• marie caroline

Bebis med supertorr hud - vilken kräm/olja?

Jag har en liten kille på fem månader som verkligen har torr och känslig hud. Han är verkligen supertorr över hela kroppen, och jag försöker febrilt hitta något som kan lindra.

Har provat en del produkter men hittar ingenting som fungerar. Nu funderar jag på att testa olja och kräm från Burts Bees eller Estelle & Thild. Har ni provat någon produkt från dessa märkens baby/barnserier? Vad har ni annars provat som fungerar?

De märken som vi provat som verkligen inte fungerat är:
    - Natusan
    - Libero
    - Weleda
    - Änglamark
    - Bodyshop

Jag tar tacksamt emot alla tips ni kan ha.

• Svar på tråden Bebis med supertorr hud - vilken kräm/olja?
  • Jacqueline

Fick rådet att använda miniderm från Apoteket när min tös var liten och hade problem med torr hud.

• zeraff

Jag brukar smörja in både mig själv och barnen med olivolja, nu på vintern kan båda mina barn få torreksem och då använder jag Miniderm som finns på Apoteket.

• Lena

Purelan och mandelolja funkar bra på vår med torr hud. Svider inte och innehåller inte en massa konstiga ämnen. Skulle nog använda bara Purelan om den inte hade så hård konsistens vid rumstemperatur, vid kroppstemperatur är den jättetrevlig att jobba med.

• Barbamama08

Är själv atopiker, och har i vuxen ålder bara problem med händerna. Vill man köra naturligt så tycker jag att jättenattljusolja fungerar bra. Jag brukar klippa upp kapslarna och smörja in på fuktig hud, när jag använder det. Mandelolja fungerar också ok. Men jag vet att man inom sjukvården inte rekommenderar vegetabiliska oljor till barn med känslig hud pga ev. allergier, men du kan ju prova på en liten yta först kanske och se om han reagerar.

Annars kanske ni ska gå till en hudläkare så att ni kan få saker på recept. Skulle nog inte rekommendera barnläkare då de inte vet så mycket om hud.

• Echo

Locobase Repair när det är riktigt illa, Essex är också bra. Dessa blev vi rekommenderade som mjukgörande när sonen fick eksem och de funkade bra!

• ApanApansson

Har ni försökt komma på varför huden beter sig som den gör?
    Köp absolut inte någon kemisk mjukgörande sörja från apoteket! Bada inte mer än en gång i veckan och ha absolut inte tvål eller shampoo, jojobaolja i badet är jättebra. Du kan ju även smörja han med jojoba.
    Såg att du testat Weleda, jag upplever annars att Weledas ringblomma är väldigt bra på min hud när den är torr.

Stupid is, as stupid does!
  • Pissenisse

Locobase repair är bra på extremt torra ställen men kanske lite väl fet för att smörja in hela kroppen med. Har ni fått hjälp att utesluta allergier och så? Vi har en riktigt allergisk kille och när han endast ammades märkte vi bara att han var sandpappertorr och sprack i huden.

• JMorina

En till här som vill tipsa om

MiniDerm :) Den är kanon till mina grabbar i alla fall.

Svar på tråden Bebis med supertorr hud - vilken kräm/olja?