• Anonym (funderar osäker)

Förskollärarutbildning slapp?

Hej

Nu i december kommer jag bli klar med min barnskötarutbildning på 1,5 år och funderar nu kring om jag verkligen vill arbeta inom förskolan eller läsa vidare. Det har för mig alltid varit en dröm att jobba på "dagis" som det kallades när jag var barn.

Problemet är att jag i perioder haft lite dåliga erfarenheter från förskolan. Jag vet inte om jag riktigt passar som förskollärare. T ex när jag och mina kollegor får frågor att svara på ifrån våran chef så har vi ett litet möte där vi ska formulera svaren. Under det här mötena kan en fråga vara "varför ska barnen gå på förskolan" och jag blir något mållös när det enda mina kollegor kan komma på är att "för att barnens föräldrar är på jobbet". Själv uppfattar jag frågan som att vi ska "sälja in" varför det är så bra för barn att vara på förskolan. Exempelvis att vi uppmuntrar barnen i deras utveckling, jobbar med barnen kring frågor som demokrati och värderingar. Vi i stimulerar barnens språkutveckling med olika ramsor, sånger och andra saker som är viktiga. Men jag sitter där och alla andra är tysta.

Jag jobbar bra tillsammans med barnen även om det finns många saker jag känner att jag behöver mer utbildning för att kunna hantera situationerna på bästa sätt.

Sen under min utbildning nu på vuxengymnasiumet har inte mina klasskamrater heller känt så drivande till att studera. När vi har haft grupparbeten blir det oftast så att jag får göra antingen hela jobbet eller största delen av arbetet. Jag kan få höra medans jag skriver när ingen annan gör det "när är vi klara, när är vi klara". Vi har från början kommit överens om att alla ska ta och skriva var och en för sig ibland och att vi sedan ska sätta ihop det. Dom som undrar när vi är färdiga blir jag väldigt less på tillslut och ger dom penna och papper och säger att det går fortare om dom hjälper till. Då blir dom jätteförbannade och går hem.

Vid andra tillfällen har grupparbetena sätt likadana ut. Alla ska läsa på och vi ska samlas och diskutera faktainsamlingen och skriva våra egna reflektioner kring det vi har läst. Jag går till biblioteket, åker runt i hela stan för att hitta just dom modernaste och dom med mest fakta utifrån det specifika området vi ska fördjupa oss kring. Jag läser på, skriver flera A4 på datorn och kommer med en traveböcker och frågor jag funderat kring under faktainsamlingen jag gjort. När vi sedan ses har dom flesta inte "hittat" någon information eller inte haft tid trots att vi haft lång tid på oss att förbereda. Jag vill då istället börja diskutera saker efter att jag först varit tyst då och låtit alla berätta vad dom själva gjort, blir mest mumlande. När jag presenterar mitt arbete då och vill diskutera så säger dom bara att mitt arbete var bra så att vi skulle kunna dela ut mina stycken till var och en i gruppen så att dom kan prata kring dom sakerna på redovisningen. Jag försöker föra fram min reflektioner och får då höra att "men jag vill gå hem snart" och då har vi suttit i en halvtimme och pluggat tillsammans.

Det här gör mig både ledsen och frustrerad och har pratat med mina lärare om vad jag gör för fel, varför får jag inte till grupparbetena som jag vill, varför vill ingen diskutera dom sakerna vi ska fördjupa oss i när det är uppgiften? Har då fått svaret att dom inte är lika ambitiösa och att det tyvärr ser ut så på många håll inom förskolan.

Sen har jag även träffat helt fantastiska förskollärare. Som verkligen tar sitt arbete på allvar och tänker igenom sitt egna förhållningssätt och saker som rör barnen och deras utveckling.

Så nu är frågan om jag ska läsa vidare till förskollärare? Jag vill inte plugga 3,5 år och känna mig så ensam. Har en önskan om att ha studiegrupper där man kan träffas och bara diskutera saker oavsett om det är ett grupparbete eller inte. Det kan röra frågor kring "hur sträng får man vara som pedagog", "är det okej att skicka ut ett barn som missköter sig", "hur ska man jobba kring barnkonventionen i förskolan" och ja allt möjligt, det finns hur mycket saker som helst att samtala och resonera kring.

Ni som läst utbildningen hur var det, kände ni att utbildningen var utvecklande och att ni samarbetade mycket med varandra?

• Svar på tråden Förskollärarutbildning slapp?
  • IsDimma

Jag har erfarenhet av båda delarna. Men mest från riktigt bra grupparbeten med bra diskussioner.

IsDimma skrev 2013-11-30 12:12:34 följande:
    Jag har erfarenhet av båda delarna. Men mest från riktigt bra grupparbeten med bra diskussioner.

Okej vad kul! Glad Var någonstans studerade du? Själv funderar jag på Södertörns högskola och Stockholms universitet någon som har erfarenhet av någon av skolorna som kan berätta lite?
  • Anonym (höhöhöhö)

Har pluggat med förskolelärare och det var till majoritet hemskt, vilket iof gäller hela lärarutbildnignen. Slutade med att jag vid sociala samkomster lade mig på deras låga nivå och skötte analyserna på fritiden på annat håll (oftast med ingenjörer under en eller femton öl). 

