• Lesky

Efter lumbalpunktion - smärtor, kramper, spasmer i vänster ben, har en nerv skadats?

Hej!

Genomgick en tidsmässigt kort (15-20 minuter) lumbalpunktion fredag 29:e november klockan 13.00.

Låg på en brits med fötterna uppdragna mot hakan, ingen bedövning.

Kände när läkaren stack och sedan ett tryck fram och tillbaka, efter ett tag fick jag ilningar/ont i vänster ben. Vilket jag påpekade för läkaren, då försvann besvären med återkom strax därpå igen, varpå jag åter sa till läkaren. Efter det kände jag inget mer resten av undersökningen.

Nu drygt 26 timmar efter ingreppet har jag fortfarande ilningar/ryckningar/obehag/ont/vibrationer/spasmer i vänster fot, vad, fram och baksida lår. Klart lindrigare än den smärta/obehag jag kände under ingreppet dock.

Är detta normalt? Har läkaren träffat en nervrot? Om så är fallet, kommer den självläka med tiden? Kan det ha blivit en neurologisk skada? Och om, kan man behandla det akut med någon medicin eller dylikt?

Börjar bli rejält stressad när tiden går och symptomen inte försvinner, är rädd för permanenta men. Har på nätet sett att ett flertal andra persioner upplevt bensmärta under ingreppet, men inte att de skulle uppleva fenomen i benet så här långt EFTER ingreppet.

Stort tack på förhand för råd!

Mvh
    L

• Svar på tråden Efter lumbalpunktion - smärtor, kramper, spasmer i vänster ben, har en nerv skadats?
  • Anonym (Vårdguiden)

Förutom att en del får huvudvärk, är det mycket ovanligt att man får besvär efter ett ryggvätskeprov.

Man ska kontakta sjukvården om man efter ett ryggvätskeprov får

feber utan tydlig orsak eller

till exempel svaghet eller känselnedsättning i benen.

• Dr Love

Ring 1177 om du gjort det än och om du känner dig orolig. Känner du dig svag i benet eller upplever känselbortfall är det viktigt att du kontaktar sjukvården så snart som möjligt.

• Lesky
    Dr Love skrev 2013-11-30 19:33:29 följande:
    Ring 1177 om du gjort det än och om du känner dig orolig. Känner du dig svag i benet eller upplever känselbortfall är det viktigt att du kontaktar sjukvården så snart som möjligt.
    Ringde.

Sköterskan konsulterade läkare och ringde tillbaka.

Sa följande:

"Ilningen/smärtan" under ingreppet kunde orsakats av en blödning. Dålig blodcirkulation där, vilket för att det tar längre tid att bli normal (kanske flera dagar). Men att jag borde bli gradvis bättre. Mindre vanlig komplikation.

Om benet domnar bort eller jag får känselbortfall i benet ska jag däremot åka in akut"

Läkaren tyckte att jag borde vara sängliggande.

Hur låter denna förklaring, ni som kan något om saken?
  • Lesky
    www.health.qld.gov.au/consent/documents/medicine_01.pdf

C. Risks of a lumbar puncture (spinal tap)

There are risks and complications with this procedure.
    They include but are not limited to the following.
    Specific risks:

Headache that can be severe and last up to
    several days. It will not be permanent. Risk 1-4%.

Backache is common especially at the time of the
    procedure affecting up to two thirds of patients. It
    often can last several days. Rarely it is
    permanent.
    [B]
    Leg pain. Shooting pain down the legs at the time
    of the procedure is common, affecting about 10%
    of patients. It usually settles when the needle is
    removed. Rarely, ongoing pain occurs for a few
    days. Very rarely, permanent pain can occur. [/B]

Varför fick jag inte en sådan där broshyr innan ingreppet? Hade aldrig gått med på det om jag visste att risker för permanenta skador förelåg.
  • Anonym (Lo)

Det kan hända men det går över efter typ en vecka. Det är bara om du tappar känseln som du ska åka till sjukhuset.

• Lesky
    Anonym (Lo) skrev 2013-11-30 20:51:09 följande:
    Det kan hända men det går över efter typ en vecka. Det är bara om du tappar känseln som du ska åka till sjukhuset.

