• vårankärlek

Hund med epilepsi, när ta beslut om avlivning?

Har en tik som blir 5 år nu i december. Hon har haft ep i 3 år och äter fenemal.
    Hon har haft ca 1 anfall i månaden sedan vi började medicinera.
    Hon får grova anfall i ca 5 min med kramper, dregel och avföring.
    Efteråt blir hon som vanligt efter ca 10-15 min. Glad, pigg och världens godaste hund.
    I slutet av sommaren testade vi en nu medicin för att se dom man kunde få ner antalet anfall lite till vilket resulterade i ett anfall i veckan, så vi gick tillbaka till den gamla medicinen.
    Nu har det gått en månad och denna vecka har hon fått anfall 2 dagar i rad.
    Jag vet inte när man ska sätta stopp för detta? Det är ju så klart helt upp till ägarna när man väljer att låta hunden somna in, så jag undrar hur ni andra med ephundar har gjort?

Jag vill inte att hon ska lida :(

• Svar på tråden Hund med epilepsi, när ta beslut om avlivning?
  • emtherese

Två av mina nära vänner har hubdar med epelepsi. Dom får också medicin men dom får anfall i visaa fall också. Den ena hunden har som din, ca ett anfall i månaden om kanske inte lite mer men hunden mår bra där emellan. Faktiskt så tycker jag inte att avlivning är något att sträva efter i tankarna pga epelepsin om en veterinär inte kan dokumentera att avlivning är det bästa för hunden. Men det tror jag inte att det är i det här fallet.

Människor har ju också epelepsi, men skillnaden med hundarna är deras kortvariga minne. Dom går inte och oroar sig över när nästa anfall ska komma. Så om du har möjlighet att ha kvar hunden så behåll den i livet! Den vill nog inte avsluta sitt liv så tidigt :) annars kan du sälja/adoptera bort den kanske om du inte orkar/har möjlighet längre?

• vårankärlek

Efter kontakt med veterinären idag så ska vi höja dosen medicin , efter denna höjning finns det ingetmer utrymme så jag håller tummarna att detta ska bli bättre nu.
    Jag kommer självklart göra allt för att inte avliva.
    Men om anfallen kommer tätare och man är rädd att lämna hunden för att den kanske ska fastna till ett anfall så är det inte hållbart.
    Tror inte så många vill ta hand om en hund med ep...
    Som sagt, jag kommer göra allt för att ha henne i liv så länge hon verkar må bra för övrigt :)

• Kina79

Min gamla hund hade också epilepsi.
    Fick Fenemal.
    Höjde dosen allteftersom anfallen kom oftare o oftare.
    Till slut kändes det ohållbart. Jättehög dos och ändå anfall ofta. Det tog dessutom honom en timme att lugna ner sig och bli sig själv efteråt och det krävdes en promenad. Han krampade alltid på nätterna.
    Jag avlivade honom hösten 2001.

• vårankärlek

Tack för ditt svar!
    Hur ofta hade din hund anfall på slutet?
    Jag hoppas hon ska svara bra på medicinen nu.

• Kina79

Allt från tre gånger i veckan till som minst ett anfall i veckan. Lycka till med medicinen!

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Epileptiker och djurvän

Varför avliva någon bara för att denne har epilepsi? Om hon dessutom som du beskriver mår helt bra i övrigt - är glad, pigg och go - finns det ju ingen motivering alls till att beröva någon livet. Jag själv har epilepsi och visst är det jobbigt och frustrerande med förvirringen (och talsvårigheterna) efter ett anfall men den enda allvarliga skada man vanligen riskerar att få är ifall man landar och slår i huvudet illa. Nu har ju hundar dessutom huvudet närmre marken/golvet och faller således inte med huvudet från samma höjd som en människa och riskerar då alltså inte ens att slå sig lika illa.
    Detta övervägande låter i mina öron lika illa som att avliva någon pga en förkylning. Såklart det blir ett problem för dig men helt ärligt - ett anfall i månaden borde du väl orka med? 

Varför avlina?
  • vårankärlek

Ett anfall i månaden så länge hon inte verkar påverkad psykiskt eller fysiskt är inga problem för mig. Utan när hon hade ett anfall per dag är det inte lika hållbart men detta har vi kunnat justera med hjälp av mer medicin.

Svar på tråden Hund med epilepsi, när ta beslut om avlivning?