• Fantasi 84

Ni med 2 mån bebis, hur mycket jollrar ert barn?

Min 2 månaders lilla kille. Jollrar och skrattar inte varje dag. Utan har några tysta dagar. Trots att jag pratar jättemycket med honom. Läser att bebis vid 2 mån ska jollra varje dag. Detta gör mig orolig. Hur har ni det?

• Svar på tråden Ni med 2 mån bebis, hur mycket jollrar ert barn?
  • S Michaela

Oj, jag tror nog knappt att min lilla kille kunde jollra när han var 2 månader! Han blir 4 månader nästa vecka och har "pratat" å skrattat i sådär 3-4 veckor.

Så din pojk är helt normal skulle jag tro!

• cattus

Vår dotter är 12 veckor strax och hon jollrar inte alls. Hon skrattar(läs: ler) när man pratar med henne, men låter inget ännu. Hon är mycket tystlåten i övrigt också. Gnyr mer än gråter och ytterst sällan kan man höra "riktig" gråt. Alla barn är nog väldigt olika och uttrycker sig olika också.

• Amie77

Min är exakt två månader och jollrar inte så mycket. Vet knappt vad som definieras som joller. Däremot "pratar" han nån gång per dag (mycket "uuuh" och "iiih" och så på ett tydligt kommunikativt sätt, men inte joller kanske) och ler några gånger per dag. Tycker inte du ska oroa dig!

• Tealhawk

Det beror nog på hur barnet är rent allmänt. Våran son har alltid varit "pratig", redan från början. Gjorde massa ljud redan vid en månads ålder, så det är väldigt olika. Faktum med att  det nästan aldrig varit tyst här hemma under hans vakentid under dessa två år. x)

These are not the droids you're looking for
  • Linnsan1986

Min yngsta blir tre månader imorgon och han började väl låta/jollra för en sisådär tre veckor sen. Mitt äldsta barn sa inte ett ljud innan han började på dagis vid tre års ålder och är idag en fullt fungerande sexåring! Förstår din oro. Min bvcsköterska fick ägna många timmar åt att lugna mig; all barn är olika.

• Linnsan1986

Kan tillägga att yngsta bara pratar med oss föräldrar eller syskon och det kan gå några dagar mellan pratstunderna :)

• Fantasi 84

Min son jollrar och skrattar lite då och då mest själv och verkar inte reagera på mitt leende blir därför orolig då man läser att de ska le tillbaka.

• Fantasi 84
    Fantasi 84 skrev 2013-11-29 21:54:43 följande:
    Min 2 månaders lilla kille. Jollrar och skrattar inte varje dag. Utan har några tysta dagar. Trots att jag pratar jättemycket med honom. Läser att bebis vid 2 mån ska jollra varje dag. Han ler för dig själv och skrattar, men ger inga direkta svarsleenden. Detta gör mig orolig. Hur har ni det?

• Elmiina

Min tjej blir 3mån på tisdag. Hon började le och skratta utan ljud när hon var ett par veckor. Hon började jollra och prata strax innan hon var 2mån. Idag pratar (läs:jollrar) hon hela sin vakna tid typ och hon har även börjat med att asgarva.

Hade min vän och hennes lika gamla bebis på besök och den bebisen hade inga ljud alls för sig och såg mest ut att observera omgivningen :)

Så alla bebisar är olika och din bebis låter fullt normal :)

• Linnsan1986
    Fantasi 84 skrev 2013-11-30 07:27:21 följande:
    Min son jollrar och skrattar lite då och då mest själv och verkar inte reagera på mitt leende blir därför orolig då man läser att de ska le tillbaka.

Så blev min äldsta efter ett tag- det satte igång men då helt... Ja, för sig själv. Ibland var det nästan som att man avbröt när man satte sig bredvid för att lyssna eller prata med. Då tittade hn bara nöjt på mig och ... tittade (som om han nöjde sig med att bara titta)
Svar på tråden Ni med 2 mån bebis, hur mycket jollrar ert barn?