• MaalinJ

Ska göra en Full Bukplastik om bara lite mer än en månad

Hej!

Om 45 dagar, den 10 Januari ska jag göra en full Bukplastik i Göteborg. 

Igår var jag och träffade en kirurg i göteborg som beviljade mig en bukplastik som landstinget ska bekosta. Jag var på vårdcentralen för några månader sen och pratade med min läkare som sen skickade en remiss till sjukhuset. Han sa att det är ganska så svårt att få igenom det här, spec då för mig som inte direkt har något häng och långt ifrån 3 cm (som det stod att det skulle vara) Men eftersom jag vägde 100 kg som höggravid och lyckats gå ner till 65 kg på mindre än ett år på egen hand, är nöjd med mina två barn och dessutom är ung så tyckte han att vi skulle försöka ge det en chans. 

När jag kom till kliniken igår så var allt redan klart nästan. Tyckte inte att han gjorde någon spec bedömning om jag skulle få den eller ej utan började direkt prata om hur vi skulle göra operationen. Mina magmuskler drog inte ihop sig igen efter graviditetern med min dotter så dom skulle han sy ihop igen. Sen bestämde vi oss för att göra en full bukplastik med ny navel, så jag har lite lös hut en bit upp från navlen till brösten också och även lite på sidorna som skulle bli svårt att få fast trots med bra träning. 

Jag är så himla lycklig! Kunde få en tid till op redan i December men jag sa att jag gärna ville fira jul med barnen först. Dessutom jobbar min man två skift så varannan vecka jobbar han från 14-23. så vi måste sätta oss ner ganska så omgående och lösa det med ledighet och så eftersom jag inte kan vara hemma med barnen själv den första tiden. 

Ni som har gjort en Bukplastik, hur känns det nu efteråt? Hur hanterade ni smärtan efteråt? Hjälper smärtstillande tabletterna som man får utskrivet?

Ni som fått sy ihop era magmuskler igen? Det är väll ett rent helvete efteråt? Man använder ju dom musklerna mer än vad man tror.. 

Hur förklarade ni situation för barnen, ni som har lite äldre? Min äldsta är 6 år så han kommer ju se och förstå att jag har ont. 

Dela gärna med er av era erfarenheter! Vill någon visa bilder så vill jag gärna se dom :)

• Svar på tråden Ska göra en Full Bukplastik om bara lite mer än en månad
  • t h o w e

Jag ska också göra en bukplastik! Har inte heller 3 cm häng, förutom när jag böjer mig fram.

Har gjort en gbp och gått ner 60 kg.
    Ska bli underbart och få ta bort den här lösa huden!!

• MaalinJ
    t h o w e skrev 2013-11-27 23:19:18 följande:
    Jag ska också göra en bukplastik! Har inte heller 3 cm häng, förutom när jag böjer mig fram.

Har gjort en gbp och gått ner 60 kg.
    Ska bli underbart och få ta bort den här lösa huden!!
    Så roligt för dig med! Har du fått tid för operation än? :)
  • blomman07

Hur gammal är du? Jag vägrade också nästan 100kg som gravid och har tänkt gå ner till 65kg. Precis som jag vägde innan graviditeten. Är orolig för att att jag kommer se ut som en skinnpåse på magen. Vill inte ha fler barn.

• MaalinJ
    blomman07 skrev 2013-11-28 10:09:24 följande:
    Hur gammal är du? Jag vägrade också nästan 100kg som gravid och har tänkt gå ner till 65kg. Precis som jag vägde innan graviditeten. Är orolig för att att jag kommer se ut som en skinnpåse på magen. Vill inte ha fler barn.
    Jag är 23 år :) Förstår precis hur du känner. mådde inte alls bra när jag vägde 100 kg, och destu mer jag gick ner ju mer missnöjd blev jag över bla magen.
  • MaalinJ
    blomman07 skrev 2013-11-28 10:09:24 följande:
    Om du uppfyller kraven för att få en bukplastik så betalar väll alla landsting tror jag? Det ska ju gå inom vårdgarantin man har. 
  • blomman07
    MaalinJ skrev 2013-12-01 23:29:05 följande:
    Jag är 23 år :) Förstår precis hur du känner. mådde inte alls bra när jag vägde 100 kg, och destu mer jag gick ner ju mer missnöjd blev jag över bla magen.
    Ok! Men då finns det ju hopp för mig också. Jag är 23 nästa år. De gick med på att du inte vill ha fler barn? Inget "du är så ung och du kommer att ändra dig"?

Hur lång var processen i övrigt? Hur många besök på VC/läkare? Hur mycket pengar har du lagt ut? Många frågor, hehe :)
  • MaalinJ
    blomman07 skrev 2013-12-02 14:00:21 följande:
    Ok! Men då finns det ju hopp för mig också. Jag är 23 nästa år. De gick med på att du inte vill ha fler barn? Inget "du är så ung och du kommer att ändra dig"?

Hur lång var processen i övrigt? Hur många besök på VC/läkare? Hur mycket pengar har du lagt ut? Många frågor, hehe :)
    Nej inga frågor om fler barn. Min man har gjort en vasektumi också så vi kan inte få fler barn. Men att hon gjort en sån hade ingen betydelse, inget säger ju att vi kommer leva ihop hela livet trots att vi verkligen hoppas det :)

Jag var på ett läkarbesök på vc i början på juni i år. Då skickade han en remiss till sjukhuset. Fick sen ett brev hem där det stod att det inte fanns någon som kunde utföra ett sådant ingrepp här i stan så jag fick välja att bli skickad vidare eller stå kvar i kön i 3 månader, jag valde att stå kvar i kön sen skickades jag till varberg och sen vidare till göteborg. I Oktober hörde göteborg av sig och fick sen en tid i November för att träffa en kirurg. Sen fick jag ju operationsdatum samtidigt som besöket med kirurgen så allt har gått snabbt tycker jag. 

