• eeeline

Katten biter i nästan allt!

Hej!

Jag har en katt som är ett halv år och som biter på sladdar, böcker, papper m.m. Hon gräver även i alla krukväxter. Jag har testat med att ta henne i örat och säga "Pssss". Hon har vant sig vid det där ljudet, och nu så slutar hon med hennes djävulstyg av endast "psss". Dock så slutar hon aldrig med alla hyss som hon har för sig även fast hon fått mycket skäll, utan det tycks endast bli värre och värre. Det är en innekatt och jag bor på andra våningen i en 2:a. Funderar på om katten verkligen trivs som innekatt? Eller om min katt har behov av att vara utomhus? 

Jag vill absolut inte göra av mig med katten!! Avskyr när djurägare ger iväg deras husdjur så fort det blir ett problem. Men jag börjar dock förstå dem, för det är jobbigt med ett problemhusdjur! Min stressnivå är hög redan som den är, och katten driver mig över gränsen ibland.

Vad ska jag göra? Bör jag leta efter en familj där katten kan vara utekatt? 

• Svar på tråden Katten biter i nästan allt!
  • nemo1

Katten håller på med tandbyte. Ge henne råa kycklingvingar, absolut inte ens tinade i micro. Aldrig dra i örat eller dyl då det ger motsatt effekt. Hon gör det för att få uppmärksamhet och det får hon ju även om den är negativ, avled henne varje gång istället. Hon är just nu i värsta slyngelåldern så det är bara acceptera.
    En katt måste aktiveras, gör du det? Och självklart kan katter vara innekatter. Kattungar bör ej heller vara ensamkatter då deras behov av lek är stort vilken du inte kan ersätta en annan artsfrände. Så köp henne en kattkompis.Näta även in balkong så att hon kan gå ut lite där, men ENBART med nät.

• eeeline

Råa kycklingvingar kan jag ju testa. Drar inte i örat, endast tagit tag i örat, utan styrka eller så. Läste på en annan sida förut att det kan vara effektivt med katter då kattmamman brukar bita dem i örat. Om det är sant nu vet jag inte då jag aldrig haft katt förut.
    Leker med henne varje dag och myser med henne när hon är mysig. Leker kanske sammanlagt i genomsnitt runt 1h om dagen med henne.
    Ensamkatt får hon tyvärr förbli då jag inte ekonomiskt just nu kan köpa en till katt.

• nemo1
    eeeline skrev 2013-12-02 13:19:26 följande:
    Råa kycklingvingar kan jag ju testa. Drar inte i örat, endast tagit tag i örat, utan styrka eller så. Läste på en annan sida förut att det kan vara effektivt med katter då kattmamman brukar bita dem i örat. Om det är sant nu vet jag inte då jag aldrig haft katt förut.
    Leker med henne varje dag och myser med henne när hon är mysig. Leker kanske sammanlagt i genomsnitt runt 1h om dagen med henne.
    Ensamkatt får hon tyvärr förbli då jag inte ekonomiskt just nu kan köpa en till katt.
    Avled som sagt istället för att säga till henne. Själv har jag häftmassa under mina krukor som även är utbytta mot plast så inte alla jourkattungar har ner de och gör sig illa. Urklippta papptallrikar ligger över all jord också. Bort med allt plast och absolut inga påsar eller kassar med handtagen kvar då de lätt fastnar i de. Bort med lösa sladdar. Man får göra som när man skaffar barn, kattsäkra. Inga giftiga blommor och nerfällt toalettlock.
    Du får nog aktivera henne mer än så då hon är ensamkatt. Och köp ett golv till takklösträd som du ställer vid ett fönster, prasseltunnel, finns billigt på tex ÖB, aktiveringsleksaker, finns att köpa billigare på tex zooplus.
  • nemo1

Sist men inte minst, boka snarast tid för kastrering då hon när som helst är könsmogen och då kan börja kissa runt. Ett beteende som kan vara mycket svårt att få bort även efter en kastrering.

Svar på tråden Katten biter i nästan allt!