• Frustrerad18

SGI

Hej!
    Jag blev sjukskriven i anslutning till att min tillsvidare anställning gick ut. Har sedan dess varit sjukskriven, haft sjukersättning tillsvidare, utförsäkrad (några dagar efter återfall i cancer). Har sedan dess fått fortsatt sjukpenning som nu troligen kommer att gå över i sjukersättning. Min fråga är: Ska inte årsinkomsten uppjusteras annat än med KPI ? Finns det en möjlighet att uppjustera inkomsten till vad genomsnittet för min yrkesgrupp/ ålder tjänar? Ska man be facket informera Försäkringskassan?
    Jag är orolig för min ekonomi då det är extra kostnader p.g.a sjukdomen. Finns den någon annan ersättning man kan ansöka om för att täcka kostnader som t.ex Färdtjänst, sjukresor och hjälpmedel? 

• Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

När man varit sjukskriven länge och inte har en arbetsgivare justeras SGI:n en gång per år med omräkning enligt KPI. 
    Jag skickar med en länk till vägledningen där du kan läsa angående bestämmelser runt KPI.
    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ce9d8ca4-7d71-4934-8554-c9f4e86f488c/vagledning_2004_05.
    När det gäller färdtjänst och hjälpmedel är det kommunen man ska kontakta. Sjukresor är det landstinget som har hand om.

Om du behöver extra hjälp på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning kan du få handikappersättning.

Det gäller om du behöver mycket hjälp i din vardag eller hjälp för att kunna arbeta eller studera. Du måste behöva hjälpen under minst ett år.

Vem kan få handikappersättning?

Du kan också få handikappersättning om du har merkostnader på grund av din sjukdom eller funktionsnedsättning.

Finns det några åldersgränser?
    Du kan få handikappersättning från och med juli månad det år du fyller 19 år (då rätten till vårdbidrag upphör). För att ha rätt till handikappersättning måste du ha fått din funktionsnedsättning innan du fyllde 65 år, men om du fortfarande behöver hjälp får du behålla ersättningen även sedan du fyllt 65.

Om du vårdas på sjukhus eller någon annan institution får du behålla din handikappersättning om vården beräknas pågå högst sex månader. Om vården pågår längre tid än sex månader kan du bara få handikappersättning för de dagar du inte vårdas på institutionen.

Har du övriga frågor kontakta vård kundcenter på 0771 524 524. Vi har öppet :

Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden SGI