• Merry

Om utredningen inte ger svar då?!

Vi är inne på vårt 19:e försök utan resultat och på fredag ska vi få svar på vår utredning. Gissa om vi mår dåligt nu!
    Vad jag är allra mest rädd för är att han ska säga "Nej, vi hittar inget fel på er" för vad gör man då?! Vad händer då? Kommer vi inte att få remiss till IVF, kommer vi inte få papper på svårigheter att få barn så vi kan adoptera (vissa länder kräver ju det)? Eller hur funkar det?
    Jag är så rädd att han ska säga att vi ska fortsätta försöka liksom för när vet man då när man ska avbryta och ge upp? Vi är 33, jag känner hur tiden rinner iväg... Hjälp!!!

• Svar på tråden Om utredningen inte ger svar då?!
  • Ottina

Hallojsan där !!!!
    Vi är inne på vårt 3 år med försöka få barn............min man blir 42 i år och jag blir 37...........inget fel på oss enligt undersökningarna.............vi har fätt äta läkemedel och genomgått en del undersökningar.........nu efter 2 år gör vi vårt först IVF. Genom landstinget..............och nu vet vi dessutom att mannes simmare är lite lite slö annars inget. Lycka till nu.

• Teälskare

Om de inte hittar något fel på er så blir ni sk: oförklarligt barnlösa. Då vill läkarna (i alla fall i skåne) att man sammanlagt ska försöka i två år innan man får IVF.

Angående adoption så har det ingenting med att göra om ni är oförklarligt barnlösa. Förvissa har adoptionsländerna olika policy (man måste vara kristen-Etiopien, Får ej ha varit sjuk-Kina (typ cancer etc.). Våra kompisars man har haft testickelcancer och de kan därför inte få barn. Nu har de adopterat en liten jättesöt flicka från Korea.

Invänta svar och utgå därifrån. Ni kommer att få barn på det ena eller andra sättet. Själv ska jag göra IVF/ICSI och tampas med det. det är jättejobbigt och känns svårt stundtals men det finns i alla fall en chans att det kommer att fungera.

Lycka till!
    Kram!

• Agronom

Vi är oförklarligt barnlösa och får prova insemination samtidigt som vi står i kkön för att göra IVF.

ATt inte hitta några fel betyder ju inte att allt är kört...snarare att man har fler möjligheter under tiden man väntr på IVF.

• Eris

hej, jag vet hur du känner, har själv haft 3mf varav 2 var ma.
    Vi ska oxå få göra en utredning i maj o jag e oxå så j-a rädd för vad dem ska säga.
    Jag vill nästan att de ska hitta ngt fel, inget allvarligt, men ngt som dem kan hjälpa oss med, typ vitamin b, eller folsyra.
    Hoppas allt går bra för er, stora kramar #---- ----#

• Merry

Hejsan och tack för era svar!
    Ja, vi är då alltså oförklarligt barnlösa, till synes helt friska och det var en lättnad trots allt. Vi ska oxå få försöka med insemination medan vi står i kö men eftersom det är 2 års väntetid för IVF (genom landstinget) kommer vi prova privat om inte inseminationen funkar.

Lycka till alla!

• GrönDrake

Hejsan!

Ni som är oförklarligt barnlösa, har ni fått ställa er i IVF-kön och börja inseminera under tiden? Det verkar som det är vanligt. Vi får inte göra något alls! Läkaren sa att vi kan få testa insemination men att chansen att lyckas inte är större än vid vanlig samlag...

• Agronom

Vi står på kö till IVF och blev rekommenderade att under tiden prova 3 inseminationer då vi bägge hade så bra provsvar efter utredningen.

VÅr inseminationsläkare sa att när ett par försökt bli gravida i ett år eller mer så är det 4-5 % chans vid varje äl att bli gravida att jämföra med insemination som är 20-25% chans varje gång. Då är det ju betydligt större chans att lyckas med insemination än att prova hemma innan IVF.

Vilket landsting hör ni till Grön Drake? Går ni privat? DU kan ju be om en remiss till en klinik som utför inseminationer och låta dem (efter att ha läst era provsvar från utredningen osv) bedöma om det är läge för er att prova insemination,

• jessiejones

Hejsan!

Jag och min sambo är oförklarligt barnlösa ,jag åt inte p-piller på 6 år men inget hände.
    Vi håller nu på med vår första Ivf, det var inte ens tal om inseminationer, varför vet jag ej.

De har inte hittat nåt fel på oss, vi blir 28 år

• GrönDrake

Agronom: Ja, vi går privat. Om vi ville kunde vi som sagt få prova insemination (ostimulerat) och är det som du säger med chanserna så vore det ju bättre att testa det! Ska se hur mannen ställer sig till det.

Vår läkare rekommenderade zink för att förbättra spermierna så det jobbar vi på med

• Agronom

Gröna draken: Men då kanske det är just för att din man inte har så många/rörliga spermier som er läkare inte tycker att insemination är något för er utan det är bättre att gå på IF....?!

• GrönDrake

Agronom: Men vi ska inte till IVF eller så utan har ingen behandlig eller åtgärd. Så därför funderar jag på hur länge vi ska försöka på egen hand och hur chanserna är.. Har också läst att det inte är så stor chans at lyckas själv efter ett år...

• Agronom

Men föreslog inte er läkare på sammanfattningssamtalet hur ni kunde gå vidare.....??? Det är ju han/hon som skickar remiss till IVF och inseminationer.

• Agronom

FÅr jag fråga var ni gjort er utredning?

• GrönDrake

Agronom: Läkaren ringde och berättade provsvaren och sa att vi själva fick välja om vi ville prova insemination eller försöka vidare.

• Agronom

I så fall tycker jag att du ska säga att ni vill bli remitterad för IVF och under tiden prova insemination.

Är det Mama Mia, Sthlm du gjort utredningen på?

• GrönDrake

Agronom: Ska prata med maken och sen ringa till läkaren igen, det var tråkigt att vi inte fick ett besök där vi kunde ställa frågor utan bara ett telesamtal.

Nej, vår klinik ligger inte i Stockholm.

Tack för dina svar!

• Agronom

I en utredning ska man absolut få (och kräva) ett sammafattningssamtal öga mot öga där man får alla sina provsvar summerade och där man sedan får rekommenderade vägar att gå vidare baserat på vad provsvaren sa!!

Lycka till!!!

• Merry

Ja, vad konstigt att ni inte fick ett personligt möte! Vi vet inte helt säkert ännu om vi blir erbjudna insemination, det avgör landstinget så vi får vänta tills vår remiss kommer om någon vecka innan vi kan ringa och höra. Men vår läkare sa att när båda är till synes helt friska och speciellt om spermierna är bra så brukar man testa insemination under tiden som man väntar för då är oddsen rätt goda.
    Jag tror inte vi väljer att göra insemination privat om vi inte får det via landstinget, det var ganska dyrt så då går vi nog hellre rakt på IVF.

• seafree

Vi fick veta igår att det inte var något fel på oss(har försökt i 4år) så vi har fått remiss för IVF och under väntetiden så ska jag äta någon typ av hormon(möte med läkaren på tisdag,får mer info då)... sambons simmare är lite slöa, men det förklarar inte infretilitetn enligt vår läkare!
    Vi har ca 6mån väntetid för IVF!

• GrönDrake

Nu har vi också fått klartecken för insemination! Ska lämna blodprover först och sen ska vi göra första gången utan hormoner. Vi är oförklarligt barnlösa.

Svar på tråden Om utredningen inte ger svar då?!