• scrapparlotta

egna hamburgare?

Jag har köpt en hamburgepress så nu ska jag göra egna hamburgare, men hur gör man dom bäst? Kan man bara ta färsen och platta till den i pressen och krydda sen, eller ska man krydda i smeten innan man pressar den i pressen? Bör man ha massa ströbröd och ägg och sånt eller räcker det med bara färsen?

• Svar på tråden egna hamburgare?
  • SonOfSagan

Det beror på kött och vad man själv föredrar. Bäst burgare tycker jag man får om man knådar in lite kryddor i ett fett nötkött(~20%) innan man pressar det. Viltkött brukar inte behöva kryddas lika mycket och kan därför kryddas utvändigt efter men det tenderar att kunna bli lite torrt då viltfärs är väldigt fettsnålt.

• scrapparlotta
    SonOfSagan skrev 2013-12-01 12:29:11 följande:
    Det beror på kött och vad man själv föredrar. Bäst burgare tycker jag man får om man knådar in lite kryddor i ett fett nötkött(~20%) innan man pressar det. Viltkött brukar inte behöva kryddas lika mycket och kan därför kryddas utvändigt efter men det tenderar att kunna bli lite torrt då viltfärs är väldigt fettsnålt.
    Jag har blandfärs hemma just nu.....hade tänkt göra på nötfärs, men hade bara blandfärs hemma idag. Men man behöver inte ha ströbröd och ägg i alla fall?
  • SonOfSagan
    scrapparlotta skrev 2013-12-01 12:31:32 följande:
    Jag har blandfärs hemma just nu.....hade tänkt göra på nötfärs, men hade bara blandfärs hemma idag. Men man behöver inte ha ströbröd och ägg i alla fall?
    Nej, det hänger mest på stekningen. Blandfärs smakar lite mindre än nöt så det kan vara en bra ide att krydda färsen innan den pressas.
  • JPT

Köp högrevsfärs nästa gång; blir riktigt mumsiga burgare! Räcker med salt och peppar och jag tycker de blir godare att krydda när de väl är formade. 

Gud vad sugen jag blev på hamburgare nu... Obestämd

Svar på tråden egna hamburgare?