Ska göra en Full Bukplastik om bara lite mer än en månad
Hej!
Om 45 dagar, den 10 Januari ska jag göra en full Bukplastik i Göteborg.
Igår var jag och träffade en kirurg i göteborg som beviljade mig en bukplastik som landstinget ska bekosta. Jag var på vårdcentralen för några månader sen och pratade med min läkare som sen skickade en remiss till sjukhuset. Han sa att det är ganska så svårt att få igenom det här, spec då för mig som inte direkt har något häng och långt ifrån 3 cm (som det stod att det skulle vara) Men eftersom jag vägde 100 kg som höggravid och lyckats gå ner till 65 kg på mindre än ett år på egen hand, är nöjd med mina två barn och dessutom är ung så tyckte han att vi skulle försöka ge det en chans.
När jag kom till kliniken igår så var allt redan klart nästan. Tyckte inte att han gjorde någon spec bedömning om jag skulle få den eller ej utan började direkt prata om hur vi skulle göra operationen. Mina magmuskler drog inte ihop sig igen efter graviditetern med min dotter så dom skulle han sy ihop igen. Sen bestämde vi oss för att göra en full bukplastik med ny navel, så jag har lite lös hut en bit upp från navlen till brösten också och även lite på sidorna som skulle bli svårt att få fast trots med bra träning.
Jag är så himla lycklig! Kunde få en tid till op redan i December men jag sa att jag gärna ville fira jul med barnen först. Dessutom jobbar min man två skift så varannan vecka jobbar han från 14-23. så vi måste sätta oss ner ganska så omgående och lösa det med ledighet och så eftersom jag inte kan vara hemma med barnen själv den första tiden.
Ni som har gjort en Bukplastik, hur känns det nu efteråt? Hur hanterade ni smärtan efteråt? Hjälper smärtstillande tabletterna som man får utskrivet?
Ni som fått sy ihop era magmuskler igen? Det är väll ett rent helvete efteråt? Man använder ju dom musklerna mer än vad man tror..
Hur förklarade ni situation för barnen, ni som har lite äldre? Min äldsta är 6 år så han kommer ju se och förstå att jag har ont.
Dela gärna med er av era erfarenheter! Vill någon visa bilder så vill jag gärna se dom :)