• Vyssanlull

    lagom mark till att skaffa häst? + fråga om lösdrift

    Vi har en gård med en hage på ca 2400 m2 (+ en till lika stor som behöver fixas iordning innan den kan användas). Finns det någon möjlighet för oss att ha två hästar på den ytan? Givetvis ska de få komma ut och röra sig varje dag på ridning m.m. Vi kommer nog kunna ordna lite extra yta för sommarbete längre bort. Sen om man ska ha lösdrift, kan man ha ett förråd på ca 15 m2 som vindskydd där de kan gå in genom dörren som de vill? Dörren är stor så det är inget problem så, men har läst att man helst ska ha öppet på en långsida och det går tyvärr inte. Eller är det bättre att ha hästarna inne på natten med tanke på att hagen är ganska liten? Ursäkta dumma frågor, men frågar man inget får man inget veta!

  • Svar på tråden lagom mark till att skaffa häst? + fråga om lösdrift
  • Betty Ballbreaker

    Alldeles för lite mark för lösdrift!! Och för lite mark annars med, tycker jag. Hästar ska ha stora ytor att röra sig på, enligt mig.

  • ingendukänner

    Jordbruksverket säger 1hektar per häst vilket är 10000kvadratmeter. Och man ska kunna variera mellan minst två hagar med den ytan. På sommaren kan det gå åt mer beroende på str på häst o hur lätt född den är. Står vilka mått man måste ha på lösdrift med och gjuten gödsel platta måste man även ha för gödsel. Mycket regler. Om det är första gången du skaffar häst råder jag dig att ha den inackorderad och få hjälp av andra först.

  • Estellan

    På hela ytan kanske det kan fungera med halmad lösdrift och fri tillgång på hö, men då har ni ingen mark som kan återhämta sig. Hästar sliter enormt på marken och det blir snabbt lervälling... Sommarbete räknar man ett hektar/häst om hästarna ska leva på betet. Det är dock ovanligt i tex Skåne med de ytorna. Jag har haft min på sommarbete på ett halvt hektar m totalt 3 hästar, men då krävs stödfodring efter ett tag i form av hö och att man mockar ur hagen en gång/vecka iaf. Då gick hästarna äv. In i stall på natten om det regnade mkt el dagen om det var väldigt varmt och soligt. Hästar blir trötta av att gå ute dygnet runt och det är lättare att hålla igång bra och ha dom i god form när de är uppstallade.

  • Norrskog

    Nu har du ju redan fått några svar, men jag fyller på lite. 

    Lösdrift är ett mycket bra alternativ till stall, hästarna har då möjlighet att röra på sig mer och håller sig ofta friska i ben och sinne. En bra lösdrift är dock inte helt lätt att få till, den bör vara ganska stor, ha öppningen åt rätt håll och en bra markbädd. Den ska skydda hästarna från vind och nederbörd, ge dem en torr och mjuk liggyta och vara fri från skaderisker. Minimimåtten hittar du som sagt på jordbruksverkets hemsida, men du bör istället satsa på en större yta. Större yta ger renare ströbädd och lättare för flera hästar att samsas.

    Utanför lösdriften behöver marken vara hårdgjord eftersom den slits väldigt mycket. Även runt foder/vattenplatser bör det vara hårdgjort för att hästarna ska slippa vada i lera.  

    Ni har ju inte så mycket mark att tillgå, så om ni inte har väldigt väldränerad mark så kommer hagen att bli helt söndertrampad under regniga perioder. Hur ser det ut i andra hagar i närheten, lerigt eller torrt? Om ni har leriga marker, skulle jag nog inte satsa på att ha hästar hemma utan stalla in nån annan stans istället.

    Prova att ha hästarna hemma sommartid och låt dem använda lösdriften som skydd för sol och insekter, så ser ni ju lite vad markerna tål. Då måste ni dock tillskottsutfodra när gräset tar slut, som Estellan skrev här ovan.

    Om ni vill ha råd om lösdriftens utformning, så kan ni vända er till Länsstyrelsens byggkonsulenter/förprövare. Ni behöver inte förpröva stallet/lösdriften, men måste självklart följa alla djurskyddsbestämmelser.

Svar på tråden lagom mark till att skaffa häst? + fråga om lösdrift