• Looloo97

Någon som är SFI Lärare?

Jag hoppade av en slump på en universitetskurs på distans i språk mest för att jag ville ha stimulans och för att jag arbetar med ett Internationellt företag och ville lära mig språket. Med studierna väcktes lusten att fortsätta studera, såg då att det finns en utbildning i Svenska som andraspråk. I kommunen där jag bor är det stor brist på SFI-lärare och det väntas öka antalet nya elever ännu mer framöver. Hur är det att jobba med det ni som gör det idag?

Jag har ett stort intresse av kultur och möten med människor men för den delen är jag ingen typisk "lärare" och har aldrig haft tanken att jobba inom skola tidigare...Har dock fått för mig att detta lärande är något helt annat än den traditionella skolan.

Berätta gärna ni som vet!

• Svar på tråden Någon som är SFI Lärare?
  • c89

Min mamma är lärare i svenska som andraspråk. Hon har jobbat både på SFI med personer som är analfabeter och på gymnasiet och senare mellanstadie/högstadie med svenska som andraspråk. Utmanande, lärorikt och ganska gott om jobb skulle hon nog säga tror jag :)

• Looloo97
    c89 skrev 2013-11-29 12:00:16 följande:
    Min mamma är lärare i svenska som andraspråk. Hon har jobbat både på SFI med personer som är analfabeter och på gymnasiet och senare mellanstadie/högstadie med svenska som andraspråk. Utmanande, lärorikt och ganska gott om jobb skulle hon nog säga tror jag :)
    Ok, ja det är just utsikterna om jobbchanser jag ser som positivt! Det jag är orolig för är om det är mycket konflikter i klassrummen eller stökigt osv....
  • c89
    Looloo97 skrev 2013-11-29 12:09:36 följande:
    Ok, ja det är just utsikterna om jobbchanser jag ser som positivt! Det jag är orolig för är om det är mycket konflikter i klassrummen eller stökigt osv....
    Det där handlar säkert om var man hamnar. Mamma har ju inte pratat så mycket om det eftersom att hon ju givetvis inte får hänga ut elever. Men hon är förskollärare i grunden och har sedan bara tagit svenska som andraspråk och svenska-kurser.
    SFI slutade hon väl på mest för att chefen var dålig, inte arbetsmiljön i sig. Samtidigt är det ju många som går på SFI som jobbar deltid samtidigt så närvaron kunde väl kanske svaja lite för de som inte riktigt förstått hur det fungerar här. Många har ju aldrig gått i skolan i sitt hemland får man ju tänka på. Samtidigt vet jag att eleverna verkligen uppskattar att få lära sig svenska och utbytet de får med läraren. När vi skulle få barn och mamma hade berättat om det i skolan var det en kvinna som hade kommit med en hel kasse kläder till oss :P Och då kände hon ju inte ens oss utan bara mamma. Sedan inför jul fick hon en massa thailändska bakverk av en, hon har fått ljusstakar från någons hemland i present osv. De är måna om att visa uppskattning på ett annat sätt en svenskar kanske är generellt sett Flört

Sen krockar det väl förstås ibland också när vissa inte dyker upp för att de har jobb eller måste iväg med barnen eller så och inte säger till osv. Det här med att dyka upp och meddela förhinder kanske är en svensk grej Flört
  • Lucius Vorenus
    Looloo97 skrev 2013-11-29 12:09:36 följande:
    Min upplevelse är att det är betydligt fler konflikter i vanliga klasser än på sfi. Har faktiskt inte haft en enda konflikt där.
Svar på tråden Någon som är SFI Lärare?