• Anonym (frågvis)

Ekonomi gravid/barn

Hej!
    Jag undrar över lite olika saker, bla SGI:n.

* Om man tex arbetar som timanställd, under flera år, hur räknas SGI:n ut då innan tex graviditet?
    Om man tex arbetar på timmar, sen börjar studera och sedan blir gravid, räknas timanställningen innan studier då? Eller hur beräknar ni den då?

*Jag har läst att man som gravid kan behöva vara hemma innan födseln, är detta möjligt om man endast är timanställd och arbetssökande? Och HUR påverkas isf mina föräldradagar?

*Angående föräldrapenningen, om jag förstår det rätt så finns det olika nivåer att ta ut föräldrapenningen på? Hur fungerar detta? Kan man tex ta ut endast 2 dagar föräldrapenning/vecka för att spara dagar? Vad ska man då göra de 5 resterande dagarna på veckan? Arbeta heltid?

*Kan man som par använda föräldradagarna som man själv vill? Tex ge över dagar till partnern..

Hoppas att få svar på mina frågor.
    tack på förhand

• Svar på tråden Ekonomi gravid/barn
  • Försäkringskassan

Hej!

När vi beräknar en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) tittar vi på att du har en varaktig eller årligen återkommande anställning. Om du har en timanställning i mer än 6 månader kan denna ligga till grund för din SGI. För att beräkna fram din årsinkomst beräknas ett snitt på vad du har tjänat 12 månader bakåt.

Du har rätt att ta ut din föräldrapenning 60 dagar före beräknad förlossning.

Föräldrapenning är uppdelad i olika nivåer. Totalt får man 480 dagar, vara 390 dagar kallas sjukpenningnivå eller grundnivå och 90 dagar kallas lägstanivå.

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Fram till det att barnet fyller ett år kan du själv välja hur många dagar i veckan du vill ta ut föräldrapenning. Du kan vara hemma på heltid men behöver inte ta ut föräldrapenning om du vill. Detta är en ekonomisk fråga samt hur du vill disponera dina dagar.

Man kan avstå max 180 dagar till den andra föräldern.

Jag bifogar en länk som är bra för dig som väntar barn. Där kan se vad du bör tänka på och göra vår interaktiva föräldrautbildning:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/

Hälsningar

Linda, handläggare

• Anonym (frågvis)

Okej, fortfarande lite oklart, Men om man studerar och blir gravid vad räknas då föräldrapenning På? Blir det det lägsta grundbeloppet eller räknas 6-12 månader innan studierna med?

• Försäkringskassan

Hej!
    Då gör man en beräkning på inkomsten du hade före studierna och sen blir den vilande under studietiden om du har studiemedel från CSN. 

Hälsningar
    Britta, handläggare

• Anonym (frågvis)

Okej, tack för snabbt svar!

Svar på tråden Ekonomi gravid/barn