• Anonym (XxX)

Biomammor, hur tänker ni?

Jag är både biomamma och bonusmamma och när jag skickat mina barn till deras pappa (inte alltför ofta förvisso) så har jag packat ett ombyte per dag med, plus något extra när de var små ifall en kissolycka skulle hända. Badkläder etc har jag tagit för givet att han skulle säga till om jag ska skicka med.
    Ytterkläder efter väder.

'Min' biomamma dock klagar på att vi aldrig talar om vad vi ska göra under umgänget så det rär vårt att skicka med kläder. Någon gång har vi frågat efter 'udda' kläder, tex badbyxor, men ofta vet vi inte vad vi ska göra, det beror på bonus, hur trött han är, vilket humör han är på etc. (Han är ganska liten)  Så, jag undrar, hur tänker ni andra biomammor? Ja, bonusmammor med för den delen. Vill ni ha en redogörelse för allt som ska ske under umgänget eller tar ni för givet att pappan talar om ifall något särskilt ska med?

• Svar på tråden Biomammor, hur tänker ni?
  • nymedlem

Hon kanske mest är nyfiken på vad ni ska göra rent allmänt?

Det är väl bara säga som det är att ni inte har några direkta planer.

• Anonym (BB)

Är också både bio och bonusmamma. Packar inget särskilt om inte pappan ber om det. När det gäller bonus så skaffar vi det som behövs om något saknas t ex badbyxor om vi får för oss att bada, eller vantar och mössa om det plötsligt blir kallare än när han kom. Man behöver inte göra så stort problem av små smaker. Handlar mycket på second hand och har därför kunnat skicka med kläder till mina barns pappa som han kan ha kvar som extrakläder samt att vi har egen liten garderob med extrakläder till bonus.

• Anonym (B o B)

Ni lever ju inte på en militärförläggning, med hela dygnet totalt schemalagt. Det gör väl inte biomamman heller? Och med barn handlar det ju mycket om dagsformen - biomamman får väl skicka med lite av varje, så att ni kan vara flexibla? Det borde ju inte vara några större problem??

• Fatheya

Min brukar vara borta bara över dagen men så länge exet inte säger något så skickar jag med vanliga kläder. Ska de göra något speciellt får han säga till eller köpa det själv.

Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Anonym (bonusmamma)

Jag har inga biologiska barn men två stycken bonusbarn har jag. Vi har köpt dubbelt av allt.
    Så det enda barnen kommer i är kläderna de har på sig. Alla har kanske inte den möjligheten att köpa dubbelt av allt men det underlättar jättemycket för biomamman, barnen och oss. Skidorna är det enda vi kånkar mellan barnens båda hem. =)
    Vi har vecka-vecka boende och det skulle bli alldeles för mycket packande om de inte hade dubbelt av allt och vi vill inte de skall bo i en kappsäck heller.

Ha de gott alla styvfamiljer!

• Litet My

Jag skickade förvisso aldrig med mer än ytterkläder (pga pappan och bonusmamman stal dem) så jag skickade med så lite som möjligt, deras krav var att jag dessutom skulle köpa en uppsättning vinterkläder åt dem för att det var jobbigt för dem att hålla ordning på grejerna, men inte så kul när de glömt att skicka med Thermobyxorna tex. Någon gång bad pappan om tex finbyxor och fick med det med löftet att de skulle komma tillbaka.

Annars är jag ingen ogin människa, de får gärna ta med allt som är sonens, men då skall det med tillbaka.

I ert fall om jag uppfattat tråden rätt kan jag förstå att det är svårt för henne att packa om hon inte vet vad ni behöver. Där kan jag nog tycka att antingen skickar ni ett sms på saker som skall med eller så köper ni tex badbyxor/extragrejer själva. Så på det får jag nog svara att jag uppskattat att få veta vad ni önskade att få med er, jag hade tyckt det varit lite jobbigt att stå och fundera på vad ni ev kunde tänkas hitta på och vad jag skulle skicka med.

• Anonym (XxX)

Tack för svar Jag svarar alla här utan att citera. Vi säger till om vi ska göra något speciellt. Det är ju inte så mycket som kräver speciella kläder så kommer vi på något får vi handla det som behövs. Vi har lite extra kläder här som vi har köpt, men då vi bara har helgumgänge så blir det inte så mycket, vi ger mamman pengar för vinterkläder eller regnställ alt köper endera av det själva och skickar med barnet hem till mamman istället för att ha dubbelt upp.

Det kanske är så att hon bara är nyfiken som någon skrev   Vi brukar tala om efteråt om vi gjort något särskilt och mamman talar om ifall hon gör nåt så vi inte gör samma saker. Tex går hon på museum så går ju inte vi till samma museum igen strax efter, då gör vi något annat.

• Brumma
    Anonym (B o B) skrev 2013-11-28 16:36:43 följande:

Ni lever ju inte på en militärförläggning, med hela dygnet totalt schemalagt. Det gör väl inte biomamman heller? Och med barn handlar det ju mycket om dagsformen - biomamman får väl skicka med lite av varje, så att ni kan vara flexibla? Det borde ju inte vara några större problem??

Fast.. Man kan inte hålla på o packa för alla eventualiteter jämt.. Att biomamman skickar med baskläder samt extra grejer om TS samt hennes man ber om det (när de vet de ska till badhuset tex) är ju jättebra. Inte alltid ens det fungerar :) men man kan inte begära att mamman ska packa "ifall att"..

Här har vi gjort så att vi köpt badkläder (kostar max 150 , extrakläder (rea) o termokläder (köper på billighetsaffärer typ Ullared - ca 100 . Regnkläder ärver vi från en äldre kusin, stövlar köper vi på skopunkten eller Ica Maxi (99

Det kostar oss inte många extra hundralappar om året men det gör dels vårt liv lättare - vi behöver inte planera umgänget utan kan vara spontana, dels minimerar det onödiga konflikter med biomamman som inte skickar med "rätt" saker, dels förenklat det för biomamman som inte behöver kontrollera att det är packat för alla eventualiteter varje gång :)
  • Brumma
    Brumma skrev 2013-11-29 11:01:12 följande:
    Fast.. Man kan inte hålla på o packa för alla eventualiteter jämt.. Att biomamman skickar med baskläder samt extra grejer om TS samt hennes man ber om det (när de vet de ska till badhuset tex) är ju jättebra. Inte alltid ens det fungerar :) men man kan inte begära att mamman ska packa "ifall att"..

Här har vi gjort så att vi köpt badkläder (kostar max 150 smile1.gif , extrakläder (rea) o termokläder (köper på billighetsaffärer typ Ullared - ca 100 smile1.gif . Regnkläder ärver vi från en äldre kusin, stövlar köper vi på skopunkten eller Ica Maxi (99 smile1.gif

Det kostar oss inte många extra hundralappar om året men det gör dels vårt liv lättare - vi behöver inte planera umgänget utan kan vara spontana, dels minimerar det onödiga konflikter med biomamman som inte skickar med "rätt" saker, dels förenklat det för biomamman som inte behöver kontrollera att det är packat för alla eventualiteter varje gång :)
    Oj. Alla smileys skulle vara :- efter summan.
Svar på tråden Biomammor, hur tänker ni?