• lantisen02

Det här med maten, gröt 2 ggr/dag....6.5 månaders bebis

Önskar lite tips och råd gällande mat till min 6.5 månaders kille. Jag ammar som huvudmat, har bytt ut ett amningstillfälle mot gröt, han äter gröt på em./kvällen ca 17-18, har börjat med smakisar vanlig mat på lunch, ibland äter han mycket ibland lite och ammar efter. Jag skulle vilja att han åt ett till mål annat än amning dagligen snart. Jag funderar på att köra med gröt på förmiddagen innan sovdags, alltså efter morgonamningen (vid ca 0800) och kanske gröt vid 10:00-10-30. Eller tycker ni att jag ska försöka köra på med "vanlig mat" vid lunch istället? Dock brukar det finnas mkt mjölk i brösten då och lilleman är mer sugen att amma då än på förmiddagen innan sovning. Är det bra med 2 grötmål om dagen? Han verkar mer hungrig nuförtiden och vill äta ofta. Tänker om han blir mer mätt på gröt! Vet att det är Max 3 välling/gröt per dag, men hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Det här med maten, gröt 2 ggr/dag....6.5 månaders bebis
  • Natulcien

Du få väl känna efter själv.
    Men en 6-månaders ska ju inte äta fullstora portioner av annat än bröstmjölk/ersättning egentligen, utan bara smakportioner.
    Jag skulle inte ge en 6-månaders mer än max ett mål gröt om dagen. Bättre att ge riktig mat istället om du vill ge mer fast föda. Men som sagt, inte för mycket, utan i smakportionstorlek. Från ca 8 månader kan man börja byta ut ett helt  mål.

• lantisen02

Tack för svaret, bättre att vänta lite då och köra med smakisar och gröt x 1. Är lite trött på amning kanske därför man vill" köra på" med maten. Men ska lugna mig och tänka vad som är bäst för lilleman.

• isolande

Kommer få skit för detta men får tänka på att då jag fick första barnet 2011 rekommenderades smakisar från 4 månader....

Båda mina barn började äta smakisar i form av iskubsstora portioner vid 4-5 månader. Vid 6 månader slutade jag amma helt. Då åt de gröt, frukt/yoghurt, lunch, frukt, middag, välling. Ingen har haft magproblem. Säger inte att alla ska göra som jag, menar bara att det inte är så himla petigt egentligen....

• Natulcien
    isolande skrev 2013-12-02 16:35:59 följande:
    Kommer få skit för detta men får tänka på att då jag fick första barnet 2011 rekommenderades smakisar från 4 månader....

Båda mina barn började äta smakisar i form av iskubsstora portioner vid 4-5 månader. Vid 6 månader slutade jag amma helt. Då åt de gröt, frukt/yoghurt, lunch, frukt, middag, välling. Ingen har haft magproblem. Säger inte att alla ska göra som jag, menar bara att det inte är så himla petigt egentligen....
    Nej, skit ska du väl inte få, hoppas jag... men uppgifterna stämmer inte. Det var 6 månader som gällde även 2011. Men du kanske råkade ut för en av alla de freestylande BVC-sköterskor som finns..?

Självklart kan man ha tur och magen klarar sig. Jag själv är född på 70-talet och fick fast föda från 3 månaders ålder. Men jag har aldrig haft problem med magen. Min sambo som utsattes för samma behandling har konstanta magproblem. Vissa klarar det, andra inte. Därför är det ju onödigt att chansa, tycker jag.
    Barnen har ju hela livet på sig att äta "riktig mat", så varför så bråttom..?
  • isolande

För min del var det bråttom för jag ville sluta amma och få mätta ungar som sov natten igenom. Led otroligt mycket av sömnbristen då jag ammade. Själviskt, jag vet, men det handlade om överlevnad för min mentala hälsa...

• Natulcien
    isolande skrev 2013-12-02 19:17:51 följande:
    För min del var det bråttom för jag ville sluta amma och få mätta ungar som sov natten igenom. Led otroligt mycket av sömnbristen då jag ammade. Själviskt, jag vet, men det handlade om överlevnad för min mentala hälsa...
    Ok. Så kan det ju vara...
    Jag hade ju själv turen att ha ett barn som blev mätt och sov hela nätter på enbart bröstmjölk. Men så ammade jag honom väldigt ofta på dagtid förstås, så han blev nöjd inför natten.
    Började dina barn sova hela nätter med en gång då de fick fast föda?
  • La Lola
    isolande skrev 2013-12-02 19:17:51 följande:
    Ersättning...?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Knyttan

Min kille är lika gammal, vi kör med en purésmakis till lunch och ev lite fruktpuré efter och sedan en grötsmakis till kvällen, där får han ibland någon sked fruktpuré till gröten. Ibland får han även grönsakspuré på kvällen, vill inte att han ska få gröt varje dag än för att vänja magen långsamt vid gluten. Vi är uppe i ca 3 msk grönsakspuré per portion, och kanske 3 tsk fruktpuré som efterrätt. Han verkar egentligen kunna äta hur mycket som helst, men jag vill inte börja ersätta hela mål ännu. Men jag vill ju behålla amningen länge, så det kan ju vara olika hur man känner då. Men jag skulle nog inte ge gröt 2 ggr per dag, utan köra fler smakisar ist.

• pigglet

Vill man sluta amma eller kraftigt dra ner på amningen vid den ålder så är det ersättning som gäller.

(2002 fick jag mitt första barn. Då var rekommendationerna att börja ge smakportioner (1 tsk) vid 4 månader.
    2004 fick jag mitt andra barn. Då var rekommendationerna vid 6 månader. Så det är rätt länge sedan de ändrades.)

Svar på tråden Det här med maten, gröt 2 ggr/dag....6.5 månaders bebis