• Renfana

God sallad?

Hej alla därute!

Jag är riktigt dålig på att laga mat, jag kan följa recept och så, men det är ofta att jag varken har tid eller ork till att fixa något som är mer komplicerat än pannkakor eller köttbullar.
    Har nu bestämt mig för att fixa i ordning någon typ av sallad som jag kan ha som sallad till den mat jag äter (dålig på att äta grönsaker), alltså en god sallad som jag sedan kan förvara i kylen i några dagar och som passar till det mesta.
    Har ni något tips på vad för grönsaker som är goda att blanda? Hur gör man en sallad godare? Kan ni nåt recept på en enkel men god salladssås?

Är tacksam för alla tips! Solig

• Svar på tråden God sallad?
  • Renfana

Ingen som orkar dela med sig? Kanske får prova mig fram... 

• Aimee68

Jag brukar ha i bl.a. Bladspenat eller ruccola, fetaost, soltorkad tomat ( den man plockar själv så du får med lite olja m smak), tomat, gurka, granatäpple ( är gott, nyttigt och ser trevligt ut). Sen beror det ju på vad du gillar själv. Melon och päronbitar är oxå gott i.

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Renfana
    Aimee68 skrev 2013-11-28 16:52:05 följande:
    Jag brukar ha i bl.a. Bladspenat eller ruccola, fetaost, soltorkad tomat ( den man plockar själv så du får med lite olja m smak), tomat, gurka, granatäpple ( är gott, nyttigt och ser trevligt ut). Sen beror det ju på vad du gillar själv. Melon och päronbitar är oxå gott i.
    Åh, granatäpple har jag inte ens tänkt på! Tack för tipsen :)
  • OnlyZ

Jag gillar inte sallad men äter det varje dag, och jag får den god genom att göra en vinägrett.. Och jg gillar skarpa, sura vinägretter, det är ju självklart en smaksak, men jag brukar ha olivolja, balsamvinäger eller vitvinsvinäger, citron, dijonsenap, aromat, salt peppar, persillade osv... Lite det man är sugen på =) Smaka dig fram.. 

• straw2008

Det finns nog ingen sallad du kan ha i flera dagar som är trevlig sista dagen. Vi äter uteslutande fattoush (hackad gurka tomat liiite grönsallad, lika delar olja/citron samt salt. Upprpå det har man friterat arabiskt tunnbröd) vilket vi alla älskar KOPIÖST. Annars gillar vi rödlök feta frön rödbetor chevre krutonger. själva grönsalladen är ju inte god, det är ju det man har i extra som är gott, o dressingen.

I kinamockaskogen.....
  • madprofessor

Gurksallad
    Skiva en skalad gurka och en halv gul lök mkt tunt, gärna på mandolin eller med osthyvel. Lägg i en skål, salta (ganska mkt, även örtsalt är gott) och peppra. Låt gurkan vätska sig lite genom att blanda och "mosa/trycka" lite lätt på den med en slev. Häll på 2-3 dl gräddfil (efter tycke), blanda och låt sedan stå i kylen nån halvtimme-timme innan servering.
    Det blir även gott att lägga till en eller två hackade tomater. Funkar utmärkt att ha i kylen 2-3 dagar.

• Renfana

Tack för alla tips! Solig 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Valfri sallad (en färdig salladsblandning om man känner för det), tomater, gurka, spenat (babyspenat exempelvis), majs, fetaost/halloumi och något kött om man nu vill ha det. Jag brukar ta tonfisk eller kyckling som jag tar lite svartpeppar på (från kvarn, givetvis).

Serveras med egengjord "dressing"/"sås" på turkisk yoghurt blandad med honung (eller sirap om honung inte finns), cayennepeppar, svartpeppar och möjligen lite vitlök och/eller citron. Går att göra på nästan vilken tjockare mjölkprodukt som helst, kvarg, grekisk yoghurt och så vidare.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Renfana

Tack för tipsen! Antar att sallad har varit lite svårare för mig eftersom de ska ha så många olika komponenter som ska passa ihop, antar att det är min svaghet, haha.