Ambitionsnivån hos lärarstudenter är bara snäppet högre än på fordon.

Anonym (höhöhöhö) skrev 2013-11-30 13:20:00 följande:
    Har pluggat med förskolelärare och det var till majoritet hemskt, vilket iof gäller hela lärarutbildnignen. Slutade med att jag vid sociala samkomster lade mig på deras låga nivå och skötte analyserna på fritiden på annat håll (oftast med ingenjörer under en eller femton öl). 

Ambitionsnivån hos lärarstudenter är bara snäppet högre än på fordon.

Det är det jag är rädd för. Idag går jag i en klass där majoriteten är utlandsfödda och får till stor del agera stödlärare åt dessa elever. Har du nu efter studierna börjat arbeta? Hur känner du då inför dom du arbetar med. Tyvärr har jag mycket tålamod med barn, men direkt inkompetenta kollegor orkar jag inte förklara saker för superpedagogiskt hela tiden, jag är inte på förskolan för att ta hand om mina kollegor även om jag självklart ska vara snäll och ha ett juste bemötande, men jag tänker inte vara deras lärare också. Har haft en kollega som inte kunnat hantera mer än 3 barn åt gången. Om vi då har 18 barn och hon ska ha 3 för hon inte klarar mer får vi andra runt 7-8 men sen kan hon vara högre utbildad och därför får högre lön för ett arbete någon annan utfört. Jag tycker det är väldigt synd då jag skulle vilja ha en grupp med super pedagoger där alla verkligen tänkte på barnets bästa och alla skulle känna till vad som står i läroplanen och allt annat vi SKA kunna.
  • Loppastina

Suck vad trött jag blir på sånna som anonym som tror att de är för mer än andra!

Jaja, jag ska ta och svara på din fråga.. Förskollärarutbildningen har ändrats drastiskt under sista åren och är nu renodlad mot förskolan. När jag gick så blev man lärare med behörighet 0-12år och då var det kämpigt att försöka lägga om allt som vi läste så att det passade i fsk. Nu är det helt annorlunda! Jag håller för närvarande att läsa till handledare för VFUstudenter, alltså handledare på praktikplatsen. Då får man en ganska bra insyn i hur utbildningen är för tillfället.
    Det jag tror, men det finns nog i alla utbildningar, det är att många söker till fskutbildningen för att de tror att det ska vara lätt, en räkmacka till högskolepoäng. Men så är inte fallet. Utbildningen innebär mycket forskande nu och det är inte alltid lätt ska jag säga! Men du kommer få ut mycket mer av ditt jobb om du utbildar dug vidare! Det är jag helt säker på! Det du ska vara beredd på sedan det är att när du är klar med utbildningen så förväntas du ta ansvar efter det som står i Lpfö98/10. Och det är stor skillnad på att vara bak och fskl när man läser den.
    Hoppas jag gav dig några tankar på vägen och lycka till!

Loppastina skrev 2013-11-30 13:36:14 följande:
    Suck vad trött jag blir på sånna som anonym som tror att de är för mer än andra!

Jaja, jag ska ta och svara på din fråga.. Förskollärarutbildningen har ändrats drastiskt under sista åren och är nu renodlad mot förskolan. När jag gick så blev man lärare med behörighet 0-12år och då var det kämpigt att försöka lägga om allt som vi läste så att det passade i fsk. Nu är det helt annorlunda! Jag håller för närvarande att läsa till handledare för VFUstudenter, alltså handledare på praktikplatsen. Då får man en ganska bra insyn i hur utbildningen är för tillfället.
    Det jag tror, men det finns nog i alla utbildningar, det är att många söker till fskutbildningen för att de tror att det ska vara lätt, en räkmacka till högskolepoäng. Men så är inte fallet. Utbildningen innebär mycket forskande nu och det är inte alltid lätt ska jag säga! Men du kommer få ut mycket mer av ditt jobb om du utbildar dug vidare! Det är jag helt säker på! Det du ska vara beredd på sedan det är att när du är klar med utbildningen så förväntas du ta ansvar efter det som står i Lpfö98/10. Och det är stor skillnad på att vara bak och fskl när man läser den.
    Hoppas jag gav dig några tankar på vägen och lycka till!

