• Papricorn

hur illa är lättmargarinet? klarar inte av smör

Att lättmargarin inte är ett ultimat livsmedel är jag medveten om och vet att smör är ett bättre alternativ i alla avseenden (förutom om man tänker på djuren).
    Men jag fixar inte smörsmaken, det lägger sig i gommen och jag mår illa.
    Vanligen äter jag Lätta vilket är det enda jag köper, övriga sorter smakar inget.
    Resten i familjen äter bregott.

Hur illa är det egentligen att ha det på mackan ett par dagar i veckan?
    Använder kallpressad olja i matlagning.

• Svar på tråden hur illa är lättmargarinet? klarar inte av smör
  • Greatjen
    Papricorn skrev 2013-11-28 21:15:23 följande:

Att lättmargarin inte är ett ultimat livsmedel är jag medveten om och vet att smör är ett bättre alternativ i alla avseenden (förutom om man tänker på djuren).
    Men jag fixar inte smörsmaken, det lägger sig i gommen och jag mår illa.
    Vanligen äter jag Lätta vilket är det enda jag köper, övriga sorter smakar inget.
    Resten i familjen äter bregott.

Hur illa är det egentligen att ha det på mackan ett par dagar i veckan?
    Använder kallpressad olja i matlagning.

Smör e endast sådant som det står smör på bregott e inte smör tex
  • Papricorn
    Greatjen skrev 2013-11-28 21:19:05 följande:

Ja.

Vart motsäger jag mig det?

Jag skrev att övriga äter bregott på mackan. Inte att de äter smöret Bregott.

Jag äter varken smör eller bregott.
  • Papricorn
    Greatjen skrev 2013-11-28 21:19:05 följande:

Men du kanske inte vet att Bregott är gjort på just SMÖR?
  • chickpeas

Det är helt okej att äta. Inte mycket farligare för kroppen än smör. Ja, de använde kemikalier i  tillverkningen, men kemikalerna finns inte kvar i margarinet mer efter tillverkning mer än vad det finns kemikalier i mackan.

• Aniiee

Försumbart, helt klart, om man inte äter typ 100 g om dagen. Och det tror jag inte du gör....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Klotjohan

Man behöver ju egentligen inte äta matfett alls och det finns ju bredbara pålägg man kan ha istället. Jag äter ju gärna smör och bregott eftersom de är de enda som inte smakar syntetisk smörjolja som Lätta och Becel. Men smaken är ju olika. 

• påläst

Skillnaden på Bregott och Smör:

Tycker du att äkta smör är opraktiskt hårt att bre på smörgåsen, köp Bregott  i fullfettsversion. Bregott tillverkas inte som margarin eftersom det inte behöver gå igenom någon härdningsprocess. Smakar nästan som smör och innehåller bara grädde rapsolja, salt och syrakultur. Finns också i en något magrare variant om man vill dra ner på fettet.

(texten kommer från aktavara.org)

• Papricorn
    påläst skrev 2013-11-28 22:15:10 följande:
    Skillnaden på Bregott och Smör:

Tycker du att äkta smör är opraktiskt hårt att bre på smörgåsen, köp Bregott  i fullfettsversion. Bregott tillverkas inte som margarin eftersom det inte behöver gå igenom någon härdningsprocess. Smakar nästan som smör och innehåller bara grädde rapsolja, salt och syrakultur. Finns också i en något magrare variant om man vill dra ner på fettet.

(texten kommer från aktavara.org)

Va? Jag vet vad bregott och smör är...
  • Papricorn
    Klotjohan skrev 2013-11-28 22:14:03 följande:
    Man behöver ju egentligen inte äta matfett alls och det finns ju bredbara pålägg man kan ha istället. Jag äter ju gärna smör och bregott eftersom de är de enda som inte smakar syntetisk smörjolja som Lätta och Becel. Men smaken är ju olika. 

Lätta och becel smakar inte i närheten av varandra. De innehåller helt olika saker dessutom. Becel är växtbaserad det är inte lätta.
  • Klotjohan
    Papricorn skrev 2013-11-28 22:27:14 följande:

Lätta och becel smakar inte i närheten av varandra. De innehåller helt olika saker dessutom. Becel är växtbaserad det är inte lätta.
    Lätta är vattenbaserat (45%) sen innehåller det miljövidrig palmolja som blir ett ohälsosamt transfett när det härdas. 
  • Papricorn
    Klotjohan skrev 2013-11-29 13:02:15 följande:
    Lätta är vattenbaserat (45%) sen innehåller det miljövidrig palmolja som blir ett ohälsosamt transfett när det härdas. 

Nä nu är du opåläst!

Lätta innehåller inte palmolja och alla transfetter är borta ur svenska margarin sen flera år tillbaka! Fråga livsmedelsverket.

Transfett idag hittar du främst i utländska kakor etc. Svenska producenter ändrade det när larmet gick.
  • Papricorn
    Klotjohan skrev 2013-11-29 13:02:15 följande:

Och även om det skulle innehålla palmolja vilket många margariner gör är det inte per automatik en härdad transfett.

Man ersatte transfett med palmolja just för att der inte är det...
  • mice

Lätta innehåller mjölk så jag som vegan äter inte det. Men vad menar du är "illa" egentligen?

• Bjoer

Det är inte illa alls. All den här margarinhysterin är sjukt överdriven.

• påläst
    Papricorn skrev 2013-11-28 22:25:18 följande:
    Va? Jag vet vad bregott och smör är...

Det var självklart riktat till ts.
  • Papricorn
    påläst skrev 2013-11-29 21:37:22 följande:
    Det var självklart riktat till ts.

Ja jag är ts!

Vart står det att jag inte vet vad bregott och smör är?!
  • påläst

Något du bör undvika är Becels Proactive som innehåller en massa onödiga tillsatser. Det kravmärkta Milda är ett bättre alternativ om du vill äta margarin, det saknar konserveringsämnen till skillnad mot andra margariner. Men som sagt, i så liten mängd så bör du inte oroa dig.

• påläst
    Papricorn skrev 2013-11-29 21:38:58 följande:
    Ja jag är ts! Vart står det att jag inte vet vad bregott och smör är?!

Det missade jag. Ville bara ge en hjälp på traven eftersom någon kommenterade att Bregott inte är smör. Men det är det bästa alternativet till vanligt smör.
Svar på tråden hur illa är lättmargarinet? klarar inte av smör