• Anonym (Fule fan)

Fått överbett av tandställningen?

För tio månader sen fick jag räls på tänderna i överkäken och självklart fattar jag att tänderna rör på sig, men är det normalt att man under behandlingen får typ "överbett"? Jag fick tandställningen pga. en retinerad tand, så jag hade INGA problem med bettet förut, men nu, när jag ler/skrattar så blir mina framtänder oerhört framträdande och hakan liksom åker bakåt. SKITFULT...Jag ser ut som ett äckligt skämt! :( Enligt min tandläkare ser bettet fint ut, men jag ser inte ut som förr. Tycker till och med att det känns konstigt att bita ihop eftersom tänderna inte längre passar ihop. 

• Svar på tråden Fått överbett av tandställningen?
  • Anonym (1mm)

Jag hade räls både uppe och nere i tonåren. Innan rälsen gick framtänderna precis ihop, nu har jag ett mikrolitet överbett ("framövertänderna" överlappar "underframtänderna"). Enligt tandläkaren ska det vara så. Jag är nöjd, men det syns väldigt tydligt att jag haft räls - tycker alla "f.d. rälsare" ser likadana ut i bettet.

• Anonym (hmm)
    Anonym (1mm) skrev 2013-11-30 16:41:14 följande:

Jag hade räls både uppe och nere i tonåren. Innan rälsen gick framtänderna precis ihop, nu har jag ett mikrolitet överbett ("framövertänderna" överlappar "underframtänderna"). Enligt tandläkaren ska det vara så. Jag är nöjd, men det syns väldigt tydligt att jag haft räls - tycker alla "f.d. rälsare" ser likadana ut i bettet.

Men hur blir det då för dom som har överbett och vill fixa det med tandställning? Jag t.ex. har typ/klass 1 överbett kan räls inte hjälpa mig då? Bara undrar...
  • Anonym (1mm)
    Anonym (hmm) skrev 2013-11-30 17:18:22 följande:
    Men hur blir det då för dom som har överbett och vill fixa det med tandställning? Jag t.ex. har typ/klass 1 överbett kan räls inte hjälpa mig då? Bara undrar...
    ? Hur kunde du få mitt inlägg till det? Min syster hade stort överbett, hon blev hjälpt av räls.
  • Anonym (Fule fan)
    Anonym (1mm) skrev 2013-11-30 16:41:14 följande:

Åh vad ledsen jag blir :( Men tur att det inte syns så tydligt på dig i alla fall :)
    På mig blir det särskilt tydligt då jag ler/skrattar, men även när jag har stängd mun eftersom underläppen putar ut som en "sur mun" när den nuddar framtänderna... Ser ärligt talas jättekonstigt ut på mig, kanske mest för att jag absolut inte sett såhär ut förr. 
  • Anonym (1mm)
    Anonym (Fule fan) skrev 2013-11-30 17:22:16 följande:
    Åh vad ledsen jag blir :( Men tur att det inte syns så tydligt på dig i alla fall :)
    På mig blir det särskilt tydligt då jag ler/skrattar, men även när jag har stängd mun eftersom underläppen putar ut som en "sur mun" när den nuddar framtänderna... Ser ärligt talas jättekonstigt ut på mig, kanske mest för att jag absolut inte sett såhär ut förr. 
    Vad säger din tandläkare om det hela?
  • CharlieGallifrey

Jag fick överbett pga min tandställning. Slutade med att jag fick dra ut två tänder i överkäken och sedan spänna åt tandställningen :)
    Dock kunde jag få in ett finger mellan tänderna så

• Anonym (Fule fan)
    Anonym (1mm) skrev 2013-11-30 17:23:38 följande:
    Vad säger din tandläkare om det hela?
    Hon har hela tiden sagt att bettet ser fint ut, och det kanske det har gjort fram tills nu, för jag märkte "överbettet" för typ 1-2 veckor sen och då var det en vecka sen jag var hos tandläkaren senast. Ska ta upp det med henne vid nästa besök, för är det såhär resultatet kommer se ut så blir jag riktigt deppig. Nu förstår jag i och för sig mycket väl hur retainern kommer att få plats på baksidan om tänderna, haha. :(

Innan har jag upplevt att kindtänderna inte riktigt passar ihop längre, men det trodde tandläkaren berodde på att jag hade "klackar" på tänderna. Nu är dom bortslipade och samma känsla kvarstår ändå...
  • Anonym (Fule fan)
    CharlieGallifrey skrev 2013-11-30 17:44:11 följande:
    Jag fick överbett pga min tandställning. Slutade med att jag fick dra ut två tänder i överkäken och sedan spänna åt tandställningen :)
    Dock kunde jag få in ett finger mellan tänderna så
    !!! Gråter och jag har inte ens fått mina visdomständer i överkäken ännu, fastän dom finns där och förmodligen kommer titta fram en vacker dag. (Är 26 år gammal)
  • Anonym (Fule fan)

Är det ingen annan som upplevt detta och har en "solskenshistoria" om att det rättade till när man i slutet av behandlingen började finjustera tänderna? Det går liksom inte en enda timme utan att jag stör mig på hur tänderna KÄNNS, och då ska man inte tala om hur jag känner när jag SER mig själv på kort eller i spegeln! :'(

• Anonym (Fule fan)

Eftersom jag är 26 år har jag betalat detta själv och jag blir snart deprimerad av vetskapen att jag betalat 30000 för att se fulare ut än innan! 

