• Sigyn

Godkända anledningar för att hyra ut i andra hand?

Hej!

På min hyresvärds hemsida står det så här:

Får jag hyra ut i andra hand?

Att hyra ut i andra hand får man göra om det föreligger goda skäl till detta. Godkända skäl är om man ska prova på att arbeta på annan ort en tid, studier utomlands eller om man ska testa att bo sambo. Vi måste dock godkänna andrahandsuthyrningen för att den ska vara giltig och andrahandskontrakten skrivs på för sex månader. Ansökningsblankett för att hyra ut i andra hand hittar ni här på vår hemsida under fliken blanketter.

Vad bör jag tänka på?

Det är viktigt att först och främst se till att skriva ett ordentligt kontrakt med den som ska bo i andrahand. Det är även viktigt att ni och denna  person tar kontakt med oss så att vi kan ge ett godkännande och även få information om vem som bor i lägenheten om någonting skulle hända.

Eftersom förstahandskontraktet fortfarande står på den ursprungliga hyresgästen är det viktigt att komma överens om detaljer i kontraktet. Dessa kan vara hur många nycklar man ger ut, vilken hyra det är som gäller, hur lång uppsägningstid o.s.v. eftersom det är du som står ansvarig om någonting skulle hända.

Jag tänkte hyra ut i 2-3 månader, kanske till någon student som börjar universitetet på vårterminen och inte fått bostad ännu. Anledningen är att jag kommer ha det väldigt knapert ett tag med väldigt låg a-kassa. Kommer endast ha några hundra kvar efter räkningarna är betalda. Om jag inte får ett jobb snart så måste jag göra så.

Jag kommer att få bo hos mina föräldrar så får någon bo i min lägenhet och betala den hyran. Det skulle verkligen hjälpa mig att spara lite pengar ett tag så jag inte går under helt. Hoppas få ett jobb snart, och ska börja plugga till hösten.

Men kan jag verkligen säga så till hyresvärden? Hur noga brukar dom vara med godkända anledningar?
  • Svar på tråden Godkända anledningar för att hyra ut i andra hand?
  • Fjärilslarv

Ring hyresvärden och fråga?

Svar på tråden Godkända anledningar för att hyra ut i andra hand?