• Lovable

Squats som gravid - skadligt?

Fick höra från en kollega att hon blivit avrådd att göra squats (benböj) under tidig graviditet pga risken för missfall.

Har ni andra hört något om detta? Kan det verkligen vara skadligt?

Jag tränar inte mkt, men det jag gör dagligen är squats och enklare ryggövningar för att må bra och vill gärna fortsätta med det.

• Svar på tråden Squats som gravid - skadligt?
  • supersötasilversara

Jag är absolut ingen expert på området utan gillar ämnet kost och träning. Den uppfattning jag får när jag läser om träning under graviditet så borde det vara helt ok att träna det mesta om man bara lyssnar till kroppen. Har man tränat innan man blev gravid så ska det bara vara att fortsätta, lyssna till om kroppen säger ifrån. Jag brukar gå powerwalks (är i v25 nu) och i söndags gick jag en mycket tuffare tur än jag brukar (brantare och snabbare tempo), det kändes så skönt att svettas och ta i! Senare på natten fick jag starka sammandragningar och trodde verkligen att förlossningen startat, var nära att ringa förlossningen under dessa timmar. På morgonen ringde jag min barnmorska och hon sa att det var lugnt nu eftersom det avtagit och stannat, och att jag kunde gärna fortsätta röra på mig för det är jättebra, men att inte ha det höga tempot eftersom det nu blev för mycket för kroppen. Även om missfallsrisken är hög under de första 12 veckorna så behöver man inte sluta med träning tror jag, missfall beror nog i de flesta fall på genetiska fel som funnits där ftån början. Men som sagt, jag är ingen expert på detta .

• Charlie Mo

Din kollega kanske hade många missfall bakom sig? All träning är bra, så länge den känns bra. Lyssna på din kropp och kör!

• Livlig

hej!
    Jag tränade mycket under min graviditet och det enda som jag fick höra att man skulle undvika 

var att gå förbrett isär med höfterna, vilket du kan göra när du gör dina squads, eller utfall. Detta kunde skada det ömtåliga bäckenpartiet. 

När du gör knäböj ( eller annan träning)  förställ dig att du har en snäv kjol på dig, så brett får du stå. 

Sedan att man ska lyssna på kroppen, och göra som den säger. Vill kroppen vila så gör det. Vill kroppen ta en PW så gör det. 

Talesättet äta för två och träna för ingen är bara bull, klart du ska träna när du är gravid, det är bara nyttigt. 
    ( så länge ingen läkaren sagt åt dig att vila förståss och att graviditeten är normal) 

Svar på tråden Squats som gravid - skadligt?