• kvistfrittkvastskaft

Rislyktor istället för fyrverkerier? (eller, att skicka upp saker på nyår)

Fyrverkerier är ett årligt gissel som många mer eller mindre vill avveckla (påstående baserat på de många trådar här och insändare i tidningar). Många förespråkar att sluta använda dem helt. Eftersom det är en sån etablerad tradition som den stora massan vill fira genom liknande sätt man förr gjort är det inte realistiskt att alla kommer att sluta helt. Möjligtvis kan de ersättas av något, därav min tanke om rislyktor.

Söker man på facebook är det en handfull grupper/sidor med samma idé. Rislyktor har ju sina nackdelar, men de är ju ändå bättre än fyrverkerier? De låter inte, man kan välja att köpa de som inte innehåller metall (fetstil eftersom det är det största argumentet mot dem) och brandrisken borde vara tämligen liten i vårt kyliga, blöta svenska nyårsklimat?

Hur gör/tänker din familj göra? Fyrverkerier, rislyktor eller ingenting sådant alls?

• Svar på tråden Rislyktor istället för fyrverkerier? (eller, att skicka upp saker på nyår)
  • kvinna 23

Japp, men det verkar inte särskilt betungande. Man ska ringa närmsta flygplats om man bor närmre än 10 km fågelvägen därifrån. Enklare regler sedan 1 nov så nu behöver tillståndet inte ens vara skriftligt :) länk: www.transportstyrelsen.se/thailyktor

• Grande Rock

bor mitt i stan så jag kikar på andras fyrverkerier istället för att slösa tid & pengar på att köpa egna

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • jannej

Jag vill vara värst lägger 5000 kr bara för att reta snåla grannar

• Mamori

Det roliga med fyrverkerier är ju att de är olika. Man vet inte hur de kommer att se ut. Alla rislyktor ser ju likadana ut, tråkigt. Men vi kommer troligtvis köpa en stor raket och ha 2 lyktor eller så.

• RåttanRat

Jag kommer att köpa lyktor som dottern får släppa iväg (kopplingen till filmen trassel gör det nog extra skoj) för då kan hon vara med på det tidigare på kvällen. Vissa smäller ju av raketer när fan som helst inom en vecka innan nyår, mitt i bostadsområden, vilket är ett otyg och inget jag jag vill bidra till.

• saltgurka

Har aldrig köpt fyrverkerier faktiskt. Jävligt dyrt med tanke på hur kort tid de räcker.

Svar på tråden Rislyktor istället för fyrverkerier? (eller, att skicka upp saker på nyår)