Odla nära yttervägg
Hur nära fasaden vågar man sig på att ha något, och vad? Är norrläge och ett par meter längs en gång som jag tänker på.
Hur nära fasaden vågar man sig på att ha något, och vad? Är norrläge och ett par meter längs en gång som jag tänker på.
typ 30 cm ifrån funkar bra, vad du ska odla har jag ingen aning om men allt från olika blommor till kanske tomater funkar...
Jag hade absolut inte planterat nära husväggen om det inte är nödvändigt. Fukt är inte bra för grunden på något sätt. Googla lite så ser du
Tänk efter ordentligt! Inte värt att få problem med fukt av att du stått och vattnat så nära. Du vet ju hur fukt/ vatten sprider sig bara i en stor blomkruka.. Hur nära som är nära, beror helt på vad du har för mark och dränering. Men man ska vara riktigt försiktig!! Jag skulle inte plantera alls nära en husvägg. 30 cm är garanterat för nära. ( har precis läst en Högskolekurs i byggteknik och fuktskador i husgrunder.
Vad kan man annars göra för att få entrén se trevligare ut?
Det är först ca 30 cm grus, sedan någon meter gräs. Utanför det gången mot entrén.
Men om man planterar exempelvis ett fruktträd - hjälper inte det till att ta bort fukt ur marken?
Jag har tänkt att plantera mot husväggen (vindruva, fruktträd etc.) men att plantera i en stor kruka för att inte rötter etc. ska leta sig in i grunden. Är det också dumt?
Nära är såklart ett relativt begrepp men om man tittar lite på hur saker och ting växer så kan man tänka lite själv. Vill man inte ha in rötter i dräneringen så är det ju smart att ta något med ett begränsat rotsystem.
Vanliga perenner räcker oftast om man sätter ca 30 cm ut. Träd och buskar behöver mer. I norrläge kan det bli väldigt fint m rodhodendron och dem skulle jag sätta 1-2 meter ifrån ett hus.