• Anonym (Aprilbarn)

Rörlig lön hur gör ni då?

Hej! Väntar barn i april 2014 men undrar lite hur ni räknar ut min mammapenning. Jag är fast 15% men jobbar aldrig bara 15% jag får nästintill alltid skriva på förhöjning av % varje månad som tex nu i november ochd ecember har jag skrivit på 100% .. Dem månaderna jag inte skriver på något förhöjd % så ringer alltid jobbet in mig ändå! Går ni efter årsinkomsten eller hur räknar ni när man har det såhär?

• Svar på tråden Rörlig lön hur gör ni då?
  • Försäkringskassan

Hej!

När du skickar in moderskapsintyget så skickar vi ut en förfrågan om inkomst till dig som du ska lämna till din arbetsgivare. Står du som inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande resten av tiden så ska du ha en annan blankett, som du får ringa om och då kan det bli att vi tittar på tidigare anställning.

Om det blir det arbetet du har nu så ska arbetsgivaren ska fylla i din årsinkomst, årsarbetstid osv.
    Fyller de bara i din inkomst på 15% och att du arbetar mer varje månad så kan du skicka in lönespecifikationer som visar hur du har arbetat de senaste 6 eller 12 månaderna, beroende på hur mycket det varierar från månad till månad. 

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Anonym (Aprilbarn)

Tusen tackför det snabba svaret.

nu blir jag lite lugnare hehe

Svar på tråden Rörlig lön hur gör ni då?