Kul att höra! :) Läste precis lite recensioner från Södertörns utbildning där eleverna berätta lite om hur det var. Dom ska tydligen ha lite problem med att många inte tar riktigt studierna på allvar, men med tanke på att det var sådana som känner som jag gör nu så innebär det ju att det finns några jag kan har fördjupande diskussioner med. Jag menar inte att nedvärdera någon, däremot tycker jag det är viktigt att man inom förskolan har koll på vad man gör och faktiskt tar ansvar för sitt egna arbete. Det har inte varit kul när en kollega gått och satt sig och dokumenterat massor och ofta. Sen när man väl kommer och tittar i barnens pärmar och på datorn så är det alldeles tomma och då får man själv sätta sig ner och fixa pärmarna någon annan hade ansvar att göra (vi har delat in barnen så vissa i personalen har mer ansvar för dom med exempelvis dokumentation, utvecklingssamtal och allt kring det specifika barnet). Det är inte roligt och sen undrar man ju vad dom här personerna som dokumenterat faktiskt gjort, det finns inget sparat på datorn heller, inte på hårdisken, det finns inget uppsatt på väggarna, ingenting.

Jag vill ha ett roligt och utvecklande arbete och förstå mer än vad jag gör nu.

Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut då? Jag tänker på att man ska kunna fördjupa sig så småningom och kanske ha lekterapi för barn som behöver lära sig leka eller att kunna bli förskolechef?

• Rainbowdash

Jag pluggar just nu femte terminen på förskollärarprogrammet på södertörns högskola.

Beroende på hur mycket själ du vill lägga ner så är arbetsinsatsen "ganska mycket att göra till åinihelvete mycket att göra" Jag har så otroligt många klasskompisar som är fantastiska, kloka och som berikar mitt liv och min utbildning något enormt. Sen finns det många som hellst läser så lite det går och bara glider igenom, men sådana finns det nog på alla utbildningar. Det gäller att omge sig med rätt folk och att ta sina studier på allvar. 

Rainbowdash skrev 2013-11-30 15:05:42 följande:
    Jag pluggar just nu femte terminen på förskollärarprogrammet på södertörns högskola.

Beroende på hur mycket själ du vill lägga ner så är arbetsinsatsen "ganska mycket att göra till åinihelvete mycket att göra" Jag har så otroligt många klasskompisar som är fantastiska, kloka och som berikar mitt liv och min utbildning något enormt. Sen finns det många som hellst läser så lite det går och bara glider igenom, men sådana finns det nog på alla utbildningar. Det gäller att omge sig med rätt folk och att ta sina studier på allvar. 

Vad kul! :) Det är till Södertörns jag tänkte läsa i sådana fall. Hur tycker du lärarna och lokalerna är? Hur studerar ni? Har ni t ex några muntliga redovisningar ibland?
    Kul att det finns några som iaf är intresserade för det är inte så kul att diskutera saker med sig själv, mycket roligare att få andra infallsvinklar från utomstående personer.
  • Rainbowdash
    Anonym (funderar osäker) skrev 2013-11-30 15:10:09 följande:

Vad kul! :) Det är till Södertörns jag tänkte läsa i sådana fall. Hur tycker du lärarna och lokalerna är? Hur studerar ni? Har ni t ex några muntliga redovisningar ibland?
    Kul att det finns några som iaf är intresserade för det är inte så kul att diskutera saker med sig själv, mycket roligare att få andra infallsvinklar från utomstående personer.
    Jag skulle säga att majoriteten är intresserad, de som glider blir bara färre och färre. Lärarna är överlag bra, vi har haft några stolpskott men vi har å andra sidan haft några helt fantastiska lärare. Lokalerna är bra men för trånga. Bibliotek är stort och jättefint, allt finns. Bra ställen att äta, bra grupprum men man måste boka i tid. Hur mycket vi är i skolan beror lite på vilken kurs vi läser. Under naturvetenskapskursen var vi nog i skolan 2,5 helfag av 5, det normala är att vi har 1-2 föreläsningar och 1-2 seminarier i veckan på skolan. Sen tillkommer arbeten med basgruppen till det. Resten av tiden går åt att läsa och plugga hemma eller vart man nu vill vara. Ja vi har många muntliga redovisningar, ofta en stor presentation med gruppen per kurs eventuellt några mindre.  
    Rainbowdash skrev 2013-11-30 15:15:22 följande:
    Jag skulle säga att majoriteten är intresserad, de som glider blir bara färre och färre. Lärarna är överlag bra, vi har haft några stolpskott men vi har å andra sidan haft några helt fantastiska lärare. Lokalerna är bra men för trånga. Bibliotek är stort och jättefint, allt finns. Bra ställen att äta, bra grupprum men man måste boka i tid. Hur mycket vi är i skolan beror lite på vilken kurs vi läser. Under naturvetenskapskursen var vi nog i skolan 2,5 helfag av 5, det normala är att vi har 1-2 föreläsningar och 1-2 seminarier i veckan på skolan. Sen tillkommer arbeten med basgruppen till det. Resten av tiden går åt att läsa och plugga hemma eller vart man nu vill vara. Ja vi har många muntliga redovisningar, ofta en stor presentation med gruppen per kurs eventuellt några mindre.  

Va roligt! :) vad är det som finns på skolbiblioteket förresten, hört att Södertörns ska ha ett riktigt bra bibliotek men man behöver väl ändå köpa egen kurslitteratur?

Någon som vet va lönelyftet blir om man utbildar sig till specialpedagog?

Svar på tråden Förskollärarutbildning slapp?