• Problemet

Färga håret hos frisören?

Jag har tänkt på en sak, vad är skillnaden om man färgar håret hos frisören och färgar det hemma? Har frisören något speciellt medel eller håller det längre? 

• Svar på tråden Färga håret hos frisören?
  • Unis

Frisörer använder samma produkter som finns att köpa i affärerna. Min använder Lóreal har jag för mig.

• Lady Paraplyh

De blandar färgerna själva, de har andra färger. Bara för att frisörer använder L'oreal betyder det inte att det är samma som finns i butikerna.

Frisörerna vet också hur färgen kommer reagera på ditt hår.

• L i n n

Det finns betydligt mer färgkombinationer frisören själv kan blanda till, allt beroende på vad du vill ha för färg och vilken färg ditt hår har just då.

Man kan också bestämma vilken styrka på väte som ska användas.

• L i n n

Låt säga att du vill färga utväxten och fräscha på färgen i topparna tex, då kan man välja att lägga en färg i botten och en toning (i samma färg) på längderna.

På så sätt blir inte topparna överfyllda med färg/väte.

Ska du färga hela håret för första gången kvittar det väl, om du vill välja någon av de vanliga färgerna i butik.

• JMorina

Frisörernas medel är snällare mot håret än vad affärernas är. Det är ngt ämne (minns inte vad, ev ammoniak) som inte finns i frisörernas medel. Jag själv kan inte färga håret hemma längre utan är tvungen att gå till frissan pga att annars fräts håret sönder (är blond).

• Pipal

Jag är frisör och färgar mycket. Man betalar för kunskap och hantverket. Färgerna är inte helt olik dom i butiken.

Svar på tråden Färga håret hos frisören?