• Anonym (trött)

En sambo som dricker alkohol varje dag

Ja, det gör han verkligen - VARJE dag! Eller kväll är det ju förstås, men så förbannat irriterande. Tidigare har jag inte lagt mig i och jag har aldrig påpekat förrän nu egentligen och vi har varit tillsammans i snart 10 år. Nu har jag verkligen räknat, mest för att verkligen få svart på vitt på hur mycket han dricker och att det verkligen är varje kväll. 
    Till middagen dricker han alltid vin, det slinker också i ett glas under matlagningen om det är han som lagar maten. I snitt är det 1-3 glas vin varje kväll YTTERST sällsynt att han inte dricker vin, men det händer om jag redan hällt upp vatten till honom precis som jag själv dricker till maten.
    Vad som däremot aldrig uteblir är den obligatoriska whiskeyn, minst en 6:a varje kväll. (Vet egentligen inte hur mycket det är i glaset men det är minst ett glas ofta ett par.

Det här är alltså vardagar, på helgen är det ju BETYDLIGT mer. Vinglas efter vinglas och en grogg eller ett par och så whiskeyn förstås. 
    Det här börjar äckla mig något enormt och jag dricker knappt alls själv längre. Aldrig någonsin att jag dricker på vardagar och dessutom har jag börjat vara den som kör när vi är bortbjudna för jag har helt tappat lusten att ens njuta av ett glas vin. Mina söner är nu i gymnasieåldern och hans egen son i mellanstadieåldern och jag tycker det är respektlöst att hinka i sig alkohol på det sätt som han gör! Jag vill ge mina barn en sund inställning till alkohol och inte normalisera att man dricker varje dag och inte ens kan köra bil efter kl. 18:00... Nu tål jag knappt ens höra hur han skruvar av korken och häller upp ett glas innan jag får taggarna utåt, jag blir så jävla äcklad!!!

Enda skillnaden mellan min sambo och en bänkalkis är att han super hemma och inte på en parkbänk anser jag, jävla helvete
    Själv tycker han att han är livsnjutare och finsmakare, jo tjena....

• Svar på tråden En sambo som dricker alkohol varje dag
  • Modernmom

Så långe man inte blir berusad och odräglig så ser jag inga problem förutom att det är kalas varje dag. Vad händer om han inte dricker varje dag?

• Anonym (Been there)

Få honom att inse att han är alkis och få honom att söka hjälp. Min fd började så här. Det tog ett antal år men han söp ihjäl sig.

• Anonym (trött)
    Modernmom skrev 2013-11-29 12:17:30 följande:
    Så långe man inte blir berusad och odräglig så ser jag inga problem förutom att det är kalas varje dag. Vad händer om han inte dricker varje dag?
    Jag vet faktiskt inte vad som händer eftersom han ju aldrig avstått att dricka en enda dag. Däremot blir han tjurig som en barnunge om någon påpekar att han dricker, till och med hans egen 11-åring frågade om han inte skulle ta en vit månad...Nej det skulle han minsann inte.
    Jag tycker inte alls att det är ok att dricka varje dag året om vardag som helg! Det blir ju aldrig festligt eftersom det är fest varenda dag. "Alla andra" gör inte det, de flesta barnfamiljer dricker vatten och mjölk till maten och det är absolut inget konstigt, däremot är det konstigt att inte vara körbar ens på en vanlig vardag.
  • Anonym (Been there)

Hans kropp kommer inte att klara av att dricka så mycket heller. Organen lägger av till slut, bara en fråga om hur lång tid det tar.

• Anonym (trött)
    Anonym (Been there) skrev 2013-11-29 12:26:46 följande:
    Hans kropp kommer inte att klara av att dricka så mycket heller. Organen lägger av till slut, bara en fråga om hur lång tid det tar.

Det lustiga är att häromdagen på morgonnyheterna handlade det om just alkohol och hur mycket man kan dricka utan risk. 14 (?!) glas vin för män föreslogs och det är ju vad han dricker förmodligen. (plus den jävla whiskeyn då) Jag är på riktigt orolig, han är överviktig och på senaste hälsoundersökningen hade han förhöjda kolesterolvärden (det dåliga kolesterolet) och han hade då ätit enligt LCHF i några månader. Läkaren sa att det var en direkt följd av LCHF, han nämnde ju förstås inte att han super varenda dag...