• Petite Chérie

Jag fick ett stort mellanrum mellan mina framtänder i början på behandlingen. Skitfult och jag ville bara gå tillbaka till mitt överbett. Men efter ett tag, med flera spänningar så försvann både mellanrummet och överbettet. Idag har jag jättefina tänder.

Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
  • Toppen9

Jag fick oerhört stort överbett pga tandställningen... Kan inte bita i frukt/äta mackor med pålägg då tänderna inte möts och har av delen jag försöker bita av.

• Anonym (Fule fan)
    AngieT skrev 2013-12-02 22:40:51 följande:
    Jag fick ett stort mellanrum mellan mina framtänder i början på behandlingen. Skitfult och jag ville bara gå tillbaka till mitt överbett. Men efter ett tag, med flera spänningar så försvann både mellanrummet och överbettet. Idag har jag jättefina tänder.
    Jo, så har jag också fått. Plötsligt hade jag ett mellanrum mellan framtänderna, men det försvann när tänderna flyttade sig. Det känns bara som att förändringar som gör att t.ex. framtänderna hamnar längre fram (som vid ett överbett) är svårare att rätta till eftersom då är det liksom käken som reglerats snarare än tänderna, om du förstår vad jag menar?
  • Anonym (Fule fan)
    Toppen9 skrev 2013-12-02 22:44:03 följande:
    Jag fick oerhört stort överbett pga tandställningen... Kan inte bita i frukt/äta mackor med pålägg då tänderna inte möts och har av delen jag försöker bita av.
    Näe... fy vad jobbigt! Hade du räls? Hade du inte överbett innan? Alltså blev det sådär för dig under behandlingens gång? Eller kom det efteråt trots att du använde retainer?

Darrar nästan av sorg nu, för det verkar ju vara jättevanligt att det blir såhär? Jag känner mig typ trött i käken, särskilt underkäken av detta.
  • Petite Chérie
    Anonym (Fule fan) skrev 2013-12-02 22:44:48 följande:
    Jo, så har jag också fått. Plötsligt hade jag ett mellanrum mellan framtänderna, men det försvann när tänderna flyttade sig. Det känns bara som att förändringar som gör att t.ex. framtänderna hamnar längre fram (som vid ett överbett) är svårare att rätta till eftersom då är det liksom käken som reglerats snarare än tänderna, om du förstår vad jag menar?
    Hmm, nja jag vet inte faktiskt. Ett överbett går ju att fixa. Mitt gick ju ner massor. Har du pratat med tandläkaren om detta?
    Please, don't be a bitch to me. Because then i'll have to be a bitch back, and i'm better at it than you.
  • Toppen9

Jag hade nån millimeters överbett innan tandställningen. Nu har jag 1-1,5 cm

• Anonym (Fule fan)
    Toppen9 skrev 2013-12-03 19:27:25 följande:
    Jag hade nån millimeters överbett innan tandställningen. Nu har jag 1-1,5 cm
    Det låter jättehemskt!!! Förstår att du har problem med att bita genom mat :( Tandställningen ska ju rätta till, i mitt fall ett litet, fel. Inte skapa ett värre! Mitt överbett är just nu ½ cm, men jag har som sagt inte fått mina visdomständer ännu. Blir ganska oroad över att så många verkar få detta problem... Det är ju INTE något som tandläkaren säger direkt! Det enda problem jag fick höra var att rötterna KUNDE bli kortare. 
  • Anonym (Förtvivlad)

Hej!

Ser att inlägget är 5 år gammalt. Undrar om du fått någon hjälp?

Har själv blivit illa behandlad av tandreglerare.

Hade raka tänder från början förutom en framtand som flyttat på sig utåt. Efter behandlingen fick jag överbett, dvs lutande tänder uppe och nere är tänderna dubbelt så synliga som förut. Hela bettet och partiet runt munnen är jättefult och känns inte bra. Har öppna tandhalsar på flertalet tänder vilket lett till ilningar och har även molande värk i tänderna, allt detta påstod tandregleraren att jag själv åstadkommit.

Skulle vara intressant att få veta hur det gått för dig.

Svar på tråden Fått överbett av tandställningen?