Tack igen

• Shorona

Jag brukar ta en färdig salladsmix, ruccola, körsbärstomater och rödlök. Häller på olivolja och flingsalt. River parmesanost över det som serveras på tallriken.

• fluu

Min favvo är mellanösternsallad:

Gruka
    Morot
    Röd paprika
    Salladslök
    Peppar
    Massa kikärtor
    Vinäger
    Citron
    ev lite salt

När det gäller dressingar brukar jag köra på det enklaste. Bas majonäs, sojayoggi,citron och vitpeppar. Sen olika smaksättning, typ : söt och stark senap/chilisås/pressad vitlök/ mynta.
    Eller varför inte bara enklaste vinegretten på en skvätt olja, citron, vinäger, salt och peppar. Valfri smaksättning på det, örter funkar ju alltid.

Bästa matsalladen: Bulgur(helst kalla), romasallad, tomater, majs, gurka, syrligt äpple, kokta fiskkuber, ägg.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Renfana

Tack för tipsen/recepten! ^_^

• PapayaMango

Jag är Syrian och i min barndom var en av mina favoriter denna:

Kokt blomkål i buketter
    Citron + ev rivet skal
    Olivolja eller Rapsolja
    Sesampasta (Tahine)
    En nypa kummin (gärna stor nypa hehe vi syrianer älskar kummin)
    Salt
    1-2 klyftor vitlök (kan uteslutas men vad tråkigt de blir då hehe)
    Örter (Vi använder oftast Persilja, Mynta eller Timjan men använd vad du vill)

Pressa vitlöken, riv citronskalet först och pressa saften i en salladskål. Tillsätt salt, några klunkar olivolja, cirka 3 msk tahine, kummin och salt. Blanda väl! Smaka av och smaksätt efter behov!

Släng i den ljummna blomkålen och örterna & blanda försiktigt.
    NJUT!

Blir godast efter ett dygn!

• Renfana
    PapayaMango skrev 2013-12-03 12:21:41 följande:
    Jag är Syrian och i min barndom var en av mina favoriter denna:

Kokt blomkål i buketter
    Citron + ev rivet skal
    Olivolja eller Rapsolja
    Sesampasta (Tahine)
    En nypa kummin (gärna stor nypa hehe vi syrianer älskar kummin)
    Salt
    1-2 klyftor vitlök (kan uteslutas men vad tråkigt de blir då hehe)
    Örter (Vi använder oftast Persilja, Mynta eller Timjan men använd vad du vill)

Pressa vitlöken, riv citronskalet först och pressa saften i en salladskål. Tillsätt salt, några klunkar olivolja, cirka 3 msk tahine, kummin och salt. Blanda väl! Smaka av och smaksätt efter behov!

Släng i den ljummna blomkålen och örterna & blanda försiktigt.
    NJUT!

Blir godast efter ett dygn!
    Tack för receptet! Låter spännande :)
  • PapayaMango
    Renfana skrev 2013-12-03 12:26:58 följande:
    Tack för receptet! Låter spännande :)
    Varsågod! Den salladen håller 1-3 dagar!

Du kan också köra med broccoli men gör en vinägrett då med olivolja, citron, vinäger, vitlök eller lök, salt och lite hackad chili. Broccoli sallad bör konsumeras samma dag annars blir den brun och hemsk.

VI har också rödbetssallad i mellanöstern som är kokt rödbeta i klyftor (aldrig från burk måste vara färsk).
    Där har vi en dressing som är med persilja, vinäger, citron, olivolja, och salt. Håller också cirka 2 dagar.
  • Zem

*tomater, ruccola/babyspenat, fetaost och rödlök

*kikärtor, keso, majs, salt och peppar

*blomkålsbuketter, sweetchilisås, hackad persilja, salt och peppar

*broccolibuketter och creme fraische blandning (3delar creme fraische, 2 delar ättika, 1del socker-rör ihop tills sockret löst sig)

detta är några av salladsblandningar jag gör i restaurangen, och de går åt som smör i solen :)

• Zem

Varken broccolin eller blomkålen kokas förresten ^^

Svar på tråden God sallad?