Dessutom, varför ens bemöda sig att följa en diet om man fortsätter att dricka sprit?! Spriten skulle han aldrig någonsin avstå från liksom, det blir så patetiskt att stå och knapra på blomkål med ett glas vin i näven...

• Anonym (Been there)

Där är ju enormt mycket kalorier i vin och ännu mer i sprit så han kommer nog inte att gå ner i vikt i första taget. Man dricker mycket och somnar sen så det är ju verkligen inte bra för vikt och kolesterol. Nu vet jag ju inte hur er relation är för övrigt men jag hade hotat med att lämna om han inte slutar dricka. Det låter på dig som om situationen är ohållbar men rätta mig om jag har fel.

• Nöjd man
    Modernmom skrev 2013-11-29 12:17:30 följande:
    Det är inte kalas varje dag om man dricker varje dag, det är aldrig kalas då.......

Att dricka varje dag funkar inte, till slut kommer det att stjälpa. Tycker att du ska sitta ned med honom och förklara att det kommer att gå åt skogen om han fortsätter. Kräv att han tar till sig de du säger och att du kommer inte att acceptera det längre.

Om du orkar och tror att det kan hjälpa så tycker jag att du kan ta med hans föräldrar/syskon/vänner som också är oroliga att hjälpa honom att förstå.
  • Anonym (fy för honom)

Det låter som att alkoholman börjar få grepp om dig som medberoende.
    Du kör ju bilen så att alkoholman kan sitta på din mans axel och kallflina åt dig.
    Det är bara början Alkoholman är en stark och listig liten jäkel han ser till att det alltid fin en anledning till ett glas. 

• mamita64

Jag har suttit i din sits. Jag blev ihop med mitt ex när vi var 17 år gamla. Han drack inte så ofta, när han drack blev han kanonfull. Men i den åldern var detta normal, tyckte jag då. Inget konstigt alls

Sen när gift oss och skaffat barn så drack han sällan. Vi kunde köpa en flaska whiskey och ta oss var sin drink eller möjligen två varje lördag. Men fortfarande var det så att hade vi fest eller var på fest, så drack han väldigt mycket. Inget jag hade problem med.

Så separerade vi under några månader. Under den tiden bodde han ihop med en annan tjej och efter vad jag har förstått så festade de rätt mycket tillsammans.
    Han började på ett nytt jobb. Ett där alla hade alkoholproblem.
    De var till sjöss under veckorna och så fort båten gick sönder åkte de till Danmark och lagade den. Så återkom de med mängder av öl och vin som de smugglade in.
    Låg de på Nordsjön, vilket de periodvis gjorde, så fick de handla ranson på öl, sprit och vin. De handlade alltså tullfritt och skattefritt en viss mängd alkohol och kött per vecka.
    Till detta kom ju de inköp som gjordes på bolaget.
    Hur det såg ut i veckorna vet jag inte, har inga bevis för att de söp på båten, men troligtvis så gjorde de det.
    Men det första han gjorde på torsdagkväll var att slå upp en grogg. Så drack han några innan han somnade. fredag och lördag var han full, drack mängder. Söndag var nykter, den del av dagen han var vaken. Halva dagen försvann till att sova ruset av sej. Hade han ledigt, storm,  eller sommarledigheten drack han varje dag. Jag minns så väl när ha skulle byta tak på huset och grundade med ett antal Elefantöl. Eller vår semestervecka i Danmark där han drack från han vaknade i stort sett varje dag.
    För mej blev detta ett jätteproblem och jag tog kontakt med Länkarna och AA bland annat för att få stöd och hjälp för min egen del. Dessutom så läste jag en massa litteratur för att lära mej så mkt om alkoholproblem som möjligt. Han drack inte mindre av detta, självklart inte, men jag kunde hantera situationen bättre och jag lärde mej att endast han kan få sej själv att sluta dricka.