Jag fick själv betala 100 kr för mötet med kirurgen och 400 kr för operationen, sen måste jag betala en korsett som jag ska ha efter operationen för 650 kr. Så själv har jag bara lagt ut 1050 kr, resten betalas via landstinget :)
  • blomman07
    MaalinJ skrev 2013-12-03 11:05:48 följande:
    Nej inga frågor om fler barn. Min man har gjort en vasektumi också så vi kan inte få fler barn. Men att hon gjort en sån hade ingen betydelse, inget säger ju att vi kommer leva ihop hela livet trots att vi verkligen hoppas det :)

Jag var på ett läkarbesök på vc i början på juni i år. Då skickade han en remiss till sjukhuset. Fick sen ett brev hem där det stod att det inte fanns någon som kunde utföra ett sådant ingrepp här i stan så jag fick välja att bli skickad vidare eller stå kvar i kön i 3 månader, jag valde att stå kvar i kön sen skickades jag till varberg och sen vidare till göteborg. I Oktober hörde göteborg av sig och fick sen en tid i November för att träffa en kirurg. Sen fick jag ju operationsdatum samtidigt som besöket med kirurgen så allt har gått snabbt tycker jag. 

Jag fick själv betala 100 kr för mötet med kirurgen och 400 kr för operationen, sen måste jag betala en korsett som jag ska ha efter operationen för 650 kr. Så själv har jag bara lagt ut 1050 kr, resten betalas via landstinget :)
    Snabbt verkligen! Och då menar jag främst få besök alltså.

Du skulle inte kunna tänka dig att lägga upp en bild på din mage här? Jag blir så nyfiken eftersom du skrev i TS att du var långt ifrån 3cm häng osv :)
  • SIS79

Ursäkta men på vilket sätt tycker ni att det är okej att vårdens pengar ska gå till att betala skönhetsoperationer till er för att ni själva ätit er feta / fött barn och sedan gått ner i vikt?

Ska inte pengarna gå till dom som är sjuka eller har riktiga skönhetsfel som ett bortopererat bröst pga cancer?

• SIS79

Speciellt om ni inte ens har det överhäng som krävs...

• Katlan

Åh, vad jag känner mig kluven till detta.
    Ibland känns det som att vårta surt förvärvade skattepengar kastas bort på människor som har ställt till det för sig och förväntar sig att andra ska lösa problemen med kniven.
    En sådan op är säkerligen väldigt kostsam.

Som att först vräka i sig mat och annan gegga och bli fet för att sedan få en GBP och efter det gråta sig till en snygg mage.
    För hur mycket pengar då?

Och dessutom i så ung ålder. Ingen kan veta med bestämdhet om de vill ha fler barn i livet vid 23.
    De tror sig veta men det blir inte alltid som de trodde.

Hade vi haft en superekonomi i landet och vård, skola omsorg var tiptop så hade jag inte sagt något men nu?

JAg känner med er men kan nog tyckka att skattemedel bör gå till annat före skönhetsingrepp.

• SIS79
    Katlan skrev 2013-12-11 22:27:51 följande:
    Åh, vad jag känner mig kluven till detta.

Ibland känns det som att vårta surt förvärvade skattepengar kastas bort på människor som har ställt till det för sig och förväntar sig att andra ska lösa problemen med kniven.

En sådan op är säkerligen väldigt kostsam.

Som att först vräka i sig mat och annan gegga och bli fet för att sedan få en GBP och efter det gråta sig till en snygg mage.

För hur mycket pengar då?

Och dessutom i så ung ålder. Ingen kan veta med bestämdhet om de vill ha fler barn i livet vid 23.

De tror sig veta men det blir inte alltid som de trodde.

Hade vi haft en superekonomi i landet och vård, skola omsorg var tiptop så hade jag inte sagt något men nu?

JAg känner med er men kan nog tyckka att skattemedel bör gå till annat före skönhetsingrepp.

Håller med, speciellt när det inte handlar om något som har med hälsan att göra utan som bara är estetiskt. Kanske jag ska gå till doktorn och grina då får jag nya tuttar - dom är ju inte lika fina som när jag var 15 och inte hade ammat tre barn.
  • Katlan
    SIS79 skrev 2013-12-12 15:58:16 följande:

Håller med, speciellt när det inte handlar om något som har med hälsan att göra utan som bara är estetiskt. Kanske jag ska gå till doktorn och grina då får jag nya tuttar - dom är ju inte lika fina som när jag var 15 och inte hade ammat tre barn.
    Precis, alla borde gråta och skrika sig till nya tuttar och platt mage när de fött och ammat barn.
    Efter varje förlossning.
    Såklart ska skattebetalarna finansiera det!

Vad ska jag gnälla om dåååååå????
    Jag som är smal och har helt ok bröst???
    Jag vill också skönhetsoperera mig gratis!!!!

Kan jag få välja att ta bort mina kråksparkar kanske... fast nej, jag gillar dem.

Skärp er för fan!
Svar på tråden Ska göra en Full Bukplastik om bara lite mer än en månad