• happycookie

Bli barnfadder? Hjälp!

Hej! Är det någon här som är barnfadder? I vilket land? Via vilken hemsida? Funderar på det själv och skulle gärna vilja veta lite mer.. :)

• Svar på tråden Bli barnfadder? Hjälp!
  • minielefant

Jag är 18 år och fadder till två fina barn.

Det ena som var mitt första är en pojke från Mali i afrika.

Mitt andra är en flicka från huvudstaden i kambodja.

Båda är via barnfonden. Tycker verkligen Att du ska göra det om du kan, man får så himla mycket tillbaka ! I alla fall tycker jag det och är väldigt nöjd med just barnfonden :) Har du fler frågor är de bara att fråga :)

• AnnaGreta 378

Har haft olika fadderbarn i över 20 år via Erikshjälpen. Främst barn från Etiopien. Har hjälpt dessa barn till bättre liv genom småsummor. Får mej att sova bättre på nätterna.

• happycookie

Härligt! Har varit inoch kollat lite på barnfonden.. Hur snabbt "får man ett barn" om man registrerar sig? Hur mycket kontakt har man med sitt fadderbarn?

• minielefant

Vad jag minns så går det fort, nån vardag bara. 
    Man har så mycket kontakt som man kan och vill, och det beror lite på vilket land barnet finns i. 
    Till exempel är det mycket stor skillnad på "mina" barn. Från Mali får vi uppdateringar på hur han och hans famlij har det och hur det går med deras projekt där nere, och vad pengarna går till- 

Däremot mitt i kambodja får jag bilder på i alla fall en gång per år med rapporter om hur hon klarar sej i skolan osv, och hon har även skrivit egna brev till mej, ritat bilder och skickat osv. och nu till jul ska jag skicka ner ett paket till henne. 

En stor skillnad är att till Mali får man inte alltid skicka saker, det är myyyycket mer oroligt i Mali än i kambodja. 
    MEn som sagt har jag mycket kontakt med min flicka från kambodja, det är supermysigt. Men vill man inte ha kontakt så är barnet och familjen nöjda med det stöd dom får ändå, så man väljer lite själv hur tighta man blir :) 

• happycookie
    minielefant skrev 2013-12-03 15:52:30 följande:
    Vad jag minns så går det fort, nån vardag bara. 

Man har så mycket kontakt som man kan och vill, och det beror lite på vilket land barnet finns i. 

Till exempel är det mycket stor skillnad på "mina" barn. Från Mali får vi uppdateringar på hur han och hans famlij har det och hur det går med deras projekt där nere, och vad pengarna går till- 

Däremot mitt i kambodja får jag bilder på i alla fall en gång per år med rapporter om hur hon klarar sej i skolan osv, och hon har även skrivit egna brev till mej, ritat bilder och skickat osv. och nu till jul ska jag skicka ner ett paket till henne. 

En stor skillnad är att till Mali får man inte alltid skicka saker, det är myyyycket mer oroligt i Mali än i kambodja. 

MEn som sagt har jag mycket kontakt med min flicka från kambodja, det är supermysigt. Men vill man inte ha kontakt så är barnet och familjen nöjda med det stöd dom får ändå, så man väljer lite själv hur tighta man blir :) 

Ok! Jag tror jag ska ordna med det nu! Önskade du land och ålder/kön? Eller valde du där det är störst behov?
  • bitterkopp
    happycookie skrev 2013-12-02 14:03:16 följande:
    Hej! Är det någon här som är barnfadder? I vilket land? Via vilken hemsida? Funderar på det själv och skulle gärna vilja veta lite mer.. :)
    Min familj har ett fadderbarn via barnfonden.se
    På barnfonden kan man välja kön och ungefärlig ålder samt några olika land. Vi fick en bild på barnet som heter Clara. Senare skickade hon ett brev och vi har möjlighet att brevväxla med henne. Fråga gärna om det är något du undrar.
  • happycookie
    bitterkopp skrev 2013-12-03 17:02:11 följande:
    Min familj har ett fadderbarn via barnfonden.se

På barnfonden kan man välja kön och ungefärlig ålder samt några olika land. Vi fick en bild på barnet som heter Clara. Senare skickade hon ett brev och vi har möjlighet att brevväxla med henne. Fråga gärna om det är något du undrar.

