• zunbeam

hjälp pap smear going bad

Hej,
    Jag gjorde pap smear test för en månad sedan. Gick till en gynekolog som jag inte tycker om men var tvungen då han var den enda som var ledig.
    Egentligen jag skulle bara göra ultraljud då jag misstänkte jag var gravid , efter han gjorde UL frågade han mig hur länge sedan jag gjorde pap smear testet, det visade sig att det var dags, han frägade om jag ville att han skiulle göra det direkt, jag sa ja, jag var ju redan på plats. SEN började han mecka.... han tog verktyget och sen byte han till en annan, gick fram och tillbaka till sina lådor. jag började känna panik, VARFÖR gör han så?.. skulle han inte bara ta ett prov?. Efter det kände jag som att han hade peelad hela slidan. SÅ JOBBIGT, jag kunde inte ha sex i ca. 3 veckor!. sen hade jag massor med gegga hela tiden i trosan. Jag är sååå orolig, efter testet vi pratade lite och han var så oengagerad, han gjorde grimaser som jag aldrig skulle ens tänka mig att en utbildad människa skulle göra.. jag är helt overtygad om att vi inte gillar varandra.
    Sedan en vecka har kag känt mig kass.. ont i lungorna, och fruktansvärda huvudvärk,.. npgot som jag inte bruka ha.
    Är jätterädd att han skulle ha kunna gjort något eller lagt något i mig?.. jag vet inte vad jag ska tänka nu...;(

• Svar på tråden hjälp pap smear going bad
  • Wikky

I vilket land hände detta, med tanke på att du kallar det pap smear? Är det i Sverige så ja, låter ju lite oproffsigt, men är det i typ i nåt u-land så tycker jag inte det låter så vidare off, fast där brukar de iofs inte utföra cellprov ens. Och vad skulle han "stoppat in i dig", eller är du rädd att du kanske fick bakterier i dig, att instrumenten inte var ordentligt steriliserade osv? Att du nu känner dig dålig kan ju vara helt orelaterat, vi blir ju sjuka lite då och då. Cellprov kan kännas obekvämt, men någon längre tid att utföra ett bör det ju inte vara, det går ju på några sekunder. Peela hela slidan? Hur länge höll han på? Har du fått resultatsvaren ännu och vad var de? Att inte kunna ha sex på tre veckor efter en pap smear låter ju konstigt. Hade du ont? Däremot kan det vara normalt att det kommer lite blod i nån dag efter. Om du känner dig orolig, gå till en ny gynekolog och be om en second opinion.

• amanda h

Pap smear, bor du i något engelsktalande land? Det låter inte klokt det du berättar iaf, ett Pap smear test ska gå fort och smidigt!

• Tow2Mater

Geggan är ju typ vaselin, inget konstigt. Eftersom du kände panik spände du dig säkert, och det därfor gjorde mer ont än nodvändigt, och under längre tid?

• Wikky
    Tow2Mater skrev 2013-11-29 18:51:19 följande:
    Geggan är ju typ vaselin, inget konstigt. Eftersom du kände panik spände du dig säkert, och det därfor gjorde mer ont än nodvändigt, och under längre tid?

Vaselin ( petroleum) är det ju då inte, utan de använder glidmedel, typ Klick. Och det kan ju komma ut igen, men inte så pass lång tid. Dom använder ju inte flera deciliter. Låter ju mer som ts fått en svampinfektion.
  • zunbeam

