• MarieEllinorEmelie

Växer bebisen desto mer jag äter?

Sista veckan har jag känt att magen krympt ihop lite. I lördags ringde jag förlossningen för att han inte rört sig alls så mycket som han brukar och vi fick komma in direkt. Ctg, ul och urinprov. Allt var bra, men som rutin skickade dom mig på en extra ul för noggrann mätning av bebisen. Var där idag och han väger ett halvt kilo för lite. Inte så pass för lite så att det är farligt eller så dock.

Något jag helt glömde fråga där inne var om mitt matintag. Jag har ätit bra hela grav. Men kan det påverka hans kurva nu i slutet hur mycket han växer? Om jag äter mer, växer han mer då? Eller jag blir bara lite tjockare och han växer i sin egen takt ändå?

underviktig, mat, äta, växa, bebis
  • Svar på tråden Växer bebisen desto mer jag äter?
  • Chrismamma

Äter du mycket socker m.m så får bebisen det i sig och lägger på sig, därför man bara ska äta "bra" mat för och inte riskera att man får förstort barn! Tillväxt ul stämmer inte alltid, dom sa att min son skulle väga 5,5 kilo minst, fick göra flera ul, han hade gått upp 1 kilo på 2 veckor (ska gå upp ung 200g/vecka) ut kom en liten kille på 4200g så man kan inte vara 100% säker! Men skönt ändå att dom har koll

• Insanejane77

Precis, mycket socker och kolhydratrik mat så som pasta ris och bröd kan öka tillväxten på en bebis.

• MarieEllinorEmelie
    Chrismamma skrev 2013-12-02 21:24:51 följande:
    Äter du mycket socker m.m så får bebisen det i sig och lägger på sig, därför man bara ska äta "bra" mat för och inte riskera att man får förstort barn! Tillväxt ul stämmer inte alltid, dom sa att min son skulle väga 5,5 kilo minst, fick göra flera ul, han hade gått upp 1 kilo på 2 veckor (ska gå upp ung 200g/vecka) ut kom en liten kille på 4200g så man kan inte vara 100% säker! Men skönt ändå att dom har koll

Det var ju ändå ganska stor skillnad på tul och hans riktiga vikt då. Så det är ju såklart aldrig helt hundra med sånt här. Det jag tänker mest på är att jag faktiskt känner att magen är mindre än den borde va och har varit innan. Så tror att mitt stämmer någorlunda.
  • MarieEllinorEmelie
    Insanejane77 skrev 2013-12-03 08:22:16 följande:
    Precis, mycket socker och kolhydratrik mat så som pasta ris och bröd kan öka tillväxten på en bebis.

Okej, så då ska jag käka ännu mer av det kanske. Äter alltid macka till frukost och alltid någon form av kolhydrat när vi äter på kvällen. På dagen äter jag antingen mer macka eller bara nånting annat enkelt och mellan dessa tre mål har det ofta slunkit ner en del också. Så har ju faktiskt ätit som jag ska och trots det är han liten.

Kanske kan det bero på att jag i ca vecka 32-33 nånting inte fick plats med så mycket mat och blev mätt efter knappt en vanlig portion. Jämfört med veckorna innan då jag kunde äta minst två portioner för att bli mätt.
  • Insanejane77

Det är väl inte idiotsäkert men den sortens mat är sådan som jag själv ska undvika när jag är gravid för min dotter var så stor att läkarna trodde jag hade graviddiabetes. Hela 4545g i v 37 vägde hon :O
    Fortsätt att äta bra mat bara, storleken på bebisen kan ju delvis bero på föräldrarnas egen storlek och tillväxtultraljud är verkligen ofta fel. Så länge ni båda mår bra, det är viktigast.

• MarieEllinorEmelie
    Insanejane77 skrev 2013-12-03 12:39:40 följande:
    Det är väl inte idiotsäkert men den sortens mat är sådan som jag själv ska undvika när jag är gravid för min dotter var så stor att läkarna trodde jag hade graviddiabetes. Hela 4545g i v 37 vägde hon :O
    Fortsätt att äta bra mat bara, storleken på bebisen kan ju delvis bero på föräldrarnas egen storlek och tillväxtultraljud är verkligen ofta fel. Så länge ni båda mår bra, det är viktigast.

