• Vilja78

Hur räknar man fram SGI?

Hej! Jag måste få någon klarhet i det här. Jag förstår inte hur man räknar fram SGI. Jag är heltidsanställd, men kommer nog att försöka få bli sjukskriven. Jag är ännu ganska tidig i graviditeten, men mitt jobb är tungt och jättestressigt, samtidigt har det gjorts nedskärningar på min arbetsplats som gör att jag kommer att vara tvungen att jobba ännu mer, och jag är livrädd att detta ska leda till att jag går in i väggen. Jag orkar knappt med den press som är idag.

Tillbaka till frågan. Hur räknar jag fram SGI? Kommer min föräldrarpenning påverkas av att jag blir sjukskriven i 6 månader?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur räknar man fram SGI?
  • Jennaz

Årsinkomsten * 0.80 (man får 80% av inkomsten). Ta den summan och dela med 365 så har du det ungefärligt. Gå in på www.fk.se så har de en kalkylator för att räkna ut det oxå! Ligger under föräldrapenning i högerlisten. Din SGI påverkas inte av att du är sjukskriven vad jag vet!

• Mallan76

Jag blev sjukskriven ca 6 månader innan BF. Innan dess jobbade jag 100%. Jag ringde försäkringskassan som sa att man räknar SGI utifrån den inkomst man har 6 månader och tidigare INNAN BF. Så för mej var det lugnt, min SGI räknas utifrån 100% lön.
    Så är du sjukskriven tidigt i graviditeten kommer nog din SGI tyvärr inte räknas utifrån din 100%-iga lön.

Men det kan ju vara olika regler i olika kommuner, vad vet jag? Gå in på www.fk.se eller ring någon på försäkringskassan.

Men glöm inte att det viktigaste är hur du och babyn mår...
    Själv jobbar jag som sjuksköterska på en akutvårdsavdelning och jag hade aldrig fixat att jobba 100 % med den stressen vi jobbar under. Jag vart helt enkelt tvungen att trappa ner lite eftersom jag fick sammandragningar av all stress. Och tro det eller ej, sammandragningarna försvann nästan helt när jag sjukskrev mej, först jobbade jag 80 % och sedan 50% innan jag fick havandeskapspenning. Det var det värt.

KRAM

• Jessa med 3

Räknas bara månadslönen eller även övertidsersättning o.s.v.? Är det ÅRSinkomsten man ska räkna på?

• babylover

Jag har varit sjukskriven sen dec -03 och jobbade lite och var sjukskriven tills jag nu blev helt sjukskriven. Min bäbis kommer i jan-05 är då min SGI samma som nu ni som har koll! Ju mer man läser på fk:s sida ju mer förvirrad känner man sig tycker jag. Känns som det finns så mycket tillägg till alla lagar.

• Angelgirl13

Jessa: Arbetsgivaren ska fylla i årsinkomsten, men kan också fylla i övriga förmåner såsom OB-tillägg, företagets dator hemma osv. Jag vet dock inte exakt hur dessa övriga uppgifter används, tyvärr...

• Vilja78

Jag fattar inte riktigt. Jag ringde till fk för att fråga vad som händer om jag tar tjänstledigt en månad eller två...då sade hon (Spydigt!) att jag måste ha jobbat 8 månader full tid fram till förlossningen för att inte min föräldrarpenning skulle påverkas.

• mejram

Asch - min man har varit tjänstledig ett år och inte brydde dom sig om det, inte. Huvudsaken är att du någon gång har arbetat den här fulla tiden och skaffat dig en SGI, det behöver inte vara 8 månader innan BF. Själv har jag varit arbetslös ett tag och SGI räknas på den senaste heltidsanställningen jag haft (2002).

• MaDdO

Med sonen var jag sjuksriven från mitten av feb på halvtid och sedan från mitten av juni heltid, men det påverkade inte min SGI.

• MaDdO

Glömde:

Sonen föddes den 23/8 och jag var sjukskriven till hans BF den 14/8 vilket juh blir exakt 6 mån.

• Vilja78

Hon kanske menade att jag måste ha jobbat 8 månader i sträck full tid, någon gång, för att få min SGI.

• Jennaz

Jessa; Ja det är inklusive sem-ersättning, övertid mm. Ja Vilja 8 månader i sträck menar hon nog, så som jag förstått det iaf!

Svar på tråden Hur räknar man fram SGI?