• Anonym (...)

acne på ryggen

Hej! Jag har i flera år haft finnar på rygg och ovanför bröstet, också problem i ansiktet men inte lika mycket. För fem år sen var jag o gjorde en ansiktsbehandling, laser och allt möjligt. Då blev det bättre i mitt ansikte. För två år sen var jag och gjorde samma behandling men på ryggen o ovanför bröstet, men det har inte blivit bättre. Jag har testat...allt. För detta förstör verkligen för mig. Och om två månader drar jag iväg på en södern resa.. Hah, hur roligt. Simma i t-skjorta..

Någon som har tips? Eller tips på en täckande bikini? :) Jag tänker inte visa mig om finnarna fortfarande är där.. jag vet att det blir bättre av saltvatten och sol, men då vill jag ha något som döljer de första dagarna..
    ååh suck!!

• Svar på tråden acne på ryggen
  • tossan

Använder du balsam? där kan en av orsakerna ligga. Ja har börjar skrubba ryggen efter att ja sköljt håret och de har blivit mkt bbättre då balsam täpper till porerna.

Även ja har levt med acne på bröst rygg armar och ansikte mååånga år. Sen årskurs 5 är 22år nu. Inget har hjälpt förutom noga rengöring och Inte peta överallt med feta fingrar. Enda som hjälpt mig är euecerin Dermo purifyer. Fri från olja.

• Anonym (Mammatill2)

Jag hade själv precis samma problem med finnar på rygg, överarmar och bröst - inte kul Det enda som hjälpte mig det var sol i mängder! Det här var på 80-talet så alla var mer eller mindre solariegula jag provade allt men sola var det enda som hjälpte... Ställdes jag inför en situation där jag skulle tvingas visa rygg/bröst solade jag som en galning varenda dag i en vecka så blev det bättre, bäst av allt blev det om jag var utomlands och badade i saltvatten och såg till att bränna mig rejält, är fortfarande förvånad att jag inte fått hudcancer av min misshandel av huden...

• Anonym (Iso)

Gå till en hudläkare och fixa Isotretinoin. Man kan hålla på att dalta med antibiotika och p-piller också, men det kommer tillbaka efter avslutad behandling. Efter behandling med Isotretinoin blir de flesta helt av med sin acne!

• tossan
    Anonym (Iso) skrev 2013-11-29 22:54:10 följande:
    Gå till en hudläkare och fixa Isotretinoin. Man kan hålla på att dalta med antibiotika och p-piller också, men det kommer tillbaka efter avslutad behandling. Efter behandling med Isotretinoin blir de flesta helt av med sin acne!

Dock ska man tänka på att de kan ge väldiga biverkningar tyvärr. :( annars är de väldigt effektivt.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Iso) skrev 2013-11-29 22:54:10 följande:

Men det kan man tappa håret av istället. Så...hellre finnar än flint. Och det är många som klagar på hårlossning efter den behandlingen.
  • Anonym (Iso)
    Anonym (Hm) skrev 2013-11-30 00:02:48 följande:

Men det kan man tappa håret av istället. Så...hellre finnar än flint. Och det är många som klagar på hårlossning efter den behandlingen.
    Det är väldigt sällsynt. I FASS anges det att håravfall förekommer hos färre än 1 av 1000 användare. Hudläkaren har också informerat mig om att det är mycket sällsynt, och att om man drabbas av det återfår man håret igen efter avslutad behandling. Permanent håravfall är ju dessutom hormonellt (och drabbar främst män), så det ska man inte behöva oroa sig över.

Ang. biverkningar är det faktiskt lite överdrivet. Bara man kollar sina levervärden och ser till att inte bli gravid så brukar man oftast inte drabbas av mer biverkningar än torra läppar och handryggar och lite torrare hy i ansiktet.
Svar på tråden acne på ryggen