• BlueSun

5 månaders krånglar med maten...

Har en 5 månaders som ätit ersättning sedan hon var 4 veckor. Hon har ätit bra och ökat mängd för varje månad.

Nu är det så sedan ca 4 veckor tillbaka så har hon börjat krångla jättemycket. Känns som att hon inte har tid att äta. Kan inte ligga still (matar henne liggande på sängen då inget annat funkar) äter kanske 30ml och börjar gnälla lr tugga på nappen o spottar ut. Kan bara mata henne när hon halvsover nuförtiden men inte alls roligt då jag vill att hon får sin sömn också. Och jag vill inte heller att det blir en vana men hon måste få mat. Hon ger signaler men vill inte äta när jag erbjuder.

Sedan har hon gått från att äta 6ggr per dygn till 5ggr per dygn, allt från 100-200ml per gång. Enligt bvc går hon fint upp i vikt men jag undrar hur länge detta kommer hålla på om det är en fas lr vad.

Någon som upplever samma och som kan komma med idéer? Hur mkt äter era 5 månaders som äter ersättning?

Har förresten provat byta nappstrl men det hjälper fortfarande inte.....

• Svar på tråden 5 månaders krånglar med maten...
  • Sophie13

Jag svarar dig då jag upplever samma, ammar dock. Min flicka har heller inte "tid" att äta under en längre tid, varit så i några veckor nu (hon är 5,5 månad). Har läst om det och det är rätt vanligt bland bebisar i den här åldern, det händer ju så mycket spännande runtomkring dem så de har knappt tid att äta :) Eftersom jag ammar har jag svårt att säga hur mycket hon äter men jag ammar iaf mycket mer sällan nu än innan (dock desto mer på nätterna).

• FlitigaLis

Det finns massor av trådar om detta. Det är en fas i den åldern där de flesta krånglar med maten då

• BlueSun
    Sophie13 skrev 2013-11-28 20:27:32 följande:
    Jag svarar dig då jag upplever samma, ammar dock. Min flicka har heller inte "tid" att äta under en längre tid, varit så i några veckor nu (hon är 5,5 månad). Har läst om det och det är rätt vanligt bland bebisar i den här åldern, det händer ju så mycket spännande runtomkring dem så de har knappt tid att äta :) Eftersom jag ammar har jag svårt att säga hur mycket hon äter men jag ammar iaf mycket mer sällan nu än innan (dock desto mer på nätterna).

Jag försöker inte tänka så mycket på hur många ml det blir men man märker en klar skillnad på att det är som du säger mer sällan hon äter. Hon är dock väldigt intresserad av maten vi äter och då har hon fått smaka från fingret o blir superglad. Vi håller tummarna att det blir "som vanligt" snart igen! Mitt första var en riktig matkrånglare, från 3 månaders ålder och än idag då han är 3 år krånglas det så man vill helst inte gå igenom det ännu en gång :)
  • BlueSun
    FlitigaLis skrev 2013-11-28 20:40:52 följande:
    Det finns massor av trådar om detta. Det är en fas i den åldern där de flesta krånglar med maten då

Ok tack för infot :)
Svar på tråden 5 månaders krånglar med maten...