Tack för alla era svar,
    Min modersmål är engelska och gör så gott jag kan för att skriva svenska. had einte i minnet vad pap smear hette på svenska och antog att alla visste om det ;)
    Ja, jag vet att det låter konstig. men jag hade ju inte flippat om jag inte hade upplevt hela situationen som extrem ovanlig och konsig.  Allt grundar sig i gynekologens beteende, och han hade pratat som en proffesionell läkare och behandlat mig som en normal patient hade inte gjort mycket att han hade sprungit fram och tillbaka och hämta olika verktyg (kanske cellprov verktyg passade inte mig?, ingen annan gynekolog har gjort å tidigare med mig, vet inte ens om man kan byta verktyg). sen att jag har fortfarande ont i slidan efter ca. 1,5 mån och mår illa allmänt tog mig tillbaka till det som hände. annat har jag aldrig haft besvär med underlivet, och just att det gör onte efrter cellprovet gör mig orolig.
    Ville bara skriva av mig egentligen, för jag vet att inget kan göras om jag inte går och checka up mig igen.
    Wikki, Det händer också sånt här i Sverige, inte bara i u-länder., ;)

• Wikky
    zunbeam skrev 2013-11-30 09:02:34 följande:
    Tack för alla era svar, Min modersmål är engelska och gör så gott jag kan för att skriva svenska. had einte i minnet vad pap smear hette på svenska och antog att alla visste om det ;) Ja, jag vet att det låter konstig. men jag hade ju inte flippat om jag inte hade upplevt hela situationen som extrem ovanlig och konsig.  Allt grundar sig i gynekologens beteende, och han hade pratat som en proffesionell läkare och behandlat mig som en normal patient hade inte gjort mycket att han hade sprungit fram och tillbaka och hämta olika verktyg (kanske cellprov verktyg passade inte mig?, ingen annan gynekolog har gjort å tidigare med mig, vet inte ens om man kan byta verktyg). sen att jag har fortfarande ont i slidan efter ca. 1,5 mån och mår illa allmänt tog mig tillbaka till det som hände. annat har jag aldrig haft besvär med underlivet, och just att det gör onte efrter cellprovet gör mig orolig. Ville bara skriva av mig egentligen, för jag vet att inget kan göras om jag inte går och checka up mig igen. Wikki, Det händer också sånt här i Sverige, inte bara i u-länder., ;)

Ja tydligen gör det ju det. Men då reagerar man ju precis som du. Och agerar, genom att gå till en ny gynekolog och ber om en second opinion. För det ska ju inte gå till så. Och är det en oerfaren praktikant så borde han/hon ju haft en mentor med sig. Eller så har han haft det länge nu och du var första patienten han skulle fly solo med och blev nervös och fumlig. Och i Sverige är det ju så att ifall en manlig gyn ska göra en invärtes undersökning, så måste det finnas ett vittne utöver gyn och patienten med i rummet. Ifall att patienten skulle få för sig att anmäla gyn för opassande handlingar och för att kvinnan är i en sån utsatt sits med benen i vädret. Så bara det är ju lite konstigt. Och mår du dåligt, så gå till en ny läkare, det kan ju faktiskt som sagt vara helt orelaterat till undersökningen. Och igen, hur länge höll han på att skrapa inne i slidan egentligen? Var det typ tio minuter, så är det ju helt galet och han kan mycket väl skrapat sönder slemhinnan/tappen som du nu fått infektion i, av skitiga redskap, speciellt om han gick omkring med oskyddade invärtes redskap i händerna i rummet, stoppade in dom eller "topsen" mer än en gång osv. Tecken på infektion är geggiga flytningar, lång tid efter alltså och att allmäntillståndet blir sämre, känns som influensan. Du kanske behöver antibiotika. Så vänta inte längre, utan sök nu läkare nu.
  • zunbeam

Wikky, Tack frör dina svar. Ja, jag tror att han skrapade länge där.. han försökte två gånger , han höll inte på så länge som 10 mins, men det kändes en tidskillnad denna gång än när jag gjoirt detta tidigare.
    Det som oroar mig är vad kunde han ha tagit från lådorna... jag menar allt står väl på bordet?... han liksom letade.. asch, det känns så tungt att jag inte var snabbt där. jag borde ha frågat honom vad han höll på med. men jag var så nervös att jag bara väntade på slutet.
    Bara en fråga.. Måste alla manliga gynekologer ha någon annan i rummet? eller får dom  vara ensama ?

Svar på tråden hjälp pap smear going bad