Vi båda vägde ca 3,4 när vi föddes. Så det är lite skillnad mot vår lilla pojkes kurva. Kommer han ut liten så hoppas jag att han växer ikapp under dom första åren i alla fall. Huvudsaken är ju att han är frisk och mår bra där inne, vilket han verkar göra. :)
  • MarieEllinorEmelie

Åkte ju in till förlossningen för minskade fosterrörelser. När vi gjorde ctg där inne så kom han igång ordentligt och sparkade och hade sig. Bm sa att dom inte brukar gilla dom runda man får på magen som trycker på. Så han strejkade antagligen lite. Har fått lite mer rörelser i magen än innan vi var inne, men inte så pass mycket som jag haft innan. Är det normalt att rörelserna minskar nu mot slutet? Är i vecka 37+2 idag.

• Insanejane77

Nej fosterrörelser ska inte minska, dom ska kännas lite annorlunda i karaktär mot slutet då det är mindre plats att röra sig, men minska ska de inte! Det där sa en sköterska till mig att det var normalt så som du säger men det stämmer INTE! Om du inte kan få fin bebis att röra sig dvs om du inte kan väcka den på något vis genom antingen högs ljud eller att dricka iskallt så pH hellre in en gång för mycket än för lite!
    Min dotter dog i magen i v 37 och när jag ringde in och sa att jag inte kunde känna henne längre så var sköterskan i telefonen irriterad och sa åt mig att dricka ett glas iskall röd saft (!!!) så skulle jag se att hon nog kom igen. Om inte gick jag väl komma in då om det var nödvändigt. Spydig dom bara den var hon.
    Jag gjorde allt jag kunde under ett halvt dygn för att väcka min dotter och lyssnade på orden att jo, man kände minskade rörelser mot slutet som sköterskan också sagt. Men till slut åkte jag alltså in och i vanlig ordning var det suck och stön och blickar som sa att jag var en nojjig förstagångsföderska. Men när vi gjorde ultraljudet visade det sig att det var för sent! Så fosterrörelser ska absolut INTE avta mot slutet, bara ändra karaktär!
    Orsaken till att min dotter dig var att jag fick en variant av allvarlig havandeskapsförgiftning med leversvikt och även där missade sjukvården att jag var sjuk. Jag sa att jag var sjuk och mådde dåligt, hade gått upp 12 kg på 3 v och frågade om jag inte kunde ha den varianten av hsfg som heter HELLP och som ibland bara syns i blodet för inget dyntes i blidtryck eller äggvita. Jag alltså GAV dom den rätta diagnosen varpå dom svarade att det var så ovanligt så det hade jag inte och jag skulle genast sluta googla på internet osv.
    Lyssna inte för mycket på gammelutbildade damer inom vården, ring hellre en gång för mycket än att ångra sig resten av livet för att man bara svalde allt dom gav en.
    Lycka till!

• MarieEllinorEmelie
    Insanejane77 skrev 2013-12-03 15:05:08 följande:
    Nej fosterrörelser ska inte minska, dom ska kännas lite annorlunda i karaktär mot slutet då det är mindre plats att röra sig, men minska ska de inte! Det där sa en sköterska till mig att det var normalt så som du säger men det stämmer INTE! Om du inte kan få fin bebis att röra sig dvs om du inte kan väcka den på något vis genom antingen högs ljud eller att dricka iskallt så pH hellre in en gång för mycket än för lite!
    Min dotter dog i magen i v 37 och när jag ringde in och sa att jag inte kunde känna henne längre så var sköterskan i telefonen irriterad och sa åt mig att dricka ett glas iskall röd saft (!!!) så skulle jag se att hon nog kom igen. Om inte gick jag väl komma in då om det var nödvändigt. Spydig dom bara den var hon.
    Jag gjorde allt jag kunde under ett halvt dygn för att väcka min dotter och lyssnade på orden att jo, man kände minskade rörelser mot slutet som sköterskan också sagt. Men till slut åkte jag alltså in och i vanlig ordning var det suck och stön och blickar som sa att jag var en nojjig förstagångsföderska. Men när vi gjorde ultraljudet visade det sig att det var för sent! Så fosterrörelser ska absolut INTE avta mot slutet, bara ändra karaktär!
    Orsaken till att min dotter dig var att jag fick en variant av allvarlig havandeskapsförgiftning med leversvikt och även där missade sjukvården att jag var sjuk. Jag sa att jag var sjuk och mådde dåligt, hade gått upp 12 kg på 3 v och frågade om jag inte kunde ha den varianten av hsfg som heter HELLP och som ibland bara syns i blodet för inget dyntes i blidtryck eller äggvita. Jag alltså GAV dom den rätta diagnosen varpå dom svarade att det var så ovanligt så det hade jag inte och jag skulle genast sluta googla på internet osv.
    Lyssna inte för mycket på gammelutbildade damer inom vården, ring hellre en gång för mycket än att ångra sig resten av livet för att man bara svalde allt dom gav en.
    Lycka till!
    Usch vad hemskt! Beklagar verkligen! Sånt här väcker ju verkligen tankarna.