Jag har precis blivit barnfadder! Väntar spänt på att få veta vad det är för barn! vilket land har ni ifrån? Valde kön/ålder men land tog jag där det behövdes mest. Valde ni?
  • minielefant
    happycookie skrev 2013-12-03 16:53:52 följande:

Ok! Jag tror jag ska ordna med det nu! Önskade du land och ålder/kön? Eller valde du där det är störst behov?
    När vi skaffade det första tog vi där det var störst behov just då. Han var nio när vi "fick" honom, nu i november har han fyllt 14 :) 

Det andra valde jag faktiskt ålder, valde max åtta år, men det gjorde jag endast för att jag var så pass ung (16) när jag skaffade henne, och kände att jag ville ha kvar samma så länge som möjligt  för att kunna bygga upp en bättre kontakt! :) Annars land valde jag inte utan det fick dom välja. Hon har fyllt tio i år och var åtta när jag fick henne! :) 
  • minielefant
    happycookie skrev 2013-12-03 17:32:26 följande:

Jag har precis blivit barnfadder! Väntar spänt på att få veta vad det är för barn! vilket land har ni ifrån? Valde kön/ålder men land tog jag där det behövdes mest. Valde ni?
    Men så härligt! Du kommer inte ångra dej! :) 
  • happycookie

Nej, det tror jag inte! Känner att jag sedan skulle vilja skaffa ett till, men det får vänta :) valde en flicka nu under 9 år, sen när det blir en till så blir det nog en pojke! Åh, var det kul att träffa henne? Är det vanligt? Hur dyrt är det?

• minielefant
    happycookie skrev 2013-12-03 17:43:19 följande:
    Nej, det tror jag inte! Känner att jag sedan skulle vilja skaffa ett till, men det får vänta :) valde en flicka nu under 9 år, sen när det blir en till så blir det nog en pojke! Åh, var det kul att träffa henne? Är det vanligt? Hur dyrt är det?
    Är också riktigt sugen på en till, men man kan inte göra mer än man har råd till, då kan man hellre hjälpa det barn man redan har lite extra nån gång ibland om man känner för det! :) 

Vet inte om jag uttryckt mej knasigt, men jag har inte träffat någon av dem. Har bara haft brevkontakt med den ena! 
    Men skulle vääääldigt gärna vilja det, dock är de väääldigt dyrt då man måste ha tolkar, al transport osv.. men det är helt klart en dröm! 
  • Fjärilslarv

jag är barnfadder via barnfonden till en kille i benin =).

• happycookie
    minielefant skrev 2013-12-03 17:50:08 följande:
    Är också riktigt sugen på en till, men man kan inte göra mer än man har råd till, då kan man hellre hjälpa det barn man redan har lite extra nån gång ibland om man känner för det! :) 

Vet inte om jag uttryckt mej knasigt, men jag har inte träffat någon av dem. Har bara haft brevkontakt med den ena! 

Men skulle vääääldigt gärna vilja det, dock är de väääldigt dyrt då man måste ha tolkar, al transport osv.. men det är helt klart en dröm! 

Oj, insåg nu att jag läste fel! Åh, längtar massor tills jag får fotot och det
  • happycookie
    Fjärilslarv skrev 2013-12-03 17:50:43 följande:
    jag är barnfadder via barnfonden till en kille i benin =).

Hur gammal? Har ni mycket kontakt? :)
  • Fjärilslarv
    happycookie skrev 2013-12-03 17:57:39 följande:

Hur gammal? Har ni mycket kontakt? :)
    han är 10 om jag inte missminner mig. jodå ett par brev per år =).
    postgången går ju inte direkt i raketfart även om man har stämpel med 1.a klassbrev på. 
    han får även extra pengar till jul och när han fyller år och då brukar han skriva ett brev där han skriver vad pengarna har gått till. 
    men vi pratar om andra saker också, mer personliga saker, som vad han gillar och inte gillar etc. 
  • happycookie

Idag fick jag informationen! Jag är nu barnfadder åt en flicka på fem år från kambodja

Svar på tråden Bli barnfadder? Hjälp!