• Silverros

Tips till ett personligt brev

Jag behöver lite tips till ett personligt brev. Jag söker för tillfället jobb inom vården, på lager och som telefonist.
    Jag hade uppskattat exempel på fraser och andra exempel på personliga brev. 
    Det är trots allt svårt att få jobb idag och även om jag själv tycker att jag skriver bra personliga brev så behöver jag ändå tips som kan vara bra då jag vill få jobb så snart som möjligt.

Det viktiga är att lyckas sälja sig själv till företag där man vill få jobb men jag känner att jag har kört fast lite och därför behöver jag lite tips och ideer.

• Svar på tråden Tips till ett personligt brev
  • elyse

Jag har inga konkreta tips mer än att du ska ändra innehållet i ditt personliga brev så att det passar för respektive tjänst du söker. Inom vården ska du lyfta dina ansvarstagande och omvårdande sidor, på lager t.ex. punktlighet och noggrannhet och som telefonist att du är social, tävlingsmänniska och envis.

• Emmi27

Skriv självsäkert, alltså tala.om vilka egenskaper du har som gör att du skulle passa bra för jobbet osv. Rikta.brevet till just den som.läser och till just den tjänsten.

• Robert 832

Berätta bara om det som på nått sätt är relevant med jobbet och få det att låta positivt. "Jag är en glad och trevlig person från xxxx vilket ligger bra till i förhållande till jobbet" Här kan du tala om hur du tar dig till jobbet vilket är viktigt för arbetsgivaren. De vill veta att du har lätt att ta dig till arbetet så att de kan räkna med dig varje dag.

Förklara också när du är tillgänglig för arbete. "På fritiden sysslar jag med yyyyyy på (exempelvis) tisdagar, men det ska inte vara några hinder att komma ifrån ifall jag behövs"

De kan också vilja veta om intressen som är relevant för yrket. I mitt fall hade det varit att jag är tekniskt intresserad men i ditt kan det vara. "Jag intresserar mig väldigt mycket för skönhet, hälsa och träning. Till det hör naturligtvis goda kunskaper i kost och näringslära" Då vet de som du söker vårdarbete hos att du har viss förståelse för omvårdnad och har intresse för hälsa.

Ja lite sådana saker.

• Silverros

Tack för bra svar men jag behöver fortfarande lite mer tips som kan vara bra. Det finns ingen gräns på vad man kan lära sig. 

Tror ni att den som läser ett personligt brev hade uppskattat ett invecklat personligt brev som är skrivet på hög nivå eller ett simpelt personligt brev på lägre nivå?

Svar på tråden Tips till ett personligt brev