• Anonym (...)

en fråga om linkedin

Jag fick mail om att en person jag känner bjudit in mig till att bli en kontakt på linkedin. eftersom jag inte har linkedin så ignorerade jag det och fick sedan påminnelse från denna person eller linkedin 2 gånger till.
    Nu till min fråga, kan man bli inbjuden automatiskt eller måste person aktivt ha letat just min mailadress och bjudit in mig själv? Hur funkar det? Det jag försöker klura ut är om personen själv bjudit in mig eller om linkedin sökt i personens kontakter och sedan bjudit in mig automatiskt. Fråga mig inte hur, jag har inte linkedin, bara undrar om det är möjligt.

• Svar på tråden en fråga om linkedin
  • Kejo

LinkedIn fattar inga "egna" beslut och skickar kontaktförfrågan automatiskt. Dock så föreslår LinkedIn att användaren ska skicka kontaktförfrågan till de personer du eventuellt har sparad i din epostlista. Detta är dock helt frivilligt men det är möjligt att du blev kontaktad "av bara farten". Verkar det vettigt?

• Anonym (...)
    Kejo skrev 2013-12-01 18:09:10 följande:
    LinkedIn fattar inga "egna" beslut och skickar kontaktförfrågan automatiskt. Dock så föreslår LinkedIn att användaren ska skicka kontaktförfrågan till de personer du eventuellt har sparad i din epostlista. Detta är dock helt frivilligt men det är möjligt att du blev kontaktad "av bara farten". Verkar det vettigt?
    Japp, tack!
  • Anonym (Undrar också)

Men om den person som bjudit in mig till att bli en kontakt är helt okänd för mig? Jag har såvitt jag vet aldrig någonsin haft kontakt med varken den personen eller någon annan som jobbar på det företaget eller någon av dem jag kunde se att han har som kontakter?

• Kejo
    Anonym (Undrar också) skrev 2013-12-01 18:52:45 följande:
    Men om den person som bjudit in mig till att bli en kontakt är helt okänd för mig? Jag har såvitt jag vet aldrig någonsin haft kontakt med varken den personen eller någon annan som jobbar på det företaget eller någon av dem jag kunde se att han har som kontakter?
    Visst får man kontaktförfrågningar även från främlingar. Dessa kan ha letat fram dig baserat på den info du uppgivit om dig själv såsom arbetsplats, bransch etc (eller så är de bara kontaktsökande i största allmänhet).

De kan också ha hittat dig genom att du listas under "people you may know" - där kan personen i fråga få dig som förslag om ni tex har gemensamma kontakter. På så sätt fungerar det lite som Facebok - det går ju ut på att man ska skapa nya kontakter och funktionerna i LinkedIn är anpassade för att kunna optimera detta.

Viktigt att veta är dock att du kan styra vilken info om dig som ska synas för kontakter och icke-kontakter. Ju mer info som syns publikt desto större risk att okända "nut cases" kontaktar dig (ok, liten överdrift men du förstår vad jag menar).

Men som sagt, det finns ju alltid folk som söker efter speciella kriterier (stad, utbildning, bransch etc) och du råkade passa in på dessa.

Svar på tråden en fråga om linkedin