• Mellanmjölkens land

Vid vilken vikt har ni bytt från trikå till vävd sjal?

Vid vilken vikt har ni bytt från trikåsjal till vävd sjal?

Vi har en varm och gosig trikåsjal och en betydligt tunnare vävd sjal.

Med dottern har jag för mig att vi bytte vid ca 7kg men då hade det varit uppe till diskussion ett tag men inte blivit av att köpa nått. Nu har vi ju redan sjalarna så det är bara att byta. Just nu använder vi bägge men trikåsjalen används mest.

Eftersom det är så stor skillnad på hur mycket sjalarna värmer påverkar det vilka kläder som behövs ganska mycket, speciellt nu under vintern. Vi har nån hoodie till bebisen och en fleeceoverall men annars är det inte mycket varmare kläder (dottern är ett vårbarn).

• Svar på tråden Vid vilken vikt har ni bytt från trikå till vävd sjal?
  • Kronärtskocka

Första barnet köpte vi en vävd sjal när han var fyra-fem månader, men trikån och selen användes parallellt. Med andra barnet användes trikå mest de första veckorna. Premiär för den vävda var när hon var en vecka gammal, använde trikån bara första månaden skulle jag tro. Jag trivs bättre med de vävda. Så stor skillnad kan det väl inte göra i värme? Ett begagnat bärskydd som komplement om du tycker det blir kallt? Eller bärjacka om du tror du kommer bära mycket.

• Flickan och kråkan

Jag har använt sino första månaden drygt (tycker att den är så gosig och lätt), sedan har vi haft en mam:eco som nog är den stadigaste trikåsjalen på marknaden (avlastar väldigt bra för att vara trikåsjal) och den hade vi nu med sista barnet tills han var cirka 4 månader....och runt 6-7 kilo skulle jag tro. Han är 5 månader nu och vägde 7,3 kg för en vecka sedan. Använder vävd långsjal sedan en månad ungefär.

• Mellanmjölkens land

Vi har en Tricot Slen som ju är rätt varm. Efter att ha tillbringat sommaren med att smälta bort i den tillsammans med en bebis vars termostat var ställd på max skaffade vi en sval vävd sjal. Den är smalare (50cm istället för 70) och tyget i sig är betydligt svalare.

Svar på tråden Vid vilken vikt har ni bytt från trikå till vävd sjal?