrandet går så dåligt.

    Har inte sett någon folder som tar upp ämnet i väntrummen på gyn.mottagningarna, ej heller på någon annan fysisk plats, tex Apoteket (Nu var det min sambo som gjorde inköpen, men jag antar att han inte skulle ha köpt produkten, om info funnits). Tanken på att kolla upp på Internet om glidmedel är negativt eller ej, när man vill bli gravid, slog mig tyvärr inte redan från början. Min sambo har hela tiden trott att det inte kunde orsaka problem, men se, där hade han tydligen helt fel. Känner mig helt korkad som inte visste bättre, och tog reda på fakta redan från början :( Någon som känner igen sig?
  • Svar på tråden Har nån blivit gravid trots användning av glidmedel med silikon?
  • Madelene85
    knasen21 skrev 2013-11-27 22:18:16 följande:
    Jag började för ett tag sedan koppla ihop min infertilitet (har försökt bli gravid i ett år!) med det glidmedel vi använt. När jag började leta info på internet i oktober, då blev jag skräckslagen. Nyligen provade vi utan glidmedlet  "Klick Caring Silk Glide" och då blev jag gravid (!) Därför misstänker jag starkt att i mitt fall så har denna produkt vi använde, förhindrat graviditet det senaste året vi försökt. (Har inga barn sedan tidigare). Jag är nu snart 41 år, och det känns verkligen hemskt att jag förlorade ett av mina (kanske) sista värdefulla fertila år, pga brist på kunskap om glidmedlets nackdelar, och till råge på allt, använda glidmedlet med silikon, som jag nu insett är sämre än vattenbaserat i detta fall. 
    Känner därför att jag gärna delar med mig av min erfarenhet från min infertilitetsutredning, står tom i IVF-kö (har inte vågat avboka ännu pga rädsla för missfall). INGEN av alla gynekologer jag träffade frågade om vi använder glidmedel (vilket vi ju gjorde) och därmed ej heller gav oss informationen om att det kanske är därför barnalstrandet går så dåligt.

    Har inte sett någon folder som tar upp ämnet i väntrummen på gyn.mottagningarna, ej heller på någon annan fysisk plats, tex Apoteket (Nu var det min sambo som gjorde inköpen, men jag antar att han inte skulle ha köpt produkten, om info funnits). Tanken på att kolla upp på Internet om glidmedel är negativt eller ej, när man vill bli gravid, slog mig tyvärr inte redan från början. Min sambo har hela tiden trott att det inte kunde orsaka problem, men se, där hade han tydligen helt fel. Känner mig helt korkad som inte visste bättre, och tog reda på fakta redan från början :( Någon som känner igen sig?
    Hej! jag ser att det var jättelänge sen du skrev inlägget men vill bara tacka för ditt inlägg och berätta att jag haft funderingar på om min och min sambos silikonglidmedel är det som påverkar att vi inte blivit med barn. Jag frågade en tjej på apoteket som sa att det kan påverka men hon visste inte hur mycket. Läkaren på fertilitetskliniken menade på att det inte påverkar med glidmedel. Ingen i denna veva har självmant frågat oss om vi använder glidmedel heller vilket är dåligt om det finns minsta risk att glidet skulle kunna påverka. Vi har köpt ett glid som kallas för "preeseed" och ska vara okej för spermierna (samma ph). Tyvärr inte blivit gravid ändå, ännu. Lycka till!
  • knasen21

    Hejsan Madelene85!

    Jag skrev till RFSU och frågade i oktober 2013:
    "Jag undrar hur lämplig eller olämplig Er produkt Klick Caring Silk Glide är när man vill försöka sig på att bli gravid. Kan den försvåra möjligheten till graviditet?" 


    Svar från RFSU:
    "Det generella rådet är att inte använda något glidmedel om man vill bli gravid, detta för att det inte finns några vetenskapliga studier på huruvida glidmedel ev påverkar. 
    Vi kommer att göra en sådan studie så att vi med säkerhet vet hur det är. Men i skrivande stund är detta inte gjort."


