• Anonym (Ledsen mamma)

Kan man få ensam vårdnad ?

Hej! Jag har ett barn på knappt 3 månader, jag mår dåligt i äktenskapet, min man har misshandlat mig psykiskt och gör det fortfarande , det har även hänt att han har slagit mig.
    Jag tänker på skilsmässa , men han vägrar och jag vågar inte ta den diskussionen med honom igen för jag vill inte bli slagen och må skit.
    Jag vet inte vart jag ska ta vägen, hur jag ska göra!
    Han har aldrig brytt sig om barnet , han har aldrig hjälpt mig med något , han jobbar långa dagar och umgås inte med sitt barn.
    Om jag skiljer mig så vill jag ha ensam vårdnad , hur ska jag göra? Kan man få ensam vårdnad för dessa skäl?

• Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad ?
  • Anonym (ee)

1. polisanmäl honom för misshandel
    2. kontakta kvinnojouren så du kommer därifrån och får hjälp. 
    Anmäler du honom inte kan du inte få enskilld vårdnad. Då finns det inga grunder för det. 

• Anonym (?)

Ring kvinnojouren. Polisanmäl honom. Men vad tänker du att ensam vårdnad ska göra för skillnad?

• SupersurasunkSara

Håller med ovanstående, dock med ensam vårdnad har han ändå umgängesrätt med barnet, men ingen rätt att bestämma var barnet ska bo, vilket dagis, vilken skola osv.

• ZsaZsa

Ta hjälp att komma därifrån. Av dina föräldrar, syskon, andra närstående och/eller vänner. Du ska INTE stanna kvar i en relation där du blir misshandlad. Går han med på familjerådgivning kan det kanske förändra något, det beror ju på vad han är för typ av person, men du ska inte stanna med honom under tiden i så fall. Förutom dig själv måste du nu också skydda ditt barn.

Enskild vårdnad är svårt att få. Det krävs ganska mycket och antingen tydliga bevis, vittnesmål och/eller så pass mycket som du själv har att berätta om att det inte råder något tvivel om att det skett. Misshandeln ska då polisanmälas. Dessutom är vårdnaden något som handlar om barnet och då ska det antingen vara så att man anser pappan olämplig att ha vårdnaden eller att samarbetssvårigheterna är så svåra att det inte går.

Du behöver i så fall en jurist som hjälper dig.

Nu är ju dock barnet så litet att om du lämnar honom och tar barnet med dig så får han ändå inget delat boende än på mycket länge. Träffa sin pappa har barnet rätt till, om det är en fungerande pappa. Är han då inte intresserad så kommer det framöver att bli lättare även med vårdnadsfrågan, men den viktiga frågan är ju snarare hur barnet ska bo och umgås med sina föräldrar, vilket inte har något med vårdnaden att göra.

• Anonym (Ledsen mamma)

Jag kommer inte vara emot att barnet träffar sin pappa någon gång i veckan när barnet blir äldre och kan prata och så. Men jag vill inte ha kontakt med pappan , jag orkar inte tjata i framtiden om papper till pass , idkort, förskola , skola och sånt. Plus så vill jag att barnet ska bo med mig för att inte riskera att hen blir misshandlad då jag är säker på att barnet kommer få leva med min mans familj !

• Anonym (?)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2013-11-28 10:55:43 följande:
    Jag kommer inte vara emot att barnet träffar sin pappa någon gång i veckan när barnet blir äldre och kan prata och så. Men jag vill inte ha kontakt med pappan , jag orkar inte tjata i framtiden om papper till pass , idkort, förskola , skola och sånt. Plus så vill jag att barnet ska bo med mig för att inte riskera att hen blir misshandlad då jag är säker på att barnet kommer få leva med min mans familj !
    Du har ingen rätt att hindra kontakt nu heller utan snarare en skyldighet att låta barnet träffa sin pappa så att de har möjlighet att få en bra relation. (Om pappan vill det.)

Vill du försöka få ensam vårdnad och pappan är emot det så måste du stämma honom i Tingsrätten.
  • SupersurasunkSara

Du kan inte hindra det, dock kan du begära att en kontaktperson är med hela tiden. Du kan även begära att en kontaktperson är med vid hämtning/lämning. Dock inte säkert att du får igenom detta.
  • ZsaZsa
    Dina skyldigheter att se till att barnet får en god och nära relation med båda föräldrarna är långtgående och något man ser mycket allvarligt på. Att vägra barnet att få bygga upp en sådan relation från början kan istället gör att du förlorar vårdnaden.

Du kan heller inte få enskild vårdnad för att du inte orkar ha kontakt med honom.

Att han misshandlat dig ger dig heller inte varken enskild vårdnad eller nollumgänge så lätt. Har du gott om bevis? Finns det vittnen? Erkänner han? Har han misshandlat dig inför barnet? Är det helt säkert så att han likväl kan misshandla barnet som dig? Det är nämligen inte samma sak.

Du har ju ganska nyligen valt den här mannen som pappa till ditt barn, eller hur? Hur tänkte du dig att det skulle bli då?
  • Cecilialia
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2013-11-28 09:06:52 följande:
    Hej! Jag har ett barn på knappt 3 månader, jag mår dåligt i äktenskapet, min man har misshandlat mig psykiskt och gör det fortfarande , det har även hänt att han har slagit mig. Jag tänker på skilsmässa , men han vägrar och jag vågar inte ta den diskussionen med honom igen för jag vill inte bli slagen och må skit. Jag vet inte vart jag ska ta vägen, hur jag ska göra! Han har aldrig brytt sig om barnet , han har aldrig hjälpt mig med något , han jobbar långa dagar och umgås inte med sitt barn. Om jag skiljer mig så vill jag ha ensam vårdnad , hur ska jag göra? Kan man få ensam vårdnad för dessa skäl?
    Polisanmäl direkt. Dra inte ut på detta och hitta inga ursäkter, anmäl honom.
    Du ska ha ensam vårdnad då han inte är lämplig förälder.
  • Anonym (?)
    Cecilialia skrev 2013-11-30 21:34:08 följande:
    Polisanmäl direkt. Dra inte ut på detta och hitta inga ursäkter, anmäl honom.
    Du ska ha ensam vårdnad då han inte är lämplig förälder.
    Är han inte lämplig som förälder? Arbetar du som nämndeman i Tingsrätten alltså?
Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad ?