• Mother4life

tonåring med skolios

Fått veta nyligen att min 13 åriga dotter har , ska till ortopeden, nån som varit med om detta och vad som händer framåt, råd??

• Svar på tråden tonåring med skolios
  • Lindsey Egot the only one

Jag har scolios ca 15 grader hade jag när jag var 15 år efter det har de inte kollat ryggen. så jag har inte så farligt men när de upptäckte det när jag var 10 år så var det 11 grader så det blev ju sämre med åren. Har man inte jätte sne rygg kan inlägg i skorna räcka alt bygga på sulan. I annat fall om det är stor böj behöver de stel operera och man kan även gå med korsett för att tvinga tillbaka ryggen

• Mother4life

Vi har inte fått veta hur många grader böjning hon har, det får vi nästa vecka, tror inte det kommer räcka med inlägg och hon säger att hon vägrar korsett, vad ska man göra då, hon tänker för mycket på utseende och obekvämlighet

• Griseknoen35

Fick veta det när jag var tolv. Kommer inte ihåg grader men mycket. Fick ha en hård plastkorsett i två år 20 timmar per dygn men den bromsade inte ens för mig. Blev stelopererad större delen av ryggen när jag var 14. Lever helt normalt idag och märker inte av ryggen något nämnvärt. Var jobbigt i tonåren men klasskompisarna hade mer förståelse än trott, var ordentligt mobbad i hela grundskolan men enda gången klassen var snäll mot mig var det när ryggen kom på tal och precis efter operationen. Operationen var tuff men är otroligt glad att den blev gjord.

• Griseknoen35

Kan väl tillägga att korsetten mer än ofta åkte av och in i skåpet i skolan sista halvåret- året ;)

• Lindsey Egot the only one

Jag använde bara korsetten hemma men skulle också ha den all vaken tid. Den var otymplig, skavde och jag led. Min läkare sa att jag kunde få stora problem framöver om jag skulle bli gravid pga tyngden men det vet i sjutton. Jag har fött fem barn och har iaf inte haft så jätte ont av min scolios som han påstod att man skulle få. Jag tror nog också att op är det bästa.

• Softyy
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-29 08:57:40 följande:
    Jag använde bara korsetten hemma men skulle också ha den all vaken tid. Den var otymplig, skavde och jag led. Min läkare sa att jag kunde få stora problem framöver om jag skulle bli gravid pga tyngden men det vet i sjutton. Jag har fött fem barn och har iaf inte haft så jätte ont av min scolios som han påstod att man skulle få. Jag tror nog också att op är det bästa.
    Jag gjorde likadant. Använde korsetten hemma, vägrade använda den i skolan. Av den tid jag använde min korsett så blev jag rakare i ryggraden men inte lika mycket om jag skulle ha använde den hela tiden som doktorn sa.
    Till mig sa dom att om jag inte använde den så kommer jag få stora problem med ryggen i framtiden och kommer få ha en stålkorsett när jag blir gammal.
    Operation ville jag och fick inte heller göra för min pappa, då det var stor procent av de som gjort operation som blev sjukskrivna heltid, men dom har säkert förfinat tekniken nu.

TS Läkaren borde rekommendera er vad som passar bäst för just din dotters rygg. Och är det så pass att hon behöver korsett så får du stötta henne så mycket det går och se till så hon använder den så ofta som möjligt.
  • Softyy
    Softyy skrev 2013-11-29 09:08:33 följande:
    Jag gjorde likadant. Använde korsetten hemma, vägrade använda den i skolan. Av den tid jag använde min korsett så blev jag rakare i ryggraden men inte lika mycket om jag skulle ha använde den hela tiden som doktorn sa.
    Till mig sa dom att om jag inte använde den så kommer jag få stora problem med ryggen i framtiden och kommer få ha en stålkorsett när jag blir gammal.
    Operation ville jag och fick inte heller göra för min pappa, då det var stor procent av de som gjort operation som blev sjukskrivna heltid, men dom har säkert förfinat tekniken nu.

TS Läkaren borde rekommendera er vad som passar bäst för just din dotters rygg. Och är det så pass att hon behöver korsett så får du stötta henne så mycket det går och se till så hon använder den så ofta som möjligt.
    Baaa.. skrivfel..

Jag ville INTE operera mig och fick inte heller för pappa ska det stå.
  • Sara35
    Mother4life skrev 2013-11-28 18:58:07 följande:
    Fått veta nyligen att min 13 åriga dotter har , ska till ortopeden, nån som varit med om detta och vad som händer framåt, råd??
    Min son är 13 år och han har också skolios. Vi har vetat om det i ett år nu. Han vägrade också korsett och eftersom den har ökat kraftigt vid senaste kontrollen så kommer det förmodligen att bli operation så småningom. Du får gärna skicka meddelande till mej om du vill ha kontakt med någon i som sitter i samma situation som dej.

• Mother4life

Fick veta att hon hade 23 graders böjning, känns inte så bra, men hon är sååå tuff, vet inte om hon förstår riktigt, ska på återkontroll nästa vecka då det gått 3 mån efter förra besök hos röntgen och ortopeden. för att se om böjningen ökat? Då får vi beslut hur vi ska gå vidare efter det. Är nervös!!

Nån som har erfarenhet av liknande böjning och hur livet ser ut /ändras då efter??

Svar på tråden tonåring med skolios