Det är absolut bättre att ringa en gång för mycket. Känns det fel så är det bättra att va på säkra sidan. Hon jag pratade med när jag ringde var jättebra. Hon sa att vi kunde komma in när vi ville och eftersom att min sambo var iväg på ett ärende sa jag att vi kommer snart. Då förtydligade hon att vi skulle komma in på direkten. Väl där inne var dom också jättebra. Förklarade och kontrollerade, och skickade mig sen vidare till tul. Hon på tul var också jättebra och fick en ny tid om två veckor.

Det är så att han rör sig där inne, men inte lika mycket och inte lika hårt. Där är ju mindre plats i magen nu så han får ju inte samma slag som innan. Nu vrider han mest på sig, puffar lite smått och sådär. Inga sparkar och slag längre. Och när jag känner att nu har det gått lite för länge utan rörelser, och tänker att jag kanske borde ringa in, så rör han på sig. Nu också med tanke på att han är fullt frisk och kry där inne sen dessa kontrollerna så är ju allt som det ska med han. Antar att han kanske har en slö period bara.. Håller koll på han mer noga nu och hur ofta han rör sig.

Fick också tipset på bb av att dricka nåt väldigt kallt, lägga mig ner på vänster sida och om han under en halvtimme rört sig mindre än tio gånger efter det så skulle jag ringa direkt. Något man inte ska göra i onödan, men kände jag han för lite var det ett bra sätt att kolla han på själv.
  • Majblomma14
    Insanejane77 skrev 2013-12-03 15:05:08 följande:

Lycka till!

Men sååå fruktansvärt!!! Finner inga ord... Vilken mardröm! Hoppas du kunnat gå vidare... Hoppas du anmälde dem för deras felaktiga agerande!!
  • Insanejane77

MarieEllinorEmelie: skönt att höra att vården inte är lika dålig överallt som i Örebro län, glädjer mig :)
    Ännu skönare att höra att allt ser bra ut och att bebisen faktiskt rör på sig om än på ett annat vis än du är van vid! Så klart så sover väl bebisen ibland också och kan ju inte röra på sig jämt men man bör ju kunna väcka den. Håller tummarna för dig här, allt går bra ska du se :)lycka till!

• Insanejane77

Majblomma14: ja man måste ju gå vidare,man har liksom inget annat val. När det gäller anmälan så pratade jag om det då men det gick inte att bevisa vem som sagt vad och det blev lite ord mot ord mellan vården och mig. Läkarna hävdade att jag troligen hade blivit sjuk väldigt fort ( fast jag hade svällt så förbannat i vatten under tre veckor) och att därför gick dom utan ansvar för ett ul hade gjorts ca en vecka innan. Men BLODPROVET jag bad om liksom föll i glömska och jag vet inte vilken sköterska det var jag hade frågat. Med andra ord blev det inget av något. Nästa gång tänker jag be om namn på alla som behandlar mig så ska vi se vad som händer om något blir galet.
    Vet så oerhört mycket mer nu och vill se den fan som tror att dom ska kunna prata kull mig med massa strunt! Ska få en läkare nu snart och ska berätta allt. Får jag inget förtroende för läkaren så byter jag genast för inget liknande ska hända mig igen!
    Tack gör supporten!

• Majblomma14
    Insanejane77 skrev 2013-12-03 22:59:06 följande:

Majblomma14: ja man måste ju gå vidare,man har liksom inget annat val. När det gäller anmälan så pratade jag om det då men det gick inte att bevisa vem som sagt vad och det blev lite ord mot ord mellan vården och mig. Läkarna hävdade att jag troligen hade blivit sjuk väldigt fort ( fast jag hade svällt så förbannat i vatten under tre veckor) och att därför gick dom utan ansvar för ett ul hade gjorts ca en vecka innan. Men BLODPROVET jag bad om liksom föll i glömska och jag vet inte vilken sköterska det var jag hade frågat. Med andra ord blev det inget av något. Nästa gång tänker jag be om namn på alla som behandlar mig så ska vi se vad som händer om något blir galet.
    Vet så oerhört mycket mer nu och vill se den fan som tror att dom ska kunna prata kull mig med massa strunt! Ska få en läkare nu snart och ska berätta allt. Får jag inget förtroende för läkaren så byter jag genast för inget liknande ska hända mig igen!
    Tack gör supporten!