Du får antingen stå ut, eller ställa ultimatum, du eller alkoholen. Men då får du också vara beredd på att agera utifrån ditt ultimatum. Fortsätter han dricka så går du. Du behöver också vara mentalt förberedd på att han kan välja alkoholen före dej.
    Sök hjälp, skulle jag råda dej till. Gör det först och bestäm sen hur du vill ha det och hur du vill hantera situationen och ditt liv

• Anonym (Ställ ultimatium)

TS ställ ultimatium han eller alkoholen, alltså familjen eller alkoholen. Det är kanske det enda som funkar.

• Anonym (Been there)
    Anonym (Ställ ultimatium) skrev 2013-11-29 18:19:19 följande:
    TS ställ ultimatium han eller alkoholen, alltså familjen eller alkoholen. Det är kanske det enda som funkar.

Men man får vara beredd på det värsta. Jag ställde detta ultimatum utan att det fick nån effekt. Så jag lämnade och 2,5 år senare gick han bort pga sitt missbruk.
  • Anonym (trött)

Ja, jag har funderat ibland på att ställa ultimatum men jag är liksom inte den typen som ber någon att välja... Jag är typen som först biter ihop, sedan blir tyst och sur för att till sist slå den jäveln på käften... Jag är väl just nu någonstans mellan steg 2 & 3... Att berätta för någon i hans familj vet jag inte om det hjälper, hans föräldrar är skilda och hans pappa med fru har samma alkoholsyn. De har gjort två årliga bussturer till Tyskland och handlat sprit, vi snackar då 400 kg, vilket blir lika många liter som dom super upp på ett år. Nästan stolt skryter dom dessutom om hur dom köpt till ett extra säte för att kunna köpa 100 kg. till ibland??? Hur faan kan man dricka 500 liter alkohol på ett år liksom??? Allt med dom handlar bara om att skåla och dricka, fullast vinner osv, en jul slog frun i golvet så hon slog sönder glasögonen och pappan blir ofta så full så han inte kan resa sig ens från soffan. Dessutom blir han dryg och spydig vilket även sambon blir och det haglar spydiga kvinnofientliga sk. "Skämt", dricker man inte så är man en tråkig surf***a osv... Nu när jag läser vad jag själv skriver så fattar jag inte vad jag ens gör i det här förhållandet??? Så många gånger som jag släpat hem min äckligt dräggfulla sviniga sambo från middag hos vänner, tigit och svalt ilskan och varit kvinnligt sur några dagar men aldrig sagt något. Jag har velat bett honom dra åt helvete och talat om för honom vilket jävla svin jag tycker han är men det blir aldrig av

• Anonym (fy för honom)
    Anonym (Been there) skrev 2013-11-29 20:09:27 följande:

Men man får vara beredd på det värsta. Jag ställde detta ultimatum utan att det fick nån effekt. Så jag lämnade och 2,5 år senare gick han bort pga sitt missbruk.
    Då har ju han gjort sitt val inte du
  • Anonym (trött)
    Anonym (fy för honom) skrev 2013-11-29 16:35:23 följande:
    Det låter som att alkoholman börjar få grepp om dig som medberoende. Du kör ju bilen så att alkoholman kan sitta på din mans axel och kallflina åt dig. Det är bara början Alkoholman är en stark och listig liten jäkel han ser till att det alltid fin en anledning till ett glas. 

Jo, jag har ibland funderat över det här medberoendet... Att jag ju hjälper honom att dricka genom att vara den som kör... Samtidigt så vet jag ju att det blir taxi annars eftersom det ju aldrig skulle falla honom in att köra, jag har ju dessutom ingen LUST att dricka och jag vill dessutom någonstans ha en flyktväg... om det skulle gå åt helvete så vill jag kunna ta bilen och dra...nykter...
  • Anonym (fy för honom)

Om du behöver en flyktväg finns det ju taxi för dig med.
    Eller vi kan tyvärr vi gör inte på samma bjudningar.

Svar på tråden En sambo som dricker alkohol varje dag