• Charlotte 86

Höja sgi om den sänkts

Hej!
    Min dotter fyller 1år nu på fredag och då har jag förstått att man måste ta ut fem dagar i veckan för att min sgi inte ska sjunka. Hur snabbt sjunker den och hur gör man för att höja den igen? Jag skulle vilja spara dagar och funderar därför på att låta min sgi sjunka. Men låt oss säga att jag tar ut 3 dagar i veckan i dec och jan och sen feb-april tar jag fem dagar i veckan spelar de någon roll? eller har den sänkts så har den? Höjs den från den dagen jag börjar arbeta igen eller måste man arbeta en viss tid? 6 månader är det väl som gäller för att höja föräldrapenningen men är det samma med den ersättningen man får för vabb och sjukskrivning? 

Och har jag fattat rätt här, blir jag gravid igen innan barn 1 är 1år och 9 mån så behåller jag samma nivå på föräldrapenningen oavsett om min sgi har sänkts eller inte?

Mvh Charlotte

• Svar på tråden Höja sgi om den sänkts
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man är helt föräldraledig och inte tar ut 5 hela dagar i veckan från det barnet fyller 1 år så nollas SGI:n från den dagen barnet blir 1 år.

För att få ny SGI så ska man ha arbetat eller komma att arbeta 6 månader i sträck utan avbrott hos samma arbetsgivare.

Blir man gravid inom 1 år och 9 månader så har man rätt till samma föräldrapenning som för det tidigare barnet.

Hälsningar
    Hugo, handlägagre

• Charlotte 86

okej då har jag ytterligare en fråga. Jag sökte 3 dagar i veckan av rutin sist jag skickade en ansökan. Kan jag gå in och göra ytterligare en ansökan med 2 dagar per vecka för samma period?

Min dotter fyller som sagt på fredag måste jag söka ytterligare 2 dagar för denna veckan också? I perioden jag sökt har jag valt mån-ons. Om jag lägger in en period för 6-20dec kan jag söka för tor och fredag också då så blir de rätt eller hur gör jag? Då blir de ju minus en dag denna veckan om du fattar vad jag menar. Lite krångligt förklarat detta kanske men det är ganska krångligt detta Flört

• Försäkringskassan

Hej igen,

Det går bra att skicka in en ansökan om du vill ha fler dagar med föräldrapenning den perioden du beksriver.

Om barnet fyller år på fredag den 6 december så behöver du ta föräldrapenning från och med fredagen. Perioden 2-5 december anses du redan sysselsatt med föräldraledighet. Alltså krävs det bara en dag till med föräldrapenning efter barnet fyller 1 år på fredagen.

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Höja sgi om den sänkts