Hur längesen var detta? Är du gravid igen nu? Nej man ska verkligen stå på sig och inte ge sig!!!
  • MarieEllinorEmelie
    Insanejane77 skrev 2013-12-03 22:47:52 följande:
    MarieEllinorEmelie: skönt att höra att vården inte är lika dålig överallt som i Örebro län, glädjer mig :)
    Ännu skönare att höra att allt ser bra ut och att bebisen faktiskt rör på sig om än på ett annat vis än du är van vid! Så klart så sover väl bebisen ibland också och kan ju inte röra på sig jämt men man bör ju kunna väcka den. Håller tummarna för dig här, allt går bra ska du se :)lycka till!

Han är igång som vanligt igen idag. Så just nu ser allt bra ut. :) Det är verkligen trist att vården kan se så olika ut i olika län. Just graviditeter tycker jag är nånting som är väldigt viktigt och trots att man är förstagångsföderska borde man tas på fullt allvar!
  • akirlu

Hej :)

Enligt min barnmorska ska du äta MYCKET godis mm varje dag för att bebisen ska växa mer än han/hon ska. Men alla säger olika så man vet nog inte säkert :)

Ha det bäst :)

• MarieEllinorEmelie
    akirlu skrev 2013-12-09 20:08:13 följande:
    Hej :)

Enligt min barnmorska ska du äta MYCKET godis mm varje dag för att bebisen ska växa mer än han/hon ska. Men alla säger olika så man vet nog inte säkert :)

Ha det bäst :)

Tycker att det borde kunna ge andra komplikationer med massa godis och socker. Fast det är kanske för sent in i grav så det inte spelar nån roll och hinner utveckla sig till nånting. Vill inte bli större själv heller, hehe. Har gått upp väldigt mycket redan och även om det inte syns att det är så pass mycket så är det ändå tungt ju.

Har bestämt mig för att "strunta" i det. Är han liten på nästa tillväxt ul så får dom göra vad som behövs. Igångsättning eller vad som. 500g är inte jättemycket skillnad. Är såklart orolig för han ändå, men enligt alla bm och läkaren så mår han bra, och det är det viktiga :)
  • Majblomma14
    MarieEllinorEmelie skrev 2013-12-10 12:28:33 följande:

Tycker att det borde kunna ge andra komplikationer med massa godis och socker. Fast det är kanske för sent in i grav så det inte spelar nån roll och hinner utveckla sig till nånting. Vill inte bli större själv heller, hehe. Har gått upp väldigt mycket redan och även om det inte syns att det är så pass mycket så är det ändå tungt ju.

Har bestämt mig för att "strunta" i det. Är han liten på nästa tillväxt ul så får dom göra vad som behövs. Igångsättning eller vad som. 500g är inte jättemycket skillnad. Är såklart orolig för han ändå, men enligt alla bm och läkaren så mår han bra, och det är det viktiga :)
    Får jag fråga vad 'väldigt mycket' är? Och i vilken vecka är du?
  • MarieEllinorEmelie
    Majblomma14 skrev 2013-12-10 14:46:14 följande:
    Får jag fråga vad 'väldigt mycket' är? Och i vilken vecka är du?

Min startvikt låg på ca 59-60. Gick i början ner tre kg och har sen dess fram till nu gått upp till ca 83kg. Så från startvikt till nu är det alltså drygt 23kg. Idag är jag i vecka 38+2. Har dock inte gått upp nåt vidare sista veckan. Vågen står såklart också lite olika beroende på hur mycket jag ätit dagen/kvällen innan. Det kan slå på två kg plus/minus faktiskt. Men dom siffrorna går jag efter.

Jag själv tycker det är en stor viktuppgång. Tänkte mig att jag skulle gå upp max 15kg. Har ätit i stort sett som vanligt sen början. Jag är dock glad att det inte ser ut som jag lagt på mig 23kg. :)
  • Insanejane77

Ja jag vill bara klargöra att jag inte menade att någon ska äta ett kilo godis om dagen men lite extra pasta, en extra potatis och en kvällsmacka har ingen dött av;) socker det med ju.

• MarieEllinorEmelie
    Insanejane77 skrev 2013-12-10 16:29:59 följande:
    Ja jag vill bara klargöra att jag inte menade att någon ska äta ett kilo godis om dagen men lite extra pasta, en extra potatis och en kvällsmacka har ingen dött av;) socker det med ju.

Väljer man rätt sort kolhydrat så är det lite mer "ok" att trycka i sig lite extra, ja. Man behöver ju inte välja den sämsta sorten bara för att man ska ha i sig socker. :)
Svar på tråden Växer bebisen desto mer jag äter?