• miljömamma

barnlek

jag behöver tips på bra barnlekar för 12 st 4-5 åringar i en relativt stor lokal
    jag har några förslag men behöver flera
    under hökens vingar kom
    hav skepp land

• Svar på tråden barnlek
  • pigglet

Kom alla mina små kycklingar

Vad är klockan farbror lejon (En är lejon och står på ena sidan. De andrar på andra sidan ropar "Vad är klockan frabror lejon?" Lejonet svarar kanske 6, då tar alla 6 steg framåt. När detta upprepats några gånger svarar lejonet "Lunchdags!" och jagar de andra. Den som blir tagen blir lejon nästa gång.

Smakleken. Barnen turas om att blunda, du ger dem något att smaka på. De ska gissa vad det är. Typ godis, smörgås, fruktbitar, kanel, ketchup, socker, sirap, fil... allt man kan hitta i kylskåp och skafferi.

Är mulle hemma? Alla står i ring, utam en som är utanför. Den går runt och knackar på någons rygg, frågar "Är mulle hemma?". Svarar den personen "Nej" går man vidare. Svarar man "Ja" springer de åt var sitt håll utanför ringen. När de träffas stannar de upp och hälsar på varandra (tar i hand) och säger "Gomorron, gomiddag, gokväll". Den som hinner först tilbaks till "hålet" står kvar, den andra går utanför och knackar.

Finns det stolar: hela havet stormar. Stolar i dubbla rader till alla utom ett barn. Medan musiken spelar går alla runt stolarna. När den stannar ska man sätta sig på en stol. Den som blir utan åker ut. Kanske de är för små för den leken - det kan vara känsligt just det där att man åker ut.

Skattjakt. Först får de en lapp där det finns något avbildat, tex en ribbstol. Nästa ledtråd finns alltså där, tex en bild på en madrass. Osv tills de är framme vid skatten.

Ballong-kull. Alla får varsin ballong fastknuten runt fotleden. Så gäller det att skydda sin egen ballong samtidigt som man stampar sönder de andras. Den som sist har kvar sin ballong vinner.

Svar på tråden barnlek