• Anonym (förkrossad)

MA v10 :-(

I onsdags (27/11) så skulle jag och min man till mvc för tidigt ultraljud och se vår bebis, men ist säger läkaren "tyvärr så ser jag ingen bebis, du har haft en abnormal graviditet och bör skrapas". Hela världen rasade! Jag är 23 och min man 25, vi har ett friskt barn sen innan, varför ska detta hända?
    Allt snurrade, man var ledsen, arg, matt och chockad. Det var ju inte de vi väntade oss på ultraljudet, vi ville ju se vår bebis och ist så ligger man på operationsbordet ett dygn senare för att den inte levde i en vanlig graviditet så ska hormonnivån ligga högst på 50-80 000 sen sakta men säkert sjunka, men min låg på 139 000 när vi testade mig. Och jag mådde ju så dåligt att jag höll på att dö, som en magsjuka i 2 veckor. Dagen efter så bar det av till sjukhuset för operation, vet inte hur många tusen känslor jag hade. Men allt gick fort iaf, från att vi kom dit tills att jag var klar så tog de 6h. Allt var lyckat och läkaren fick bort all. Sen måste jag lämna blodprov varje vecka för att se att hormonnivån går ner och ska även röntgas för att kolla att allt är ok. Läkaren sa även att jag inte får bli gravid igen förrens efter 6 månader, någon mer som fått den ordinationen att vänta så länge?
    Fler yngre som råkat ut för detta? Hur ska man våga bli gravid igen?

• Svar på tråden MA v10 :-(
  • kossann

Beklagar verkligen er sorg! Fick själv bekräftat ma i vecka 13+5 i början av oktober, och fick skrapas. Innan dess har jag haft två vanliga missfall när jag var yngre. Det är jättetungt och måste få ta sin tid att bearbeta. Styrkekramar till er!

• Themis

Utifrån det jag har läst här så är det vanligt med ett missfall. Jag har haft det själv (v 13) och man brukar säga att alla kvinnor som varit gravida tre gånger också har haft minst ett missfall.

Att vänta ett halvår med ny graviditet låter lite mer ovanligt, det hade jag nog velat ha en närmare bedömning/förklaring av, men det beror nog på din ovanliga hormonstatus.

I mitt lite vanligare fall så var hormonerna återställda på en månad och vi fick sedan vänta en cykel till för att slemhinnan i livmodern skulle förnyas- den första efter missfall är ofta inte normaltjock och då kan det öka risken för ett nytt missfall (mycket lite och de flesta blir ju inte gravida så fort ändå, men jag blev det så därför fick jag vänta).

Be a voice, not an echo. /Unknown
  • Anonym (förkrossad)

Tack för att ni delat med er <3

• Themis

Beklagar er förlorade dröm, hoppas att din kropp snart går tillbaka till "startläget" så att ni kan göra nytt försök.

{#emotions_dlg.flower}Hjärta

Be a voice, not an echo. /Unknown
  • Anonym (förkrossad)

Någon annan som fått att de ska vänta 6 månader?

• Granada
    Anonym (förkrossad) skrev 2013-12-01 11:18:51 följande:
    Någon annan som fått att de ska vänta 6 månader?
    Har haft 2 MA och fått rådet att vänta 2 menstruationer båda gångerna. Sist skrapades jag i juli och är nu gravid igen.
Svar på tråden MA v10 :-(