• Anonym (Anonym)

Min mamma har betalningsanmärkning - Kan hon teckna en ny telefon?

För två år sedan skaffade min mamma ett abonnemang och en telefon till mig som vi tog på avbetalning. Då hade hon inga betalningsanmärkning, men det har hon nu. Bindningstiden för både abonnemanget och telefonen har gått ut, men för några veckor sedan tecknade hon ett nytt abonnemang. Och det gick utan problem. Gäller det samma med telefonen också? 

Anledningen till att jag inte tecknar det på mitt namn beror på att jag inte fyllt 18 än. 

• Svar på tråden Min mamma har betalningsanmärkning - Kan hon teckna en ny telefon?
  • Anonym

Köp ett tefillkort å betala för det obetalda först istället . Gör rätt för dig/er

• emtherese

Vad jag vet så ska man inte kunna teckna någonting öht på avbetalning om man har betalningsanmärkning(ar). Men det gäller ju att företaget som hon tecknar avtalet hos, gör kreditupplysning på henne för och veta om hon har betalningsanm. Det kan ju vara så att företaget som ni tecknade abonnemanget hos inte tog kreditupplysning, men att det företag som ni ska ta avtal på telefonen hos gör det. Låter dock konstigt att det inte har gjorts kreditupplysning på henne (om så är fallet).

• Anonym (s)
    emtherese skrev 2013-12-01 19:50:07 följande:
    Vad jag vet så ska man inte kunna teckna någonting öht på avbetalning om man har betalningsanmärkning(ar). Men det gäller ju att företaget som hon tecknar avtalet hos, gör kreditupplysning på henne för och veta om hon har betalningsanm. Det kan ju vara så att företaget som ni tecknade abonnemanget hos inte tog kreditupplysning, men att det företag som ni ska ta avtal på telefonen hos gör det. Låter dock konstigt att det inte har gjorts kreditupplysning på henne (om så är fallet).
    det där stämmer inte.. visst görs en upplysning men du kan visst täckna saker när du har betalningsanmärkning.. det görs en prövning på personen och visst det kanske är sårare o få saker men det går..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym skrev 2013-12-01 19:49:46 följande:
    Köp ett tefillkort å betala för det obetalda först istället . Gör rätt för dig/er
    Jo, fast nu har det gått väldigt långt gällande hennes betalningsanmärkningar. Så det är ingen "quick fix". Tänker inte gå in på detaljer, men hon har liksom inte levt ett lyx-liv för att få dom utan hon har bl.a. blivit sjukskriven och då har hon helt enkelt inte haft råd att kunna betala "vanliga" saker. 
  • ApanApansson

Har man inte råd att betala räkningar säger man väl upp abonnemang inte tar på sig nya!!
    Oavsett om hon/ni får ta på er mer betalningar så bör ni reda ut de som finns först!

• matildadl

En del tillåter nytt abonnemang/hämta ut ny telefon även om man har betalningsanmärkning. Har hon bara förnyat eller liknande hos samma företag som hon varit kund på innan är seg inga bekymmer att förnya eller hämta ut ny mobil. Skulle hon dock vilja byta operatör kan det nya neka pga anmärkningen :) detta kan man göra även om man är hos kronofogden. Det bästa att göra är att försöka ändra abonnemanget till ett fast pris, dumt att säga upp något som man behöver om man kan ändra kostnaden :)

• Anonym (Anonym)
    matildadl skrev 2013-12-02 00:07:38 följande:
    En del tillåter nytt abonnemang/hämta ut ny telefon även om man har betalningsanmärkning. Har hon bara förnyat eller liknande hos samma företag som hon varit kund på innan är seg inga bekymmer att förnya eller hämta ut ny mobil. Skulle hon dock vilja byta operatör kan det nya neka pga anmärkningen :) detta kan man göra även om man är hos kronofogden. Det bästa att göra är att försöka ändra abonnemanget till ett fast pris, dumt att säga upp något som man behöver om man kan ändra kostnaden :)

Okej, tack ska du ha!Glad

Jag hade tele2 kompis innan, men bytte till tele 2 Volym istället(fast kostnad). Mycket bättre. Då ska jag be mamma ringa imorgon och fråga om det går att ta mobilen på avbetalning, hoppas hoppas!! 

• Anonym (Katarina)

annars är rådet, försök hitta ett extra jobb så kan du betala din egen. Kanske finns något där ute du kan söka som ung ändå. räcker med att du arbetar någon dag i veckan eller några timmar så kan du spara ihop till saker själv som du vill ha. 

Min bror arbetade varje kväll efter skolan på Ica och hade mer pengar än min mamma.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Katarina) skrev 2013-12-02 03:11:45 följande:

annars är rådet, försök hitta ett extra jobb så kan du betala din egen. Kanske finns något där ute du kan söka som ung ändå. räcker med att du arbetar någon dag i veckan eller några timmar så kan du spara ihop till saker själv som du vill ha. 

Min bror arbetade varje kväll efter skolan på Ica och hade mer pengar än min mamma.

Jag jobbar redan, och ska alltså betala den själv! Problemet är bara att mobilen inte kan stå på mig, eftersom jag är under 18. Eller menar du att jag ska spara ihop och betala den kontant?
Svar på tråden Min mamma har betalningsanmärkning - Kan hon teckna en ny telefon?