• honungskakan90

varför används så hådra ord mot små barn?

Vi hade gäster ikväll och ett par har en 1-åring som de kallar för skitunge ,idiot skriker o gormar osv. O även mot varandra... de gör som de vill inom deras familj med resultat därefter, men när de gör samma sak mot mitt barn?

Jag blir arg! Jag hatar när man är så respektlös mot barnet och faktiskt hånar det... är jag överkänslig?

Förövrigt anser jag att det kommer en tid när barnen förstår tex tonläget bättre, man kan ju inte skrika o skälla för allt? O varför måste man trycka ned dem när de utforskar och då kanske kommer åt sånt de inte ska? Nej, lungn och behärkning tror jag på

• Svar på tråden varför används så hådra ord mot små barn?
  • Natulcien

Du sa väl ifrån hoppas jag!? För det där är barnmisshandel. Psykisk misshandel.
    Varför umgås du ens med sådana människor?

• läkarstudent

Hemskt! Och om de beter sig så när de är ute bland folk så kan man ju undra hur de behandlar barnet när de är ensamma. Tycker absolut inte att du är överkänslig.

• honungskakan90

Tyvärt så vågar man inte säga ifrån för det är ju så att om man påpekar så blir man själv kritiserad i sitt föräldraskap. Vi har kännt dessa personer i flera år o det har alltid gnällts o kivats o altid funnits problem med det mesta, sedan barnet föddes har vi allt mer glitit isär men det har inte gått upp för nig förens ikväll hur olika vi är i tex. Uppfostran.

Jag vill låta vår son utforsta o om ngt går sönder hemma kan jag säga det var tråkigt men absolut inte skälla på han o skrika att han gör fel, det viktigaste är att inte han skadas då jag brister i tillsynen bevidligen . Hos andra väljer jag hellre att springa efter honom i värsta fall o isåfall ta bort ömtåliga grejjer, man ska inte förvänta sig att alla har "barnsäkrat" . Det är viktigare för mig att han blir trygg än att han ska vara en marionettdocka... men de påpekar att vi ska göra som dem hela tiden ( mitt barn är 10 mån.)

• honungskakan90
    Natulcien skrev 2013-11-27 22:33:17 följande:
    Du sa väl ifrån hoppas jag!? För det där är barnmisshandel. Psykisk misshandel.

Varför umgås du ens med sådana människor?

Nej, knappt längre, men man bjuder ju golk av rutin när man kännt varandra länge... finns ju en anledning till att man inte umgås särskilt mkt
  • Minza83

Alltså, jag hade sagt ifrån. Du kan väl fråga hur de tänker när de säger så till sina barn? Och vad de tror hur det påverkar barnets självkänsla?? Och tillit till vuxna?

Att vara kränkande, nedlåtande och håna sina barn ger trasiga små själar!!

• glassen

Usch. Att bevittna psykisk misshandel är hemskt. Jag tycker du ska berätta för dina sk vänner vad du anser om deras uppfostringsstil. Och om de kritiserar tillbaka, vad spelar det för roll? Du kommer väl knappast umgås med dem i framtiden ändå. Men gör vad du kan innan du bryter vänskapen för det här handlar om ett litet barn som blir kränkt och far illa.

• honungskakan90

Jo, jag har bestämt mig... om detta händer igen eller när det händer nästa gång säger jag ifrån, det är inte ok och det måste få komma fram

Svar på tråden varför används så hådra ord mot små barn?