Vad jag undrar kring detta är, VAD är det som kan göra att smärtan blir långvarig eller permanent? Är det en nerv som ha skadats eller en nervrot? Eller en blödning?

• Aimee68

Va otrevligt! Hur känns det idag? Förmodligen känner du av att en nerv träffats. Men om det blivit en nervpåverkan borde det kännas som känselbortfall eller svaghet ?! Jag kände oxå av det när jag gjorde lumbalpunktion men den smärtan försvann och jag fick istället en grym huvudvärk i nästan tre veckor. Hoppas du känner dig bättre.

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Lesky
    Aimee68 skrev 2013-12-01 10:38:49 följande:
    Va otrevligt! Hur känns det idag? Förmodligen känner du av att en nerv träffats. Men om det blivit en nervpåverkan borde det kännas som känselbortfall eller svaghet ?! Jag kände oxå av det när jag gjorde lumbalpunktion men den smärtan försvann och jag fick istället en grym huvudvärk i nästan tre veckor. Hoppas du känner dig bättre.
    Det är tyvärr lika illa idag om inte lite värre. Har fått extrem smärta i min vänstra arm ett par gånger också. Jag är livrädd att det ska återkomma och stanna kvar.

Det är ju om man får känselbortfall eller svaghet som du säger, som man ska åka in akut. Antar att det är för att det livshotande/extremt farligt. 

Benfenomenen kanske inte är farliga, men smärtsamma och jobbiga att genomlida, jag vill absolut inte ha det så resten av livet. Har läst på engelska om proceduren nu och det finns masssor av folk som har liknande smärtor och sensationer som aldrig försvunnit efter ingreppet. 

Jag ångrar mig så fruktansvärt att jag inte läste på ordentligt innan ingreppet, hade aldrig gjort det om jag hade vetat om de här riskerna, jag trodde det bara var tillfällig huvudvärk som kunde hända.
  • Dr Love
    Lesky skrev 2013-12-01 12:22:26 följande:
    Det är tyvärr lika illa idag om inte lite värre. Har fått extrem smärta i min vänstra arm ett par gånger också. Jag är livrädd att det ska återkomma och stanna kvar.

Det är ju om man får känselbortfall eller svaghet som du säger, som man ska åka in akut. Antar att det är för att det livshotande/extremt farligt. 

Benfenomenen kanske inte är farliga, men smärtsamma och jobbiga att genomlida, jag vill absolut inte ha det så resten av livet. Har läst på engelska om proceduren nu och det finns masssor av folk som har liknande smärtor och sensationer som aldrig försvunnit efter ingreppet. 

Jag ångrar mig så fruktansvärt att jag inte läste på ordentligt innan ingreppet, hade aldrig gjort det om jag hade vetat om de här riskerna, jag trodde det bara var tillfällig huvudvärk som kunde hända.
    Hade du inte genomgått ingreppet hade du utsatt dig för andra (antagligen) större risker. Chansen att du skulle ha drabbats av några permanenta men efter en lumbalpunktion är mycket små, det är en vanlig neurologisk undersökning. Hade jag varit i din sits hade jag nog avvaktat en vecka och noterat om det försämrades ytterligare eller förblev oförändrat. Det är lätt att bli uppjagad av andras erfarenheter på nätet då det ofta är de värsta fallen som folk delar med sig av.

Men det är du som känner din egen situation bäst så lyssna på de råd du fått från sjukvårdspersonal och sök vård om du upplever att något är alldeles galet.
  • Lesky
    Uppdatering: 

Under ingreppet hade jag ENDAST känning vänster ben. Under fredagen hade muskelspasmer i höger rumpa ett par gånger. Under lördagen hade jag ilningar i vänster arm ett par gånger, bara någon sekund i taget. 

Under söndagen har jag haft ilningar på upp till 2 minuter i sträck i vänster arm och även haft känningar i höger arm. 

Nu på måndag morgon har jag haft känningar i höger ben och höger höft. 

Kan man dra någon slutsats av att problemen breder ut sig över kroppen? Borde inte symptomen begränsa sig till den nerv som läkaren kom åt under ingreppet? (dvs den nerv som påverkade vänster ben under ingreppet)
Svar på tråden Efter lumbalpunktion - smärtor, kramper, spasmer i vänster ben, har en nerv skadats?