    På RFSU:s hemsida står det såhär: 
    "Kan jag använda glidmedel om jag försöker bli gravid?
    Om du försöker bli gravid ska du ha en så naturlig miljö för spermierna som möjligt, du ska helst inte använda någonting extra som kan skapa en barriär för spermierna. Undvik därför alla sorters glidmedel om det inte är så att du måste ha glidmedel för att kunna genomföra ett samlag. Då är det bättre med lite glidmedel än ingenting alls, ett vattenbaserat glidmedel som till exempel Klick är i så fall bra att använda. Klick innehåller inget spermiedödande medel." 

    Vi köpte också Preeseed, men då vi lyckades bli gravida (när vi skippade glidet) innan Preeseed hann användas, ligger asken orörd. Jag är helt övertygad om att det var det olycksaliga silikonglidmedlet som försvårade för oss, och höll på göra mig till ett kroniskt gråtfärdigt nervvrak då tiden gick, och ingen spermie hittade fram till ägget! 


     Madelene85, jag hoppas ert barnalstrande kommer att lyckas!

  • Madelene85
    knasen21 skrev 2014-03-24 14:10:15 följande:

    Hejsan Madelene85!

    Jag skrev till RFSU och frågade i oktober 2013:
    "Jag undrar hur lämplig eller olämplig Er produkt Klick Caring Silk Glide är när man vill försöka sig på att bli gravid. Kan den försvåra möjligheten till graviditet?" 


    Svar från RFSU:
    "Det generella rådet är att inte använda något glidmedel om man vill bli gravid, detta för att det inte finns några vetenskapliga studier på huruvida glidmedel ev påverkar. Vi kommer att göra en sådan studie så att vi med säkerhet vet hur det är. Men i skrivande stund är detta inte gjort."


    På RFSU:s hemsida står det såhär: 
    "Kan jag använda glidmedel om jag försöker bli gravid?
    Om du försöker bli gravid ska du ha en så naturlig miljö för spermierna som möjligt, du ska helst inte använda någonting extra som kan skapa en barriär för spermierna. Undvik därför alla sorters glidmedel om det inte är så att du måste ha glidmedel för att kunna genomföra ett samlag. Då är det bättre med lite glidmedel än ingenting alls, ett vattenbaserat glidmedel som till exempel Klick är i så fall bra att använda. Klick innehåller inget spermiedödande medel." 

    Vi köpte också Preeseed, men då vi lyckades bli gravida (när vi skippade glidet) innan Preeseed hann användas, ligger asken orörd. Jag är helt övertygad om att det var det olycksaliga silikonglidmedlet som försvårade för oss, och höll på göra mig till ett kroniskt gråtfärdigt nervvrak då tiden gick, och ingen spermie hittade fram till ägget! 


     Madelene85, jag hoppas ert barnalstrande kommer att lyckas!


    Tack snälla knasen21 för ditt svar!! Jag var av en händelse på apoteket igår och slängde ett öga på intimhyllan och fick se att rfsu gjort ett glidmedel nu gjort för att användas när man planerar barn. Man blir ju upprörd av att denna information inte kommit ut förut och att man inte informerar eller frågar om detta när man har svårt att bli gravid. Usch så dålig men så bra att jag såg ditt inlägg. Inget mer glid, så hoppas jag på barn snart. Tack snälla och lycka till med bebisen :)
  • knasen21

    Tack Madelene85. Upprörd är bara förnamnet på vad jag har känt mig. Tycker att RFSU som är så stora på marknaden, borde ha skyltar eller informationsfoldrar vid sina produkter hos tex apoteket, när de nu vet att glidmedel kan göra så att vi som vill bli gravida, skippar produkter som ej är lämpliga under barnalstringstiden. Jag svarade faktiskt tillbaka till dem i november 2013 och föreslog det, men fick inget svar tillbaka den gången... De tipsade inte heller om den nya produkten du nämner, varför inte det? undrar jag nu. Det är ju inte så lätt att få deras "generella råd" när man aldrig hör talas om det, eller får syn på den informationen på lämpliga platser, tex hos gyn, Apoteket, i tidningar, osv. Bra att RFSU nu tagit fram det nya glidmedlet, synd att det inte fanns tidigare får jag nog säga. 

  • Emmas

    Blir lite nyfiken på detta glidmedel som även kan användas när man vill skaffa barn, vad heter det? :)

Svar på tråden Har nån blivit gravid trots användning av glidmedel med silikon?