• iduberga

    Idéer på enkelt bröllop

    Ni som gift er lite enklare eller annorlunda, hur gjorde ni?

    Vi är ett par som inte vill gifta oss kyrkligt, och som inte vill lägga massor av pengar på bröllopsdagen..... ändå så vill vi göra den fin och minnesvärd och dela den med vänner och familj. Hur ska detta gå ihop?

    Trädgård, strand, inne eller ute, vinter eller sommar?

    Hur kan man få till en enkel, men fin cermoni, och en rolig, opretentiös fest? Inga stela tal och så. Men kanske dans och musik och god mat.

    Hur har alla ni gifta personer gjort? Hur tänker  och drömmer ni andra ogifta personer som drömmer om bröllop?

  • Svar på tråden Idéer på enkelt bröllop
  • trz

    Jag var på ett bröllop där de som gifte sig hyrde ett utebad med utsikt över hela mälaren. Bröllopet skedde då alltså på ett trädäck, som en terrass över några klippor. Jättefint. Så var präst inhyrd och det bjöds på dryck. Sen var festen i en hyrd lokal samma kväll ovanför en restaurang så det åts på restaurangen och sen var det dans, musik och fest en trappa upp efter. Underbart och avslappnat!


    trz.blogg.se Amy 111019
  • trz

    Kan tillägga att det inte var något stort bröllop utan för nära och kära. Var väl kanske 15-20 pers där


    trz.blogg.se Amy 111019
  • iduberga

    Ja men det låter som något jag på ett ungefär har tänkt. Lite annorlunda, men enkelt. Är svårt att hitta vad som är just OSS bara...

    Hade de musik under själva vigseln och var det livemusik på festen sedan?

  • Maramina

    Vi var rätt tråkiga och berättade inget för någon innan, utan bjöd hem våra föräldrar på fika. Det de inte visste var att de skulle vara våra vittnen och att fikat var bröllopstårta Senare höll vi en helt vanlig fest för våra vänner hemma hos oss.

    En kompis till mig och hennes man gifte sig på vintern, ute i snön, borgerligt i ljuset av några facklor. Det var hur mysigt och romantiskt som helst! Efteråt så bjöd de på lite mat och dryck följt av dans på en hembygdsgård som de hade hyrt för en billig penning. Även där hade de gått in med vintrig tema. Det såg jättedyrt och påkostat ut, men efteråt berättade hon att dukarna var ikeas billigaste lakan (!), dekorationen var jul och nyårspynt som affärerna hade reat ut till 50-75% nedsatt pris precis efter jul och nyår och ljushållarna hade de lånat från hembygdsgårdens material. Maten hade de fått hjälp att tillaga och bekosta av sina föräldrar som gav bort detta till dom i bröllopspresent.

    Några andra kompisar gifte sig på en sommaräng och festen höll de i en lada som de hade lånat av några bekanta. Maten bestod av kallskuret, lite olika sallader och pajer och allt detta hade de tillagat själva.

    En arbetskamrat gifte sig på sin favoritstrand och efteråt så bjöd de på helgrillad gris och lamm med tillbehör.

    Vill ni gifta er borgerligt och ha en förrättade som är såväl politiskt som religiöst obunden så kan jag tipsa om att kolla bland de vigselförättare som man kan hitta hos humanisterna, se www.humanisterna.se/humanistisk-vigsel/ Vi anlitade en av deras vigselförrättare och han var verkligen jättebra och mysig!

  • tuzzla

    Jag kommer att tänka på en sak som min svåger ordnade för en konferens, som jag tycker låter så förtrollat vackert att det lika gärna kunde ha varit någons bröllop.

    Gästerna fick gå efter en stig in i skogen.
    Stigen var upplyst av marschaller.
    En bra bit in fanns en öppen glänta där man dukat långbord med vita linnedukar (här funkar ju Ikeas lakan för 19:- lika bra), vitt porslin, stora kandelabrar med stearinljus och lite marschaller runt om gläntan.

    Trolskt!

    Vad maten bestod av minns jag inte, men en matig buffé fungerar ju.

  • iduberga

    Tack för fina berättelser och tankar!

    Vinterbröllop med facklor och marschaller låter otroligt fint och absolut något jag ska prata med min sambo om. Det känns som att det automatiskt blir lite intimare och mysigare i och med mörkret och ljusen.

Svar på tråden Idéer på enkelt bröllop